«Μεγάλος Αδερφός» της εφορίας με «ηλεκτρονικό μάτι» στα POS
Ανανεώθηκε:
Ένα νέο ηλεκτρονικό όπλο θα έχουν στα χέρια τους οι ελεγκτικές αρχές για τον εντοπισμό περιπτώσεων κλοπής του ΦΠΑ και του φόρου εισοδήματος με την διασύνδεση 500.000 ταμειακών μηχανών με τα POS, την αναβάθμιση και αντικατάσταση των φορολογικών μηχανισμών και την επέκταση 50.000 POS σε όλους τους κλάδους της οικονομικής δραστηριότητας.
Με το τρόπο αυτό, η εφορία θα έχει τη δυνατότητα να γνωρίζει σε πραγματικό χρόνο το ύψος και το χρόνο έκδοσης της απόδειξης από επαγγελματίες και επιχειρήσεις καθώς και ο τρόπο πληρωμής από τον πελάτη.
Στόχος του έργου που εντάχθηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης τον Ιούνιο του 2024 είναι η απόδειξη λιανικής πώλησης να εκδίδεται ταυτόχρονα με την απόδειξη του POS καθώς πολλές επιχειρήσεις στις συναλλαγές με πιστωτικές ή χρεωστικές κάρτες είτε δεν εκδίδουν την απόδειξη λιανικής η εμφανίζουν μικρότερο ποσό από αυτό που εισέπραξαν.
Με βάση τα σημερινά δεδομένα αρκετές επιχειρήσεις έχουν διασυνδεθεί με την εφορία σε ό,τι αφορά στις ταμειακές μηχανές κλειστού τύπου, αποστέλλοντας σε πραγματικό χρόνο της συναλλαγές που πραγματοποιούν.
Ωστόσο, η εφορία γνωρίζει το πότε πραγματοποιήθηκε μία συναλλαγή αλλά δεν είναι πως έγινε η συναλλαγή, δηλαδή εάν η πληρωμή έγινε με μετρητά ή ηλεκτρονικά με τη χρήση κάρτας.
Με την διασύνδεση της ταμειακής μηχανής με το ηλεκτρονικό σύστημα POS η φορολογική διοίκηση θα έχει όλες τις πληροφορίες για τις συναλλαγές και θα μπορεί να καθορίζει το ύψος του τζίρου και συνεπώς το ποσό του ΦΠΑ που πρέπει να αποδοθεί στο δημόσιο, καθώς και τον αναλογούντα φόρο εισοδήματος.
Με αυτό το τρόπο, θα προχωρά σε διασταυρώσεις των δεδομένων με τις φορολογικές δηλώσεις του φορολογούμενου και θα διαπιστώνει αν τα στοιχεία που εμφανίζει ανταποκρίνονται στις πραγματικές συναλλαγές.
Σύμφωνα με αρμόδια στελέχη του υπουργείου Οικονομικών, το νέο σύστημα θα περιορίσει δραστικά της δυνατότητες φοροδιαφυγής κυρίως στο ΦΠΑ όπου η χώρα μας σημειώνει θλιβερό ρεκόρ στην Ευρωπαϊκή Ένωση με απώλειες πάνω από 6 δισ. ευρώ το χρόνο.
Όπως αναφέρεται στη σχετική υπουργική απόφαση για την χρηματοδότηση του έργου από το Ταμείο Ανάκαμψης σε πρώτη φάση η μεταρρύθμιση στοχεύει στην αντικατάσταση η ενημέρωση όλων των ταμειακών μηχανών που δεν μπορούν να λειτουργήσουν ως Ηλεκτρονικές Ταμειακές Μηχανές (OCR) νέας γενιάς.
Σε δεύτερη φάση, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να συνδέσουν τις ταμειακές τους μηχανές online με το myDATA για να καταχωρούν αυτόματα τις λιανικές συναλλαγές τους σε ηλεκτρονικά βιβλία.
Στην τελευταία φάση υλοποίησης του έργου, οι ταμειακές μηχανές νέας γενιάς τύπου OCR θα πρέπει να διασυνδεθούν με συστήματα POS έτσι ώστε να εξασφαλίσουν την έκδοση απόδειξης όταν γίνεται αποδεκτή μια πληρωμή με κάρτα.
Στην Ελλάδα υπολογίζεται ότι λειτουργούν περίπου 600.000 ταμειακές μηχανές, από τις οποίες περίπου 288.000 μπορούν να συνδεθούν ηλεκτρονικά με την εφορία, 150.000 έχουν την τεχνολογική δυνατότητα διασύνδεσης με τις φορολογικές αρχές, ενώ υπάρχουν και 161.000 που δεν έχουν διαδικτυακές δυνατότητες λόγω παλαιότητας του μοντέλου.
Επιπλέον, σε πολλούς τομείς δραστηριότητας της ελληνικής οικονομίας η ύπαρξη, χρήση και λειτουργία ταμειακών μηχανών δεν είναι υποχρεωτική (γυμναστήρια, εκπαιδευτικές υπηρεσίες, πάρκινγκ, υπηρεσίες πολιτισμού, ενοικιάσεις οχημάτων κ.λπ.).
Υπολογίζεται ότι σε αυτούς τους τομείς θα πρέπει να εγκατασταθούν περισσότερες από 50.000 ταμειακές μηχανές και τερματικά POS. Επιπλέον, αρκετές επιχειρήσεις, εστίασης χρησιμοποιούν φορολογικούς μηχανισμούς (γνωστούς ως EAFDSS) που έχει αποδειχθεί ότι είναι εύκολο να παραβιαστούν.
Σε αυτή την κατηγορία επιχειρήσεων δεν είναι εύκολη η εξασφάλιση εσόδων ακόμα και αν χρησιμοποιηθεί μεταφορά δεδομένων εντός σύντομου χρονικού διαστήματος και ως εκ τούτου οι ταμειακές μηχανές αυτών των επιχειρήσεων θα πρέπει να αντικατασταθούν με αξιόπιστες ταμειακές μηχανές.
Σύμφωνα με την απόφαση οι βασικοί στόχοι της δράσης είναι:
• Όλες οι επιχειρήσεις θα πρέπει να διαθέτουν εγκεκριμένες ταμειακές μηχανές, οι οποίες θα συνδέονται με τα τερματικά αποδοχής καρτών (POS) και θα συνδέονται περαιτέρω με το ηλεκτρονικό σύστημα της ΑΑΔΕ και θα μεταφέρουν σε πραγματικό χρόνο πληροφορίες για τα έσοδα και τον τρόπο πληρωμής.
• Η διασύνδεση στην πλήρη ανάπτυξή της, θα συνδέει και θα επικοινωνεί με τα ηλεκτρονικά βιβλία myDATA και έτσι θα επιτρέπει την άμεση καταγραφή των εσόδων (αποδείξεις λιανικής) και των εξόδων (e-invoices) στα ηλεκτρονικά βιβλία των επιχειρήσεων.
• Η μεταρρύθμιση εστιάζει στην ανάγκη άμεσης υλοποίησης της σύνδεσης των ταμειακών μηχανών των επιχειρήσεων με την ΑΑΔΕ. Έτσι θα είναι δυνατή η καταγραφή των συναλλαγών και η δήλωση ΦΠΑ, που αντιστοιχεί στην εκάστοτε συναλλαγή, σε πραγματικό χρόνο. Επίσης προτείνεται η ευρύτερη εφαρμογή διαδικασιών συμψηφισμού χρεωστικού και πιστωτικού ΦΠΑ σε όλες τις συναλλαγές, τόσο με ιδιώτες όσο και με δημόσιους φορείς