Πώς εξελίσσεται η «ναυμαχία» των φρεγατών – Η Ελλάδα θα επενδύσει 5 δισ. ευρώ
Η προμήθεια των νέου τύπου φρεγατών του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού έχει εξελιχθεί σε μια περίπλοκη πολιτικο-αμυντική υπόθεση, με βασικούς πρωταγωνιστές την αμερικανική Lockheed Martin και την γαλλική Naval Group. Το project, συνολικού προϋπολογισμού 5 δισ. ευρώ έχει μεγάλη σημασία και για την εθνική οικονομία, δεδομένου ότι επιδιώκεται να στηρίξει την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία.
Η Lockheed Martin για την νέα φρεγάτα πολλαπλών αποστολών που θέλει το Πολεμικό Ναυτικό προτείνει τη MMSC-HN (Multi-Mission Surface Combatant-Hellenic Navy), μια ειδικά προσαρμοσμένη για τις ελληνικές απαιτήσεις έκδοση των πλοίων μάχης LCS (Littoral Combat Ship).
Στην πρόταση για τις νέες MMSC-HN η Lockheed Martin προσφέρει την κατασκευή τουλάχιστον των τριών πλοίων σε ελληνικά ναυπηγεία με τη δημιουργία άνω των 1.200 θέσεων εργασίας. Πάντως, στο ζήτημα των Ναυπηγείων Ελευσίνας, που είχαν αρχικά προκριθεί για την κατασκευή των τριών MMSC μέσα από την εξαγορά τους από την εταιρεία ONEX, η κατάσταση δεν έχει ακόμη αποσαφηνισθεί λόγω χρηματοοικονομικών κριτηρίων.
Η Lockheed προτείνει επίσης τον εκσυγχρονισμό τεσσάρων φρεγατών κλάσης ΥΔΡΑ, τύπου ΜΕΚΟ200 ΗΝ, με υποσυστήματα από την διαμόρφωση των καινούργιων MMSC-HN.
Όσο αφορά στα πλοία ενδιάμεσης λύσης που θα καλύψουν τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού κατά την υλοποίηση των υπόλοιπων σκελών του προγράμματος η αμερικανική πλευρά αναμένεται να ανταποκριθεί μετά την αποστολή του σχετικού αιτήματος μέσω LOR (Letter Of Request).Η προσφορά των Arleigh Burke θα αποτελούσε μία μείζονα συμβολική κίνηση αναβάθμισης εκ μέρους των Αμερικανών. Θα μπορούσε ακόμη να ενταχθεί η Ελλάδα και στο πρόγραμμα ναυπήγησης της νέας αμερικανικής φρεγάτας Constellation.
Η γαλλική Naval Group από την πλευρά της προτείνει στην Ελλάδα τις φρεγάτες τύπου Belhara. Η πρόταση προβλέπει πως από τα τέσσερα πλοία, τα δύο θα ναυπηγηθούν στην Ελλάδα, είτε στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, είτε στα ναυπηγεία Ελευσίνας, κάτι που μεταφράζεται σε απόκτηση της σχετικής τεχνογνωσίας από την Ελλάδα. Σύμφωνα με την ίδια πρόταση, η Ελλάδα θα αποκτήσει ως πλοία ενδιάμεσης λύσης δύο αναβαθμισμένες φρεγάτες La Fayette, μέχρι να ολοκληρωθεί η ναυπήγηση των Belhara.