ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΑΔΜΗΕ: Στην τελική ευθεία η ολοκλήρωση της διασύνδεσης των Κυκλάδων

ΑΔΜΗΕ: Στην τελική ευθεία η ολοκλήρωση της διασύνδεσης των Κυκλάδων
O Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μανούσος Μανουσάκης ΑΔΜΗΕ

Στην τελική ευθεία, και μάλιστα σε πείσμα του αυξημένου κόστους που έχει επιφέρει η διεθνής συγκυρία, περνά η ηλεκτρική διασύνδεση των Κυκλάδων.

Η θεμελίωση του σχετικού έργου που αφορά τη Σαντορίνη, η οποία πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα και αναμένεται να ολοκληρωθεί σε περίπου 12 μήνες από σήμερα είναι το πρώτο βήμα της τέταρτης και τελευταίες φάσης της διασύνδεσης των Κυκλάδων.

Το συνολικό έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το 2024, με τη διασύνδεση της Φολεγάνδρου, Μήλου και Σερίφου, κλείνοντας κατ’ αυτό τον τρόπο έναν κύκλο επενδύσεων που ξεπερνά τα 800 εκατ. ευρώ, και θωρακίζοντας ενεργειακά περισσότερα από 20 Κυκλαδονήσια. Συνολικά, μέσω της ολοκλήρωσης της τελευταίας φάσης διασύνδεσης των Κυκλάδων, πέραν των άλλων ωφελειών η οι ετήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα μειώνονται κατά περίπου 150 χιλιάδες τόνους ενώ παράλληλα δημιουργείται περιθώριο έως 730 MW για την ανάπτυξη νέων ΑΠΕ.

Μάλιστα, όπως ανέφερε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μανούσος Μανουσάκης, θα γίνει ό,τι είναι ανθρωπίνως δυνατό προκειμένου το έργο να έχει ολοκληρωθεί πριν την έναρξη της τουριστικής σεζόν του 2023, τονίζοντας πως επιπλέον ελαχιστοποιούνται οι βλάβες από την αυξομείωση τάσεων.

Αύξηση 15% στο κόστος

Ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός ότι το εν λόγω έργο προχωρά σε πείσμα της ευρύτερης αύξησης του κόστους, το οποίο, όπως ανέφερε η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ, έχει ήδη ανέβει μεσοσταθμικά κατά 15% για τις συμβάσεις που έχουν ήδη υπογραφεί ή πρόκειται να συμβολαιοποιηθούν προσεχώς.
Το ποσοστό αυτό αφορά σε συμβάσεις συνολικού ύψους περίπου 2 δις. ευρώ, καθώς, πέραν από τη διασύνδεση των Κυκλάδων, περιλαμβάνεται και η διασύνδεση της Κρήτης, ο δυτικός διάδρομος καθώς και μια σειρά από άλλα έργα αναβάθμισης διασυνδέσεων.

Έτσι, όπως τόνισε ο κ. Μανουσάκης, ο ΑΔΜΗΕ βρίσκεται σε συνεργασία με τη ΡΑΕ, η οποία και καλείται να εγκρίνει την αναθεώρηση των προϋπολογισμών, ενώ θα κάνει ό,τι περνάει από το χέρι του ώστε να προχωρήσουν οι διαδικασίες και να μειωθεί το κόστος των ανατιμήσεων. Σε κάθε περίπτωση, η διαπραγμάτευση με τη ΡΑΕ είναι μια διαδικασία που δεν φαίνεται να προκαλεί πρόβλημα στην ολοκλήρωση των έργων. Ειδικά για τη διασύνδεση των Κυκλάδων, σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη υπάρχει η σχετική έγκριση από τη ΡΑΕ για την αναπροσαρμογή του κόστους, ώστε οι δεσμευτικές προσφορές να κατατεθούν εντός του πρώτου 10ημερου του Ιουνίου, ώστε να μην υπάρξουν καθυστερήσεις στο χρονοδιάγραμμα.

Και νέες διασυνδέσεις

Παράλληλα, όπως ανέφερε ο κ. Μανουσάκης, σε εξέλιξη βρίσκονται μια σειρά από άλλα έργα διασύνδεσης της Ελλάδας με γειτονικές χώρες, τα οποία και μπορούν να καταστήσουν τη χώρα μας ενεργειακό κόμβο στην ευρύτερη περιοχή της νοτιοανατολικής Μεσογείου. Συγκεκριμένα, ξεκίνησε ήδη η κατασκευή της διασύνδεσης με τη Βουλγαρία, προχωρά η δεύτερη διασύνδεση με την Ιταλία, ήδη γίνονται συζητήσεις για έργα διασύνδεσης με την Αλβανία και την Τουρκία, ενώ προχωρά και η αναβάθμιση της διασύνδεσης με τη Βόρεια Μακεδονία.

Αντίστοιχα, πολύ μεγάλο ενδιαφέρον υπάρχει και για τη διασύνδεση της Αιγύπτου, καθώς διαφαίνεται ισχυρή πολιτική βούληση και από τα δύο κράτη. Μάλιστα, σημαντικό ρόλο παίζει το γεγονός ότι υπάρχει δυνατότητα παραγωγής ενέργειας και από ΑΠΕ στην Αίγυπτο ώστε στην Ελλάδα να εισρεύσει «πράσινη» ενέργεια. Υπό αυτό το πρίσμα, δεν αποκλείεται ο ΑΔΜΗΕ να συμμετάσχει και μετοχικά στο έργο.

Παράλληλα, όπως προσέθεσε ο κ. Μανουσάκης, υπάρχει ανάγκη για γρήγορη απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα και για το σκοπό αυτό χρειαζόμαστε νέα έργα μεταφοράς και αποθήκευσης ενέργειας, μικρά και μεγάλα. Παράλληλα υψηλή προτεραιότητα είναι η επιτάχυνση για την ενσωμάτωση των ΑΠΕ, η οποία και αποτελεί βασικό ζητούμενο για την αποκλιμάκωση των τιμών και την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης.