Φυσικό αέριο κίνησης: Tο καύσιμο του μέλλοντος για οικονομική και περιβαλλοντικά φιλική μετακίνηση
Οι αλλεπάλληλες ανατιμήσεις των καυσίμων το τελευταίο διάστημα καθώς και τα μέτρα που έχει λάβει σε τοπικό επίπεδο η ελληνική κυβέρνηση για τον περιορισμό της κίνησης οχημάτων υψηλών ρύπων στο κέντρο της Αθήνας, έχουν φέρει ξανά σε δίλημμα όλους τους οδηγούς αλλά και τους διαχειριστές στόλων επαγγελματικών οχημάτων για το ποιο είναι το καύσιμο που μπορεί να μειώσει το κόστος μετακίνησης, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα προστασία του περιβάλλοντος και ασφάλεια.
Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος που όλο και περισσότεροι στρέφονται στο φυσικό αέριο κίνησης CNG (Compressed Natural Gas) που διατίθεται στην ελληνική αγορά από την ΔΕΠΑ Εμπορίας υπό την εμπορική ονομασία Fisikon.
Με το φυσικό αέριο να αποτελεί το καύσιμο-γέφυρα για την ενεργειακή μετάβαση, το CNG έρχεται να αναλάβει τον ρόλο του καυσίμου του 21ου αιώνα προσφέροντας πληθώρα πλεονεκτημάτων όπως η σημαντική οικονομία που ανέρχεται μέχρι και 65% σε σχέση με τα συμβατικά καύσιμα παραμένοντας το πιο φιλικό προς το περιβάλλον καύσιμο και χωρίς να κάνει εκπτώσεις στην απόδοση καθώς διαθέτει περισσότερα οκτάνια από τη βενζίνη. Αυτό έχει να κάνει με το γεγονός ότι εξάγεται αυτούσιο από τη φύση και δεν αποτελεί προϊόν επεξεργασίας πετρελαίου όπως τα συμβατικά καύσιμα αλλά και το υγραέριο.
Τα νούμερα δεν ψεύδονται: το CNG προσφέρει εξοικονόμηση κατά 60% - 65% σε σχέση με τη βενζίνη, 35% - 40% από το υγραέριο και 25% - 35% από το πετρέλαιο. Επίσης οι κινητήρες που λειτουργούν με CNG παράγουν 25% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα από αυτούς της βενζίνης και 35% λιγότερο από αυτούς του ντίζελ. Eπίσης, και οι εκπομπές μονοξειδίου του άνθρακα είναι 95% χαμηλότερες από ένα όχημα που κινείται με CNG σε σχέση με ένα που καίει βενζίνη και επιτυγχάνεται μείωση 80% στις εκπομπές υδρογονανθράκων και 30% στα οξείδια του αζώτου. Αυτός είναι και ο λόγος που η κυβέρνηση συμπεριέλαβε τα οχήματα που κινούνται με CNG στις κατηγορίες που έχουν ελεύθερη πρόσβαση στον δακτύλιο.
Ένα ακόμη σημείο που δεν πρέπει να ξεχνάμε είναι πως τα φυσικά και χημικά του χαρακτηριστικά καθιστούν το φυσικό αέριο ιδιαίτερα ασφαλές από κάθε άποψη, ενώ το γεγονός ότι διανέμεται με ειδικούς αγωγούς ή τρέιλερ (στις περιοχές εκτός δικτύου αγωγών) κατευθείαν στα πρατήρια Fisikon καθιστά αδύνατη τη νόθευσή του.
Κάτι που έχει ιδιαίτερη σημασία για κάθε οδηγό, είναι και το γεγονός ότι οι κινητήρες με CNG παράγουν λιγότερο θόρυβο ενώ η καύση του δεν έχει κατάλοιπα και έτσι αφήνει καθαρά τα μπουζί και δεν διαβρώνει τους κυλίνδρους και τα μεταλλικά μέρη του κινητήρα, επιμηκύνοντας το διάστημα για την αλλαγή λαδιών και κατά συνέπεια, αυξάνοντας τον χρόνο ζωής του κινητήρα.
Τα σημαντικά πλεονεκτήματα του συμπιεσμένου φυσικού αερίου το έχουν καταστήσει αρκετά δημοφιλές με όλο και περισσότερους οδηγούς να στρέφονται στην επιλογή ενός εργοστασιακού μοντέλου διπλού καυσίμου (CNG-βενζίνη) ή στη λύση της μετατροπής του κινητήρα τους. Ήδη, πολλοί κατασκευαστές αυτοκινήτων διαθέτουν στο χαρτοφυλάκιό τους πληθώρα μοντέλων Ι.Χ. αλλά και επαγγελματικών οχημάτων και φορτηγών διπλού καυσίμου ενώ στην ελληνική αγορά κυκλοφορούν μοντέλα από τις εταιρείες Skoda, Seat, Fiat, VW, Audi, Opel, Ιveco και &Scania.
Να σημειωθεί, ότι το πλάνο ανάπτυξης του δικτύου πρατηρίων Fisikon, που ήδη αριθμεί 20 πρατήρια σε καίρια σημεία της Αθήνας και της ηπειρωτικής Ελλάδας περιλαμβάνει τη δημιουργία 13 επιπλέον πρατηρίων, μέχρι το τέλος του 2022, που θα καλύψουν το μεγαλύτερο μέρος του των περιοχών του ηπειρωτικού κορμού της χώρας, δίνοντας τη δυνατότητα σε όλο και περισσότερους οδηγούς για οικονομική, αποδοτική και περιβαλλοντικά φιλική μετακίνηση.
Αυτό έρχεται να ανταποκριθεί στη δέσμευση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να καταστεί κλιματικά ουδέτερη έως το 2050 που οδηγεί, συνεπακόλουθα, στον μετασχηματισμό του τομέα μεταφορών. Αυτό συνεπάγεται μείωση κατά 90% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, με παράλληλη εξασφάλιση οικονομικά προσιτών αλλά και εύκολα διαθέσιμων λύσεων για τους πολίτες. Η δέσμη μέτρων «Fit for 55» είναι το σχέδιο της Ε.Ε. για την επίτευξη των κλιματικών στόχων της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας και περιλαμβάνει σειρά προτάσεων για την αναθεώρηση της νομοθεσίας, μεταξύ άλλων και στον τομέα των μεταφορών.
Παράλληλα με αυτή τη διαδικασία μετάβασης, η πανδημία είχε σοβαρές επιπτώσεις στις μεταφορές και τη συνδεσιμότητα στην Ε.Ε. οι οποίες, με τη σειρά τους, επηρέασαν το σύνολο της οικονομίας. Είναι λοιπόν σαφές ότι οι βιώσιμες μεταφορές προσφέρουν μια ευκαιρία ανάκαμψης και ανάπτυξης της οικονομίας.
Στο πλαίσιο της δέσμης μέτρων «Fit for 55» του Ιουλίου του 2021, η Επιτροπή πρότεινε την αναθεώρηση των κανόνων για τον περιορισμό των εκπομπών CO2 από αυτοκίνητα και ημιφορτηγά έως το 2030 και την αύξηση του στόχου μείωσης των εκπομπών σε 55 % για τα αυτοκίνητα και 50 % για τα ημιφορτηγά, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2021. Επιπλέον, πρότεινε να τεθεί ως στόχος για το 2035 το 100% τόσο για τα αυτοκίνητα όσο και για τα ημιφορτηγά γεγονός που καθιστά την επιλογή τoυ CNG για τις μετακινήσεις μας την πλέον λογική λύση.