ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Κυματοθραύστης» εν μέσω κορωνοϊού τα περιφερειακά αεροδρόμια

«Κυματοθραύστης» εν μέσω κορωνοϊού τα περιφερειακά αεροδρόμια
ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΕΡΑ/ORESTIS PANAGIOTOU

Η παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στη Fraport Greece δεν αποτελεί μόνον μια από τις μεγαλύτερες επενδύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, αλλά και μια ιδιωτικοποίηση που λειτουργεί ως «μαξιλάρι ασφαλείας» για τη χώρα και τον τουρισμό της. Η κρίση του κορωνοϊού το έδειξε αυτό.

Τα ελληνικά αεροδρόμια τον Ιούλιο υπέστησαν πανωλεθρία από πλευράς επιβατικής κίνησης και το κόστος ως επί το πλείστον έπεσε στους ώμους της Fraport Greece. Τα αεροπορικά δεδομένα της ΥΠΑ για τον Ιούλιο κατέδειξαν πως διακινήθηκαν στα αεροδρόμια της χώρας 2.722.854 επιβάτες, ήτοι 72,6% λιγότεροι σε σχέση με το 2019, οπότε είχαν διακινηθεί 9.930.332 επιβάτες.

Ο συνολικός αριθμός των πτήσεων ανήλθε στις 33.255, με πτώση 56,5%, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019, οπότε είχαν πραγματοποιηθεί 76.370 πτήσεις. Οι αφίξεις επιβατών εξωτερικού ήταν 1.126.429, καταγράφοντας μείωση 72,5% σε σχέση με το 2019, όπου είχαν αφιχθεί 4.096.657 επιβάτες.

Ο συνολικός αριθμός των διακινηθέντων επιβατών στο διάστημα Ιανουαρίου – Ιουλίου 2029 έφθασε τα 9 εκατομμύρια, παρουσιάζοντας πτώση 74,3% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019, όπου είχαν διακινηθεί 34,7 εκατομμύρια επιβάτες. Όσον αφορά στις πτήσεις στα αεροδρόμια της χώρας ανήλθαν στις 115.402, από τις οποίες 67.340 ήταν εσωτερικού και 48.062 εξωτερικού, παρουσιάζοντας πτώση 60,3 %, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019 όπου είχαν πραγματοποιηθεί 290.859 πτήσεις.

Αν η τεράστια αυτή κάμψη της δραστηριότητάς είχε βρει τα περιφερειακά αεροδρόμια υπό δημόσιο έλεγχο το μόνο σίγουρο είναι πως θα είχε τεράστιο αντίκτυπο στις υποδομές τους και ως εκ τούτου στη μελλοντική τους λειτουργία.

Αντιθέτως εν μέσω της πανδημίας η Fraport Greece δεν έχει εγκαταλείψει τον εκσυγχρονισμό, την ανάπτυξη και την επέκταση των υποδομών των αεροδρομίων και υλοποιεί επενδύσεις που θα ξεπεράσουν τα 463 εκατ. έως ως το τέλος του 2020.

Επιπλέον, με προγράμματα κινήτρων προς τις αεροπορικές εταιρείες, η Fraport Greece συμβάλλει στην περαιτέρω ανάπτυξη της εγχώριας και της διεθνούς κίνησης, σε μια εποχή τεράστιων δυσκολιών.

Αν και σήμερα είναι δύσκολο να δει κανείς το φως στην άκρη του τούνελ οι πολλαπλασιαστικές επιδράσεις της παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στη Fraport Greece δεν έχουν εκλείψει. Το 2019 η συνολική επίδραση της παραχώρησης στο ετήσιο ΑΕΠ της χώρας έφθασε στα 300 εκατ. ευρώ, ενώ όταν τα πράγματα επανέλθουν στην κανονικότητα αναμένεται να φτάσει τα 630 εκατ. ευρώ. Σε όρους απασχόλησης η συνολική επίδραση έφθασε τις 7,2 χιλ. θέσεις εργασίας το 2019, ενώ αναμένεται να ξεπεράσει τις 11,6 χιλ. θέσεις εργασίας σε δεκαετή ορίζοντα.