ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι τουριστικές startups στην Ελλάδα δοκιμάζουν τις δυνάμεις τους

Οι τουριστικές startups στην Ελλάδα δοκιμάζουν τις δυνάμεις τους

Τα τελευταία χρόνια, το startup οικοσύστημα στην Ελλάδα παρουσιάζει εντυπωσιακούς ρυθμούς ανάπτυξης. Παράλληλα, ο τουρισμός αποτελεί έναν από τους βασικούς πυλώνες της ελληνικής οικονομίας με τον εγχώριο κλάδο να είναι από τους κορυφαίους παγκοσμίως. Ο συνδυασμός αυτών των δύο, δηλαδή η δημιουργία νεοφυών επιχειρήσεων που θα επικεντρώνονται σε τουριστικό περιεχόμενο αξιοποιώντας κατά κύριο λόγο ψηφιακές τεχνολογίες, είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρων, με τις εγχώριες τουριστικές startups να παρουσιάζουν μία σημαντική αύξηση τα τελευταία χρόνια και ορισμένες εξ αυτών να έχουν ήδη αρχίσει να επεκτείνονται και εκτός των ελληνικών συνόρων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της πιο πρόσφατης μελέτης (τέλος 2021) του Found.ation για το ελληνικό startup οικοσύστημα, οι νεοφυείς επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον χώρο του τουρισμού και της φιλοξενίας αντιστοιχούν στο 8,52% του συνολικού αριθμού των εγχώριων startups. Στο μητρώο νεοφυών επιχειρήσεων του Elevate Greece, ο αριθμός των επιχειρήσεων που δηλώνουν ότι δραστηριοποιούνται στο συγκεκριμένο χώρο φθάνει στις 55, με τον συνολικό αριθμό των «εγγεγραμμένων» επιχειρήσεων να φθάνει τις 558. Από το egg (enter•grow•go), τον επιταχυντή καινοτομίας της Eurobank, από τις περίπου 150 επιχειρήσεις που συμμετείχαν στο συγκεκριμένο πρόγραμμα και συνεχίζουν να παραμένουν ενεργές, περίπου οι 25 δραστηριοποιούνται κυρίως στον κλάδο του τουρισμού. Επιπλέον, ο αριθμός των startups που έχουν συμμετέχει στους πρώτους τέσσερις κύκλους επιτάχυνσης και τις δράσεις του CapsuleT Travel & Hospitality Accelerator, το οποίο αποτελεί πρωτοβουλία του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, φθάνει στις 70.

«Σε σχέση με το ειδικό βάρος που έχει ο τουρισμός στην ελληνική οικονομία και τα μεγέθη/όγκο επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον κλάδο, ο αριθμός των startups δεν έχει φτάσει ακόμα στα ιδανικά επίπεδα ώστε να καλύψει όλες τις εκφάνσεις και ανάγκες του κλάδου όπως σε κατηγορίες βιωσιμότητας, διαχείρισης και εξοικονόμησης πόρων, έξυπνων λύσεων για τους τουριστικούς προορισμούς και πόλεις κ.λπ.» επισημαίνει η Κατερίνα Σαριδάκη, διευθύντρια του CapsuleT, το οποίο θα πρέπει να σημειωθεί ότι έχει δώσει μεγάλη ώθηση στην ενίσχυση των τουριστικών startups τα τελευταία χρόνια, όντας ο μοναδικός accelerator στην Ελλάδα και ένας από τους ελάχιστους accelerators που επικεντρώνεται στον τουριστικό κλάδο στην Ευρώπη.

«Ουσιαστικά, βρισκόμαστε στην αρχή της δημιουργίας ενός startup οικοσυστήματος, ειδικά για το χώρο του τουρισμού και του πολιτισμού» σημειώνει η Ρούλα Μπαχταλιά, διευθύντρια του egg, προσθέτοντας ότι υπάρχουν, επίσης, «πολλές νεοφυείς επιχειρήσεις τεχνολογίας με λύσεις που εξυπηρετούν στοχευμένα τις ανάγκες και των τουριστικών επιχειρήσεων».

Οι προσπάθειες ενίσχυσης του οικοσυστήματος είναι πάντως αρκετές, δεδομένου ότι έχει ξεκινήσει τη λειτουργία του ένας συνεργατικός σχηματισμός (cluster), ο οποίος αριθμεί αυτή τη στιγμή 13 μέλη, όλα εταιρείες που δραστηριοποιούνται με λύσεις και υπηρεσίες για τον κλάδο του τουρισμού και του πολιτισμού. Το cluster αυτό αποτελεί μία πρωτοβουλία που αναμένεται να συνεισφέρει περαιτέρω στην ενίσχυση του «ρεύματος» για τη δημιουργία και άλλων startups για το χώρο του τουρισμού.

Η Ελλάδα ως travel και hospitality tech hub για ολόκληρο τον κόσμο

Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν μία σειρά από ελληνικές τουριστικές startups, όπως είναι η Triparound, η Welcome Pickups, η Ferryhopper και η Clio Μuse που έχουν καταφέρει να συγκεντρώσουν σημαντική χρηματοδότηση τα τελευταία χρόνια και έχουν ξεκινήσει να επεκτείνονται προς το εξωτερικό. Όπως βλέπουμε και κινήσεις όπως η πρόσφατη επένδυση του fund SouthBridge Europe Mezzanine στις WebHotelier και primaIRES.

Ένα ατού που έχουν οι ελληνικές τουριστικές νεοφυείς επιχειρήσεις είναι ότι ο κλάδος στη χώρα μας είναι αρκετά μεγάλος και μπορούν αφενός να δοκιμάσουν τις λύσεις και τα προϊόντα τους και αφετέρου να έχουν έσοδα και κέρδη που θα τους επιτρέψουν να κάνουν το επόμενο βήμα. «Στην Ελλάδα, μπορείς να δοκιμάσεις τα πάντα» αναφέρει η Δάφνη Τσεβρένη, συν-ιδρύτρια και γενική εμπορική διευθύντρια στην Clio Muse, προσθέτοντας ότι υπάρχουν ακόμη πολλοί τομείς όπου μπορούν να δημιουργηθούν startups.

Επιπλέον, οι τουριστικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα, ιδίως μετά την πανδημία, είναι περισσότερο ανοικτές σε ψηφιακές λύσεις και συνεργασίες με τα ελληνικά startups. «Πλέον, υπάρχουν συνεργασίες που εξελίσσονται με πολύ καλό τρόπο και γενικότερα υπάρχει διάθεση και όρεξη απ’ όλες τις πλευρές» αναφέρει ο Χρήστος Σπαθαράκης, συν-ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Ferryhopper.

Όσον αφορά στην επέκταση στο εξωτερικό δεν είναι μία απλή υπόθεση καθώς κάθε αγορά έχει τις δικές της ιδιαιτερότητες και προκλήσεις. Επιπλέον, «ο χώρος των εφαρμογών για τον τουρισμό είναι αρκετά κατακερματισμένος σε παγκόσμιο επίπεδο και για να επεκταθείς διεθνώς χρειάζεται να έχεις δημιουργήσει το κατάλληλο δίκτυο» τονίζει ο Αντώνης Χαλκιόπουλος, συν-ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Triparound.

Η Ελλάδα, πάντως, θα μπορούσε να προσελκύσει startups, τα οποία επικεντρώνονται σε εφαρμογές για τον τουρισμό, από τον υπόλοιπο κόσμο. «Η Ελλάδα, λόγω του μεγέθους του τουριστικού κλάδου, θα μπορούσε να λειτουργήσει ως μία αγορά όπου εταιρείες απ’ όλο τον κόσμο θα έρχονταν να δοκιμάσουν τις λύσεις τους» επισημαίνει ο Αλέξανδρος Τρίμης, συν-ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Welcome Pickups.

«Οι συνθήκες στην Ελλάδα είναι άκρως ιδανικές για να ξεκινήσει ένα τουριστικό startup. Θα μπορούσαμε να εξελιχθούμε σε ένα travel και hospitality tech hub για ολόκληρο τον κόσμο και μέσα από τον τουρισμό, η startup ελληνική και διεθνής σκηνή να ενδυναμωθεί σημαντικά» τονίζει η κα Σαριδάκη.

Δείτε εδώ το αφιέρωμα του CNN Greece στον ελληνικό τουρισμό για το καλοκαίρι του 2022