Η αξιολόγηση σπάει σε δύο φάσεις λόγω του Πάσχα των Καθολικών
Το χρονοδιάγραμμα επιστροφής και παραμονής των θεσμών στην Αθήνα θα κλειδώσει στο σημερινό Eurogroup, με τις διαφορές ΕΕ,ΕΚΤ και ESM με το ΔΝΤ στο ζήτημα του δημοσιονομικού κενού του ελληνικού προγράμματος να αποτελούν «ανοικτή πληγή».
Σύμφωνα με πληροφορίες του CNN Greece η επιστροφή των Ντέλια Βελκουλέσκου, Ντέκλαν Κοστέλο, Ράσμους Ρεφερ και Νίκολα Τζιαμαριόλι στην Ελλάδα προγραμματίζεται είτε για την Τετάρτη είτε για την Πέμπτη, με τα στελέχη των διεθνών οργανισμών να παραμένουν στην Αθήνα έως τις 18 Μαρτίου και εν συνεχεία να αναχωρούν για τις έδρες τους.
Η αξιολόγηση θα γίνει σε δύο φάσεις καθώς μεσολαβεί το Πάσχα των Καθολικών στις 27 Μαρτίου. Στόχος είναι έως τις 18 Μαρτίου να έχουν οριστικοποιηθεί οι παρεμβάσεις στις οποίες θα πρέπει να προχωρήσει η Ελλάδα για τη μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού της συστήματος, τη δημοσιονομική και φορολογική στρατηγική, τη λειτουργικότητα του ταμείου ιδιωτικοποιήσεων και το θέμα των κόκκινων δανείων. Ωστόσο, κατά κάποιες πηγές αυτό φαντάζει εξαιρετικά δύσκολο.
Σήμερα το Eurogroup θα ανταλλάξει απόψεις σχετικά με το εφαρμοζόμενο πρόγραμμα οικονομικής προσαρμογής της Ελλάδας, δίδοντας έμφαση στις προαναφερόμενες μεταρρυθμίσεις οι οποίες απαιτούνται για την επιτυχή περάτωση της πρώτης αξιολόγησης. Ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος αναμένεται να επαναλάβει πως η κυβέρνηση έχει τη βούληση να νομοθετήσει όλα τα προαπαιτούμενα για να ολοκληρωθεί εγκαίρως η αξιολόγηση.
Ωστόσο, το ζητούμενο στη σημερινή συνεδρίαση των υπουργών Οικονομικών της ζώνης του ευρώ είναι οι δανειστές της Ελλάδας να γεφυρώσουν τις διαφορές τους, κάτι που όπως διαφάνηκε δεν κατέστη δυνατόν στη συνάντηση που είχαν την παρελθούσα εβδομάδα ο Πολ Τομσεν, επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Τομέα του ΔΝΤ, με τον Μπενουά Κερέ της ΕΚΤ και τον Μάριο Μπούτι , Γενικό Διευθυντή της Κομισιόν.
Κατά πληροφορίες ο επικεφαλής του Eurogroup, Γερούν Ντάισελμπλουμ αναμένεται να καλέσει εκ νέου όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές να ολοκληρώσουν την αξιολόγηση έως το Eurogroup της 22ας Απριλίου 2016, επικαλούμενος τη χρηματοδοτική κατάσταση της Ελλάδος και τις πιεστικές ταμειακές ανάγκες της χώρας το επόμενο διάστημα και ειδικά μετά τον Απρίλιο.
Τα ανοικτά μέτωπα
Για να γίνει ωστόσο αυτό θα πρέπει ΔΝΤ και Ευρωπαϊκοί θεσμοί να γεφυρώσουν τις μεταξύ τους διαφορές στα εξής σημαντικά θέματα:
1) Το ΔΝΤ υπολογίζει το πρωτογενές αποτέλεσμα του 2015 σε πρωτογενές έλλειμμα 0,6%, όταν Ελλάδα και Ευρωπαϊκοί θεσμοί συμφωνούν πως το 2015 έκλεισε με πρωτογενές πλεόνασμα 0,2% του ΑΕΠ.
2) Το Ταμείο εκτιμά πως έως το 2018 η Ελλάδα θα πρέπει να λάβει πρόσθετα μέτρα έως 8,75 δισ. ευρώ ή 5% του ΑΕΠ για να πετύχει πρωτογενές αποτέλεσμα 3,5% του ΑΕΠ. ESM, ΕΚΤ και ΕΕ θεωρούν πως θα απαιτηθούν μέτρα ύψους 2% του ΑΕΠ, ήτοι περίπου 3,5 δισ. ευρώ.
3) Οι Ευρωπαϊκοί θεσμοί είναι θετικοί σε μέτρα αύξησης της φορολογίας μεσαίων και υψηλών εισοδημάτων, σύνδεσης του αφορολογήτου των 2.100 ευρώ με τη χρήση του πλαστικού χρήματος, στη φορολόγηση των αγροτικών εισοδημάτων ,στα κίνητρα για τον επαναπατρισμό κεφαλαίων από το εξωτερικό, αλλά κυρίως συμφωνούν με μεγάλο μέρους του πακέτου περικοπών που προτείνει η κυβέρνηση στο ασφαλιστικό.
Το ΔΝΤ ζητά πιο δραστικές παρεμβάσεις στη φορολογία με μείωση του αφορολογήτου ώστε να διευρυνθεί η φορολογική βάση. Ακόμη, δεν συμφωνεί με τη χορήγηση κινήτρων ώστε να υπάρξει εθελοντική αποκάλυψη αδήλωτων εισοδημάτων. Το ΔΝΤ ζητά «πεισματικά» περικοπές στις υφιστάμενες συντάξεις , κάτι που η ελληνική πλευρά απορρίπτει και μερικώς έχει πάρει με το μέρος της σε αυτό την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Το Ταμείο θέλει να περιοριστεί από εφέτος η συνταξιοδοτική δαπάνη, μέσω περικοπής συντάξεων και όχι αύξησης εισφορών.
4) Το ΔΝΤ απαιτεί την κατάργηση της προσωπικής διαφοράς (των αποδοχών πέραν του ενιαίου μισθολογίου) καθώς επηρεάζει άμεσα τη συνταξιοδοτική δαπάνη του Δημοσίου. Θέτει δε ζήτημα κατάργησης του επιδόματος παραμεθορίων περιοχών και περιορισμού του κόστους υπερωριών και των αποζημιώσεων για εργασία εκτός έδρας. Οι Ευρωπαϊκοί θεσμοί κατά πληροφορίες δεν επιμένουν σε αυτές τις παρεμβάσεις, επιδιώκοντας να μην ανοίξουν νέα μέτωπα με τις ελληνικές Αρχές.
5) Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα ζητούν την άνευ περιορισμών πώληση όλων των κόκκινων δανείων και απορρίπτουν, τις κυβερνητικές προτάσεις για τη μη πώληση δανείων που σχετίζονται με την πρώτη κατοικία δανειοληπτών. Πιο ελαστική στο θέμα αυτό εμφανίζεται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Ωστόσο, το ΔΝΤ φέρεται να ανοίγει και ζήτημα κεφαλαιακής επάρκειας για τις ελληνικές τράπεζες, υποστηρίζοντας πως εάν η κεφαλαιακή θωράκιση των τραπεζών ήταν καλύτερη εκείνες θα μπορούσαν να διαχειριστούν πιο δυναμικά τα κόκκινα δάνεια, χορηγώντας ταυτόχρονα ρευστότητα στην πραγματική οικονομία, κάτι που σύμφωνα με το ΔΝΤ σήμερα δεν είναι σε θέση να κάνουν. Οι Ευρωπαϊκοί θεσμοί εμφανίζονται να παίρνουν αποστάσεις από αυτή τη θέση.
Το παράδοξο είναι πως το ΔΝΤ φέρεται να δείχνει μεγαλύτερη ευαισθησία από τους Ευρωπαίους στο θέμα του προσφυγικού, θέλοντας να το εντάξει στην αξιολόγηση, ωστόσο τόσο το Eurogroup όσο και οι Ευρωπαϊκοί θεσμοί θεωρούν πως η θέση αυτή ενέχει σκοπιμότητα και στοχεύει σε περαιτέρω καθυστέρηση.