ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Kύμα ακρίβειας και το καλοκαίρι – Φόβοι για νέες ανατιμήσεις στα ράφια

Δύσκολο αναμένεται και το επόμενο τρίμηνο για την τσέπη των καταναλωτών

To «τσουνάμι» ακρίβειας που πλήττει την τσέπη των καταναλωτών δεν αναμένεται να «κοπάσει» ούτε το καλοκαίρι αφού ακόμη και σύμφωνα με τις πιο αισιόδοξες εκτιμήσεις, η αποκλιμάκωση των τιμών δεν αναμένεται να έρθει πριν από το φθινόπωρο. Υπό την προϋπόθεση μάλιστα ότι δεν θα υπάρξει και κάποια νέα έκτακτη κατάσταση που θα επιβαρύνει περαιτέρω την ήδη διαταραγμένη εφοδιαστική αλυσίδα.

Η εκτίμηση που διατύπωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου ΜETRO των σούπερ μάρκετ Μy Market, Αριστοτέλης Παντελιάδης ότι δεν έχουμε δει ακόμη την κορύφωση των ανατιμήσεων, δίνει μία εικόνα της κατάστασης που φαίνεται ότι θα αντιμετωπίσουν οι καταναλωτές στα ράφια τους προσεχείς μήνες.

Οι επιχειρήσεις συνεχίζουν να πιέζονται, κατά κύριο λόγο από το ενεργειακό κόστος, η άνοδος του οποίου άλλωστε έχει οδηγήσει τις τιμές προς τα πάνω, σχεδόν στα πάντα. Κι όσο περνά ο καιρός τα περιθώρια ώστε να απορροφήσουν οι ίδιες την επιπλέον επιβάρυνση, στενεύουν.

Τα περιθώρια όμως στενεύουν αντίστοιχα και για τους καταναλωτές, που βλέπουν το διαθέσιμο εισόδημά τους να περιορίζεται μήνα με τον μήνα, ενώ η ανασφάλεια για την επόμενη μέρα τους οδηγεί στον περιορισμό των δαπανών, στα απολύτως απαραίτητα.

Η μείωσης της καταναλωτικής δαπάνης άλλωστε αποτυπώνεται πλέον σχεδόν σε όλους τους κλάδους, σύμφωνα με όσα επισημαίνουν φορείς της αγοράς. Από το λιανεμπόριο, την εστίαση και τα πρατήρια καυσίμων μέχρι και τα σούπερ μάρκετ. Εκεί υπολογίζεται, ότι από την αρχή τους έτους έως τώρα, ο όγκος πωλήσεων, ουσιαστικά δηλαδή το λεγόμενο καλάθι της νοικοκυράς, έχει μειωθεί έως και κατά 8%.

Ανατιμήσεις που ήρθαν στο ράφι δύο μήνες μετά

Στην ελληνική αγορά όπως περιέγραψε ο κ. Παντελιάδης, οι ανατιμήσεις μέχρι τώρα έρχονταν στους καταναλωτές με μία χρονική καθυστέρηση περίπου δύο- τριών μηνών. Από τη στιγμή δηλαδή που ανακοίνωναν οι προμηθευτές στις επιχειρήσεις τους τιμοκαταλόγους με τις αυξήσεις, μέχρι εκείνες να περάσουν στην τελική τιμή στο ράφι.

Πλέον όμως τα αποθέματα σε προϊόντα που διέθεταν τα σούπερ μάρκετ στις αποθήκες τους, αγορασμένα σε χαμηλότερες τιμές το προηγούμενο διάστημα, έχουν εξαντληθεί. Έτσι αναπόφευκτα από εδώ και πέρα, ακόμη και σε αυτές τις κατηγορίες (κυρίως στα προϊόντα μακράς διάρκειας στα οποία είχαν μεγάλο στοκ) οι αυξημένες τιμές που έρχονται θα περάσουν στους καταναλωτές.

«Δεν είμαι πολύ αισιόδοξος ότι φέτος θα δούμε αντιστροφή της κατάστασης» σημείωσε ο κ. Παντελιάδης σχετικά με πώς βλέπει να εξελίσσεται το κύμα των ανατιμήσεων τους επόμενους μήνες.

Από την πλευρά του o Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, μιλώντας στο CNN Greece εκτίμησε ότι ενδεχομένως να δούμε αποκλιμάκωση των τιμών από το φθινόπωρο εφόσον βεβαίως δεν υπάρξει κάποια νέα έκτακτη κατάσταση.

«Οι τιμές προφανώς ανεβαίνουν αλλά κάποια στιγμή θα υπάρξει ένα "πλαφόν", όχι που θα το ορίσουμε εμείς αλλά που ορίζει η πραγματικότητα. Δεν μπορούν αιωνίως να ανεβαίνουν» σημείωσε χαρακτηριστικά.

Σε κάθε περίπτωση πάντως, με βάση όλες τις εκτιμήσεις και το επόμενο τρίμηνο αναμένεται δύσκολο για την τσέπη των καταναλωτών. Οι οποίοι από την πλευρά τους αναζητούν τρόπους να διαχειριστούν την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί και φαίνεται να «τραβάει» χρονικά. Είτε περιορίζοντας τα είδη και την ποσότητα των αγορών τους, είτε αλλάζοντας αγοραστικές συνήθειες. Και πάντα ελπίζοντας ότι θα έρθει η στιγμή που θα μπει ένα φρένο στο ξέφρενο ράλι των αυξήσεων.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης