Τι περιλαμβάνει το σχέδιο μετασχηματισμού των ΕΛΤΑ
Στα νέα δεδομένα που έχει φέρει η ψηφιακή εποχή καλούνται να προσαρμοστούν τα Ελληνικά Ταχυδρομεία, το σχέδιο μετασχηματισμού των οποίων, κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή σε σχετική τροπολογία σε νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για την περιστολή του λαθρεμπορίου.
Στόχος του σχεδίου, όπως επεσήμανε από το βήμα της Βουλής, ο υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης είναι αφενός τα ΕΛΤΑ να συνεχίσουν να λειτουργούν ως πάροχος καθολικής υπηρεσίας αλλά και «να υπάρξει μεγαλύτερος σεβασμός στα χρήματα του Έλληνα φορολογούμενου».
Το σχέδιο είναι εμπνευσμένο από αντίστοιχα πλάνα μετασχηματισμού ταχυδρομείων στο εξωτερικό (Ιρλανδία, Νορβηγία, Δανία κ.ά) και δίνει έμφαση στην αύξηση που υπάρχει στην ζήτηση για μεταφορά δεμάτων. Ο κ. Πιερρακάκης επεσήμανε ακόμη ότι ελήφθησαν υπόψη τα οικονομικά αποτελέσματα των ΕΛΤΑ, το μηνιαίο έλλειμμα των οποίων είναι στα 4,7 εκατ. ευρώ από 7,2 εκατ. ευρώ που ήταν μέχρι πριν από μερικούς μήνες, αλλά και η μισθολογική δαπάνη του οργανισμού η οποία ανέρχεται στο 67% του συνόλου των δαπανών.
Το πλάνο βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους 100 εκατ. ευρώ που θα γίνει από την Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας του Δημοσίου (ΕΕΣΥΠ). Σημειώνεται ότι στα ΕΛΤΑ συμμετέχει και η Eurobank με 10% και μέχρι στιγμής δεν έχει διευκρινιστεί αν θα συμμετάσχει στην ΑΜΚ. Στόχος του σχεδίου είναι πάντως να υπάρξει στο μέλλον στρατηγικός επενδυτής ώστε να «πάρει ο Έλληνας φορολογούμενος πίσω τα χρήματά του», όπως σημείωσε ο κ. Πιερρακάκης.
Σημαντικό κομμάτι είναι επίσης και η πρόβλεψη για την αποζημίωση του οργανισμού για το σύνολο της καθολικής υπηρεσίας από το 2013 και μετά – η οποία εκτιμάται κοντά στα 150 εκατ. ευρώ. Ακόμη, περιλαμβάνει τον εξορθολογισμό του μισθολογικού κόστους με ένα σχέδιο εθελουσίας εξόδου για 2.000 άτομα από τα 5.500 που απασχολεί σήμερα ο οργανισμός καθώς και η επίλυση άλλων ζητημάτων, όπως η πολιτική των προσλήψεων και η πολιτική των προμηθειών.
Το σχέδιο εθελουσίας αφορά τόσο τα ΕΛΤΑ όσο και την ΕΛΤΑ Ταχυμεταφορές και ο χρονικός ορίζοντας του είναι τα δύο έτη, ώστε η εταιρεία να έχει γυρίσει μέχρι τότε σε λειτουργική κερδοφορία. Παράλληλα, θα δημιουργηθεί και μια νέα πολιτική προσλήψεων η οποία θα περιλαμβάνει τόσο προσλήψεις αορίστου χρόνου όσο και προσλήψεις ορισμένου χρόνου ανάλογα με τις εκάστοτε ανάγκες, ενώ θα προωθηθεί και η μεταφορά του πλεονάζοντος προσωπικού εντός του ομίλου ή και του ευρύτερου Δημόσιου τομέα σε κενές οργανικές θέσεις αντίστοιχης ή παρεμφερούς κατηγορίας. Για το σκοπό αυτό μάλιστα θα συσταθεί και μια Επιτροπή Προσλήψεων και Αμοιβών, τριετούς θητείας, η οποία θα συγκροτείται με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης και θα αποτελείται από τρία μη εκτελεστικά μέλη του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας.
Σχετικά με την χρηματοδότηση της παροχής καθολικής υπηρεσίας, όπως αναφέρεται στην σχετική τροπολογία, στο επαληθευμένο από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνίων και Ταχυδρομείων (Ε.Ε.Τ.Τ.) καθαρό κόστος παροχής της καθολικής υπηρεσίας, το οποίο θα αποζημιωθεί στο σύνολό του από τον κρατικό προϋπολογισμό, θα συνυπολογιστούν τα ποσά, ύψους 15 εκατ., που έχουν καταβληθεί από τον κρατικό προϋπολογισμό στον Φορέα Παροχής Καθολικής Υπηρεσίας (ΦΠΚΥ), κατά τα έτη 2013 – 2021, ως προκαταβολή.
Βασικό κομμάτι του σχεδίου είναι και ο ψηφιακός μετασχηματισμό των ΕΛΤΑ ώστε να μετατραπούν σε έναν σύγχρονο φορέα παροχής ολοκληρωμένων ταχυδρομικών υπηρεσιών, ο ψηφιακός μετασχηματισμός θεωρείται μονόδρομος. Σημειώνεται πως τα ΕΛΤΑ έχουν ήδη υπογράψει προγραμματική συμφωνία, ύψους 70 εκατ. ευρώ με την Κοινωνία της Πληροφορίας ΑΕ, η οποία περιλαμβάνει ένα σύνθετο πλέγμα δράσεων με στόχο την αναβάθμιση των συστημάτων, την αυτοματοποίηση την κέντρων διαλογής αλλά και την παροχή καλύτερων και περισσότερων ψηφιακών υπηρεσιών προς τους πολίτες, όπως Ηλεκτρονικές Θυρίδες (Smart Parcel Stations), Ψηφιακά Κέντρα Εξυπηρέτησης (Digital Branch) κ.α.
Ακόμη, το σχέδιο περιλαμβάνει και την ουσιαστική αναδιάρθρωση της λειτουργίας των ΕΛΤΑ, όχι μόνο σε επίπεδο εταιρείας αλλά και σε επίπεδο καταστημάτων. Όπως σημείωσε ο κ. Πιερρακάκης «η λογική του shop-in-shop θα υιοθετηθεί σε ακόμα περισσότερα σημεία της επικράτειας διασφαλίζοντας με τον τρόπο αυτό και την απρόσκοπτη παροχή της καθολικής υπηρεσίας».