Πώς ΗΠΑ και Έλληνες εφοπλιστές οδηγούν σε αδιέξοδο PDVSA και Μαδούρο
Ανανεώθηκε:
Στις αρχές Ιουνίου το OFAC, το Γραφείο Εξωτερικού Ελέγχου Περιουσιακών Στοιχείων του υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ, έβαλε στη «μαύρη λίστα» ελληνικές εφοπλιστικές επιχειρήσεις που μετέφεραν πετρέλαιο από τη Βενεζουέλα στην Κίνα. Ένα μήνα μετά, οι ίδιες εταιρείες εξήλθαν της «μαύρης λίστας» του OFAC, αφού πρώτα παρείχαν διαβεβαιώσεις στην αμερικανική κυβέρνηση ότι σταματούν τις εμπορικές σχέσεις με τη Βενεζουέλα και πως θα συμμορφωθούν απόλυτα με τις εμπορικές κυρώσεις που έχουν επιβάλει οι ΗΠΑ στο καθεστώς Μαδούρο.
Οι κυρώσεις σε βάρος των Ελλήνων εφοπλιστών επιβλήθηκαν στο πλαίσιο του διατάγματος 13850 του αμερικανικού υπουργείου Οικονομικών, που αφορά μεταξύ άλλων και στην κρατική πετρελαϊκή εταιρεία της Βενεζουέλας, την PDVSA. Οι κυρώσεις κατά των τάνκερ που φορτώνουν πετρέλαιο από τη Βενεζουέλα γίνονται διότι το OFAC θεωρεί πως ο πετρελαϊκός κλάδος της Βενεζουέλας συνεχίζει να παρέχει οικονομικούς πόρους στο παράνομο καθεστώς του Μαδούρο.
Να σημειωθεί πως όποια οντότητα ή φυσικό πρόσωπο μπαίνει στην αμερικανική «μαύρη λίστα» με την ονομασία «Specially Designated Nationals (SDN) υφίσταται σημαντικές κυρώσεις. Τα περιουσιακά στοιχεία της οντότητάς στις ΗΠΑ μπλοκάρονται και γενικά απαγορεύεται σε Αμερικανούς πολίτες να έχουν συναλλαγές μαζί της ή να κάνουν συναλλαγές σε αμερικανικά δολάρια.
Δεδομένων των επιπτώσεων, οι Έλληνες εφοπλιστές όπως και οι εφοπλιστικές επιχειρήσεις διεθνώς, έχουν σταματήσει να εξυπηρετούν τη Βενεζουέλα τον τελευταίο μήνα.
Αυτό οδήγησε την πετρελαϊκή εταιρεία της Βενεζουέλας, την PDVSA να αναλαμβάνει η ίδια πλέον το κόστος και την ευθύνη της μεταφοράς του πετρελαίου που πουλάει σε τρίτους, κυρίως μέσω δικών της πλοίων.
Σύμφωνα με έγγραφα που αποκάλυψε το Reuters η PDVSA έχει υπογράψει ήδη από τον Απρίλιο μακροπρόθεσμα και βραχυπρόθεσμα συμβόλαια διάθεσης πετρελαίου που καθιστούν την κρατική εταιρεία της Βενεζουέλας υπεύθυνη για τα έξοδα μεταφοράς, και μερικές φορές και για τα τελωνειακά τέλη.
Σύμφωνα με τις συμβάσεις αυτές, οι αγοραστές ορίζουν το λιμάνι παράδοσης του φορτίου και η PDVSA είναι υπεύθυνη για τη μεταφορά του καυσίμου εκεί.
Αν και η πρακτική αυτή ακολουθείται και από άλλες χώρες που τελούν υπό τις κυρώσεις των ΗΠΑ, όπως το Ιράν, ωστόσο μπορεί να αποδειχθεί βραχύβια εάν η PDVSA δεν πετύχει να συγκεντρώσει αρκετά σκάφη.
Αξίζει να σημειωθεί πως εκτός από μερικά σύντομα ταξίδια στην Κούβα, το μεγαλύτερο μέρος του στόλου δεξαμενόπλοιων της PDVSA κινείται τον τελευταίο χρόνο πέριξ των υδάτων της Βενεζουέλας, επειδή οι κυρώσεις σε βάρος της χώρας δεν επιτρέπουν στα πλοία αυτά να ασφαλιστούν ή να πιστοποιηθούν για να κάνουν διεθνείς πλόες.
Μάλιστα, ορισμένα πλοία δεν έχουν πλέον διαχειριστές επειδή η PDVSA δεν έχει πληρώσει τις εταιρείες που διαχειρίζονται τα πλοία και τα πληρώματα.
Από τα παραπάνω προκύπτει πως η απόσυρση των Ελλήνων εφοπλιστών από τις μεταφορές πετρελαίου της Βενεζουέλας οδηγεί σε «ασφυξία» την PDVSA και διασταλτικά τα καθεστώς Μαδούρο, καθώς το πετρέλαιο της Βενεζουέλας δεν βρίσκει το δρόμο του προς τις διεθνείς αγορές.
Επιβεβαιώνεται δε πλήρως η επιλογή των ΗΠΑ να ασκήσουν πιέσεις στους εφοπλιστές διεθνώς, αποτρέποντας τους από τα φορτώνουν καύσιμα από τα λιμάνια της Βενεζουέλας, καθιστώντας έτσι αυστηρή την εμπορική απομόνωσή της.