ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Απρόθυμες οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις να επενδύσουν στις ηλεκτρονικές πωλήσεις

Απρόθυμες οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις να επενδύσουν στις ηλεκτρονικές πωλήσεις
Απρόθυμες οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις να επενδύσουν στις ηλεκτρονικές πωλήσεις INTIME

Χωρίς ουσιαστικό αποτύπωμα στον ψηφιακό μετασχηματισμό των μικρών επιχειρήσεων εξελίσσεται μέχρι τώρα η πανδημική κρίση. 

Αν και περισσότερες από τρεις στις δέκα μικρομεσαίες επιχειρήσεις θεωρούν πως οι συνέπειες του ψηφιακού μετασχηματισμού στην οικονομία είναι θετικές, ένα πολύ μικρό ποσοστό έχει υιοθετήσει συστήματα ηλεκτρονικών πωλήσεων. Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από την ετήσια έρευνα του ΙΜΕ - ΓΣΕΒΕΕ με θέμα «Ο αντίκτυπος της πανδημίας στις επιχειρήσεις» που δημοσιοποιήθηκε πρόσφατα.

Παρότι η ψηφιακή μετάβαση αποτελεί ζητούμενο για την επιβίωση των επιχειρήσεων στη σημερινή εποχή, παρατηρείται μια απροθυμία στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις να επενδύσουν στον κόσμο των ηλεκτρονικών πωλήσεων. Σύμφωνα με την έκθεση του ΙΜΕ - ΓΣΕΒΕΕ, μόνο το 14,8% των επιχειρήσεων του δείγματος δήλωσε ότι διαθέτει κάποιο σύστημα ηλεκτρονικών πωλήσεων ή συμμετοχή σε κάποια σχετική ηλεκτρονική πλατφόρμα πωλήσεων. Το υψηλότερο ποσοστό παρατηρήθηκε στον τομέα του εμπορίου, με το 26,2% να απαντά θετικά έναντι περίπου του 11% που παρατηρήθηκε αντίστοιχα στη μεταποίηση και στις υπηρεσίες.

Μάλιστα, όσο μικρότερος είναι ο τζίρος των επιχειρήσεων τόσο πιο μεγάλη είναι η φοβία απέναντι στα νέα δεδομένα που δημιουργεί η πανδημία. Έτσι, επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών έως 50.000 ευρώ θεωρούν ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός θα έχει αρνητικές συνέπειες σε ποσοστό 33,1%, όταν το αντίστοιχο ποσοστό στις επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών άνω των 500.000 ευρώ είναι μόλις στο 17,1%. Περισσότεροι από 6 στους 10 επιχειρηματίες (63,9%) πιστεύουν ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός θα μειώσει τις θέσεις εργασίας, όταν το ποσοστό εκείνων που λένε ότι δεν θα τις επηρεάσει είναι στο 19,4% και εκείνων που θεωρούν ότι θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας στο 11,6%.

Από την έρευνα προέκυψε και το εξής ενδιαφέρον στοιχείο: η ενσωμάτωση συστημάτων ηλεκτρονικών πωλήσεων ή συμμετοχής σε διαδικτυακή πλατφόρμα φαίνεται πως σχετίζεται και με την ηλικία του επιχειρηματία, το εκπαιδευτικό επίπεδο αλλά και με την ηλικία της επιχείρησης και το ύψος του ετήσιου κύκλου εργασιών.

Ειδικότερα, το 22,8% και το 18,2% των επιχειρηματιών που ανήκουν στις ηλικιακές ομάδες 18-34 και 35-49 αντίστοιχα έχουν ενσωματώσει σχετικά συστήματα στην επιχείρησή τους έναντι μόλις του 10,3% των επιχειρηματιών που είναι από 50 ετών και άνω. Επιπλέον, το 19,1% και το 18,8% των επιχειρήσεων με ηλικία έως 5 έτη και 5-10 έτη αντίστοιχα έχουν ενσωματώσει σχετικά συστήματα, έναντι του 12,2% και του 13% των επιχειρήσεων με ηλικία 10-15 έτη και πάνω από 15 έτη αντίστοιχα. Χαμηλό ποσοστό ενσωμάτωσης τέτοιων τεχνολογιών παρουσιάζουν και οι απόφοιτοι

Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (10,4%), όπως και οι επιχειρήσεις με ετήσιο κύκλο εργασιών έως 50.000 ευρώ (11%). Από τα παραπάνω στοιχεία γίνεται εμφανές ότι η πανδημική κρίση δεν κατάφερε να έχει σημαντική επίδραση στον ψηφιακό μετασχηματισμό των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων, παρά το γεγονός ότι συνεχίζει να παραμένει σημαντική πρόκληση τόσο για τη βιωσιμότητα όσο και για την αύξηση της ανταγωνιστικότητάς τους.