ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η ΕΕ εξετάζει το εάν η ελληνική επιδότηση του πετρελαίου diesel είναι κρατική ενίσχυση

Η ΕΕ εξετάζει το εάν η ελληνική επιδότηση του πετρελαίου diesel είναι κρατική ενίσχυση
Η επιδότηση δεν θα δοθεί απευθείας στους καταναλωτές, αλλά θα πληρωθεί στα διυλιστήρια της χώρας ΑΠΕ - ΜΠΕ

Στο μικροσκόπιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής βρίσκονται τα μέτρα της κυβέρνησης για τη στήριξη της κοινωνίας από την ενεργειακή κρίση. Ειδικά, δε το μέτρο της επιδότησης από τον κρατικό προϋπολογισμό μέρους της τιμής πώλησης του πετρελαίου κίνησης (diesel) για τον Απρίλιο.

Η επιδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό μέρους της τιμής πώλησης του πετρελαίου κίνησης (diesel) για τον Απρίλιο, είναι εκείνο το μέτρο που τράβηξε την προσοχή τόσο της αγοράς, όσο και των θεσμών. Αυτό διότι η επιδότηση αυτή θα δοθεί απευθείας ως καταβολή στα διυλιστήρια της χώρας - ΕΛΠΕ και Motor Oil - , κάτι που σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία συνιστά κρατική ενίσχυση (State Aid).

Στόχος της κυβέρνησης είναι η τιμή πώλησης του πετρελαίου εσωτερικής καύσης (diesel) για τον Απρίλιο να επιδοτηθεί με 12 λεπτά το λίτρο στην «πηγή», έτσι ώστε το όφελος στην τελική τιμή του καυσίμου (συνυπολογίζοντας και τον ΦΠΑ) να ανέλθει σε 15 λεπτά το λίτρο. Με αυτόν τον τρόπο η τελική τιμή πώλησης του diesel κίνησης θα μειωθεί από τα 1,90 ευρώ, στα 1,75 ευρώ το λίτρο.

Ποιο θα είναι το ποσό που θα δοθεί σε ΕΛΠΕ και Motor Oil; Η κυβέρνηση προσδιορίζει το κόστος σε περίπου 23 εκατ. ευρώ για τον Απρίλιο, ωστόσο παράγοντες της αγοράς καυσίμων θεωρούν πως θα αγγίξει τα 30 εκατ. ευρώ. Κατά τους υπολογισμούς τους, εάν η κατανάλωση του diesel κίνησης κινηθεί το 2022 στα επίπεδα που κινήθηκε το 2019, τότε θα ανέλθει σε 2.730.084 μετρικούς τόνους στο σύνολο του έτους. Για έναν μήνα, θα ανέλθει σε 227.507 μετρικούς τόνους τουλάχιστον.

Η επιδότηση των 12 λεπτών το λίτρο σε αυτή την ποσότητα καυσίμου, συνεπάγεται κατ΄ελάχιστον δαπάνη 27 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, λόγω του ότι οι επαγγελματίες που έχουν οχήματα που καίνε diesel ήδη ξέρουν πως τον Μάιο η τιμή του καυσίμου θα αυξηθεί, θα προστρέξουν να προμηθευθούν παραπάνω καύσιμα με τη φθηνή τιμή τον Απρίλιο. Έτσι, στο τέλος, το ποσό που θα πληρώσει το Δημόσιο θα ξεπεράσει σίγουρα τα 27 εκατ. ευρώ, και ακόμη πιο σίγουρα τα 23 εκατ. ευρώ που υπολογίζει η κυβέρνηση.

Καθώς όπως προαναφέρθηκε η επιδότηση αυτή δεν θα δοθεί απευθείας στους καταναλωτές, αλλά θα πληρωθεί στα διυλιστήρια της χώρας, αυτό σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία συνιστά κρατική ενίσχυση (State Aid).

Εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που ρωτήθηκε από το newsbomb.gr για τις κυβερνητικές εξαγγελίες και ειδικά για την επιδότηση του πετρελαίου κίνησης ανέφερε τα εξής:

«Δεν έχουμε συγκεκριμένο σχόλιο. Εναπόκειται στα κράτη μέλη να αποφασίσουν εάν επιθυμούν να χορηγήσουν κρατική ενίσχυση και να αξιολογήσουν εάν ένα μέτρο που περιλαμβάνει κρατική ενίσχυση πρέπει να κοινοποιηθεί στην Επιτροπή σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ.

Η Επιτροπή διαβουλεύθηκε με τα κράτη μέλη για να αξιολογήσει ποια μέτρα κρίνονται απαραίτητα για την αντιμετώπιση της τρέχουσας κρίσης. Βάσει του άρθρου 107 παράγραφος 2 στοιχείο β) της ΣΛΕΕ, αυτά θα μπορούσαν να συμπληρώσουν την υπάρχουσα δυνατότητα, ώστε τα κράτη μέλη να μετριάσουν τις ζημίες που προκλήθηκαν άμεσα από τη ρωσική στρατιωτική επίθεση κατά της Ουκρανίας, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων άμεσων επιπτώσεων από τις οικονομικές κυρώσεις ή άλλων περιοριστικών μέτρων που λαμβάνονται ως αντίποινα.

Η Επιτροπή αξιολογεί ταχέως τις απαντήσεις των κρατών μελών, προκειμένου να οριστικοποιήσει τη θέση της σχετικά με ένα νέο Προσωρινό Πλαίσιο».