ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΔΝΤ: Κοστούμια τέλος - Αθλητικά και casual ρούχα καθιερώνει ο κορωνοϊός

ΔΝΤ: Κοστούμια τέλος - Αθλητικά και casual ρούχα καθιερώνει ο κορωνοϊός
AP Photo/Jose Luis Magana

Στις χώρες που ο κορωνοϊός έχει προκαλέσει σημαντικές αποπληθωριστικές πιέσεις και αλλαγές στα πρότυπα κατανάλωσης, συμπεριλαμβάνει την Ελλάδα το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο σε ανάλυση που έδωσε χθες στη δημοσιότητα.

Σύμφωνα με το ΔΝΤ, τα lockdowns, η αποφυγή κινδύνου και η προσωρινή ή μόνιμη απώλεια εισοδήματος λόγω της πανδημίας έχουν συμβάλει τους τελευταίους μήνες σε απότομες μεταβολές στις καταναλωτικές συνήθειες και στις δαπάνες των νοικοκυριών.

Η ανάλυση του Ταμείου καταδεικνύει πως σε ορισμένες προηγμένες οικονομίες, τα άμεσα διαθέσιμα δεδομένα σχετικά με τις συναλλαγές με πιστωτικές και χρεωστικές κάρτες και τα στοιχεία πωλήσεων από τις επιχειρήσεις δείχνουν γενικά παρόμοια μοτίβα μεταβολών στις καταναλωτικές δαπάνες κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Ταξίδια και μεταφορές, εστιατόρια, ορισμένες υπηρεσίες υγείας, υπηρεσίες προσωπικής φροντίδας, πολιτιστικές και αθλητικές εκδηλώσεις και ορισμένοι κλάδοι της ένδυσης υπέστησαν απότομη μείωση της ζήτησης. Αντίθετα, μετά το αρχικό άλμα λόγω της αποθεματοποίησης, οι δαπάνες για φαγητό είτε επανήλθαν στο προ-πανδημικό επίπεδο είτε αυξήθηκαν καθώς τα νοικοκυριά ξόδεψαν λιγότερο σε εστιατόρια και καφετέριες και περισσότερο σε τρόφιμα που καταναλώνονταν στο σπίτι.

Τέλος, επηρεάστηκαν επίσης οι δαπάνες ενοικίου και υπηρεσιών κοινής ωφέλειας, καθώς ο περισσότερος χρόνος παραμονής στο σπίτι είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος και νερού.

Η έρευνα του ΔΝΤ ανέλυσε τον πληθωρισμό Απριλίου σε μια σειρά από χώρες και έδειξε πως στην Ελλάδα, τη Γερμανία, την Ιρλανδία, την Ιταλία, την Ολλανδία και τη Βρετανία, η πανδημία προκάλεσε αποπληθωριστικές πιέσεις που κυμάνθηκαν από -0,06% έως και - 0,49%.

Το ΔΝΤ σημειώνει πως η πανδημία μπορεί να οδηγήσει σε πιο μακροπρόθεσμες αλλαγές στα καταναλωτικά πρότυπα και δαπάνες. Για παράδειγμα το Ταμείο αναφέρει πως ο αυξημένος αριθμός ατόμων που εργάζονται από το σπίτι, είτε μόνιμα είτε πιο συχνά, θα επηρεάσουν τις καταναλωτικές συνήθειες.

Ενδεικτικά, αντί κάποιοι να αγοράσουν κοστούμι, θα δαπανήσουν περισσότερα για αθλητικά, άνετα πουκάμισα και casual ρούχα. Από μόνη της αυτή η αλλαγή αποτελεί σοβαρή μεταβολή με δευτερογενείς επιπτώσεις στο χώρο της ένδυσης.