ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης για τα POS την τελευταία τριετία

Υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης για τα POS την τελευταία τριετία
AP Photo/Manu Fernandez

Για υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης της διείσδυσης και της χρήσης των τερματικών συσκευών αποδοχής συναλλαγών με κάρτες (POS) στην Ελλάδα κάνει λόγο έρευνα της Printec, εκ των κορυφαίων εταιρειών στο χώρο των συστημάτων πληρωμών.

Σύμφωνα με την έρευνα της Printec, η οποία πραγματοποιήθηκε σε 14 χώρες της ανατολικής Ευρώπης όπου και δραστηριοποιείται, τα POS διαθέτουν μεγάλη δυναμική στην Ελλάδα, σημειώνοντας αύξηση της τάξης του 38% το διάστημα 2017 έως το 2019, με τον αριθμό ανά εκατομμύριο κατοίκων να εκτοξεύεται από 50.741 το 2017 σε 70.007 POS το 2019.

Στο πλαίσιο αυτό, η ελληνική αγορά καταλαμβάνει την τρίτη θέση μεταξύ των 14 χωρών που συμμετείχαν στην έρευνα, όσον αφορά την αύξηση των POS, με τη μεγαλύτερη άνοδο να καταγράφεται στην Αλβανία (+53%) και στην Τσεχία (+47%). Σημαντική αύξηση καταγράφεται και στις υπόλοιπες χώρες στις οποίες δραστηριοποιείται η Printec, με τη συνολική άνοδο να ανέρχεται σε 27% κατά το ίδιο χρονικό διάστημα (2017-2019), ποσοστό που αντιστοιχεί συνολικά σε περίπου 400.000 τερματικά POS.

Στην έρευνα επισημαίνεται ότι η αύξηση της δημοτικότητας των POS σημειώνεται κυρίως λόγω της ευκολίας τους αλλά και επειδή πλέον παρέχουν μία πιο ολοκληρωμένη λύση προς τα καταστήματα μέσω μίας ευρύτερης γκάμας εφαρμογών. Οι πιο δημοφιλείς εφαρμογές συμπεριλαμβάνουν την εκτύπωση λογαριασμών, διαχείριση αποθεμάτων, προσφορά φιλοδωρήματος και επιστροφή χρημάτων και διεξαγωγή προγραμμάτων πιστότητας.

Η έρευνα ασχολήθηκε και με τα ATMs, τα οποία τα τελευταία τρία χρόνια έχουν καταγράψει σημαντική εξέλιξη, κυρίως σε ό,τι αφορά την προσφορά υπηρεσιών και τη χρήση τεχνολογιών όπως οι δυνατότητες ανέπαφων συναλλαγών, η ενσωμάτωση wearables, αλλά και η ανακύκλωση χρημάτων. Στην Ελλάδα καταγράφεται μικρή ανοδική πορεία τα τελευταία χρόνια, με τον συνολικό αριθμό των ΑΤΜs ανά εκατομμύριο κατοίκων να φτάνει τα 533 (2019).

Όσον αφορά τα ATMs, η Printec επισημαίνει ότι όπως όλα δείχνουν, τα τραπεζικά καταστήματα στο μέλλον θα μειωθούν και θα έχουν μια εντελώς διαφορετική μορφή.

Συνήθως, στα τραπεζικά καταστήματα συναντούμε 4 «ζώνες» εξυπηρέτησης πελατών – τη ζώνη 24ωρης self-service λειτουργίας όπου βρίσκονται και τα ATMs και η οποία είναι συνδεδεμένη με το τραπεζικό κατάστημα, αλλά φυσικά αποκομμένη, την υποβοηθούμενη ζώνη self-service, η οποία βρίσκεται μέσα στο κατάστημα και οι πελάτες μπορούν να πραγματοποιούν μόνοι τους συναλλαγές σε μηχανήματα και να ζητούν βοήθεια από υπαλλήλους σε περίπτωση που χρειάζεται, η ζώνη παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών και η ζώνη για συναλλαγές στο ταμείο.

Στα τραπεζικά κατατήματα του μέλλοντος, στόχος είναι να πραγματοποιούνται οι περισσότερες συναλλαγές ρουτίνας στις ζώνες 24ωρης self-service λειτουργίας και υποβοηθούμενης self-service λειτουργίας, ενώ οι συναλλαγές που προσδίδουν υψηλή αξία στις τράπεζες να πραγματοποιούνται στη ζώνη παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών.