ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Προς απόσυρση ο φόρος στις χρηματοπιστωτικές συναλλαγές

Προς απόσυρση ο φόρος στις χρηματοπιστωτικές συναλλαγές
REUTERS

Ο υπουργός Οικονομικών του Βελγίου έδωσε σήμα ότι η χώρα του μπορεί να αποχωρήσει από την ομάδα των κρατών της Ευρωπαϊκής Ενωσης που θέλουν να επιβάλουν φόρο στις χρηματοπιστωτικές συναλλαγές – γνωστό και ως φόρο Ρομπέν των Δασών ή φόρο Τόμπιν. 

Σε μια τέτοια περίπτωση η πρωτοβουλία για την επιβολή του φόρου αυτού στις τραπεζικές, χρηματιστηριακές και άλλες συναλλαγές κρέμεται κυριολεκτικά από μια κλωστή.

Ο Γιόχαν βαν Οβερτβελντ ανέφερε ότι αντιτίθεται στην επιβολή του φόρου και ότι η άποψη να αποσυρθεί το Βέλγιο από τις σχετικές διαπραγματεύσεις κερδίζει συνεχώς έδαφος στην τετρακομματική κυβέρνηση συνασπισμού. Αυτό συμβαίνει επειδή αυξάνονται οι φόβοι ότι εάν επιβληθεί ο φόρος, οι τράπεζες μπορεί να μεταφέρουν αλλού τις συναλλαγές τους.

Το Βέλγιο βρίσκεται ανάμεσα σε 11 χώρες που πριν από τρία χρόνια ξεκίνησαν συνομιλίες για την επιβολή ενιαίου φόρου στις χρηματοπιστωτικές συναλλαγές. Στις χώρες αυτές βρίσκεται και η Ελλάδα. Με βάση τους κανονισμούς της ΕΕ, για να προχωρήσει το σχέδιο πρέπει να έχει τη στήριξη τουλάχιστον εννέα χωρών.

Εκτός από τη Γερμανία και τη Γαλλία, αρχικά το σχέδιο είχε τη στήριξη της Ιταλίας, της Ισπανίας, της Αυστρίας, του Βελγίου, της Ελλάδας, της Πορτογαλίας, της Σλοβακίας, της Σλοβενίας και της Εσθονίας.

Η Εσθονία αποχώρησε από τις συνομιλίες πέρυσι, ενώ το ίδιο εξετάζει μήπως κάνει και η Ιταλία. Την ίδια στιγμή και η Σλοβενία έχει εγείρει ανησυχίες για τη βιωσιμότητα του σχεδίου. Οι χώρες που εξακολουθούν να στηρίζουν την επιβολή του φόρου πιστεύουν ότι αυτός θα αυξήσει τα έσοδά τους και θα μειώσει την κερδοσκοπία στις αγορές.

Η αδυναμία της ΕΕ να πετύχει τη σχετική συμφωνία ύστερα από ολόκληρα χρόνια διαπραγματεύσεων δείχνει τα πιθανά όρια που υπάρχουν στις προσπάθειες για μεγαλύτερη ευρωπαϊκή ολοκλήρωση.

Η ολοκλήρωση αυτή απειλείται από τις ανησυχίες που έχουν δημιουργηθεί για την πορεία της οικονομίας και την ενίσχυση των αντιευρωπαϊκών δυνάμεων από το Παρίσι έως την Αθήνα. Τον Δεκέμβριο του 2015 η Κομισιόν αποφάσισε να ξανασυζητηθεί η πρόταση τον Ιούνιο του 2016.