ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αντιδράσεις στην πετρελαϊκή αγορά για διάταξη - «παράθυρο» στο λαθρεμπόριο καυσίμων

Αντιδράσεις στην πετρελαϊκή αγορά για διάταξη - «παράθυρο» στο λαθρεμπόριο καυσίμων
Pixabay

Σε επαγρύπνηση έθεσαν την εγχώρια πετρελαϊκή αγορά πληροφορίες σύμφωνα με τις οποίες το υπουργείο Οικονομικών ετοιμάζει διάταξη με την οποία θα ανοίξει «παράθυρο στη λαθραία διακίνηση ναυτιλιακών καυσίμων.

Πληροφορίες από επιχειρήσεις του κλάδου πετρελαιοειδών αναφέρουν πως το υπουργείο Οικονομικών ετοιμάζεται να επιτρέψει στα πλωτά εφοδιαστικά μέσα ανεξαρτήτως χωρητικότητας (αίρεται η μέγιστη χωρητικότητα των 2.500 κ.μ.) να αναγνωρίζονται ως φορολογικές αποθήκες και μάλιστα χωρίς απαγόρευση της μετακίνησής τους.

Τι σημαίνει αυτό; Πως αν περάσει η σχετική διάταξη θα αφήσει ανεξέλεγκτη τη διανομή του αφορολόγητου πετρελαίου – transit, καθώς τα πλωτά εφοδιαστικά μέσα θα μπορούν να φορτώνουν το μέγιστο της χωρητικότητάς τους, να αποθηκεύουν το καύσιμο στις δεξαμενές τους και να παραμένουν στο αγκυροβόλιο μέχρι να λάβουν παραγγελία προς πώληση.

Για να γίνει πιο αντιληπτό, για όσο τα καύσιμα βρίσκονται σε φορολογική αποθήκη δεν πληρώνεται ο ειδικός φόρος κατανάλωσης, ενώ με την έξοδό τους από αυτή καταβάλλεται ανάλογα με τον αποδέκτη. Ωστόσο, για τα ναυτιλιακά καύσιμα ο εφοδιασμός πλοίου είναι transit (ατελώς – χωρίς φόρους ή δασμούς).

Και στο παρελθόν επιχειρήθηκε να περάσουν σχετικές διατάξεις, με τους εισηγητές τους να υποστηρίζουν πως ο έλεγχος στα πλωτά εφοδιαστικά μέσα θα γίνεται με ηλεκτρονικά συστήματα. Η εφαρμογή, ωστόσο, των ηλεκτρονικών μέσων παρακολούθησης στα πρατήρια καυσίμων έχει δείξει πως αυτά έχουν σχεδόν μηδενική χρησιμότητα, καθώς ο έλεγχος είναι ανύπαρκτος.

Τέλος, υπάρχουν και ανησυχίες πως εάν τα πλωτά εφοδιαστικά μέσα θα μπορούν να φορτώνουν το μέγιστο της χωρητικότητάς τους, τότε θα αυξηθούν κάθετα οι πιθανότητες θαλάσσιας ρύπανσης και ατυχημάτων.