ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ύφεση μεταξύ 8% και 9,8% βλέπει ο ΟΟΣΑ για την Ελλάδα- Οι βασικές συστάσεις

Ύφεση μεταξύ 8% και 9,8% βλέπει ο ΟΟΣΑ για την Ελλάδα- Οι βασικές συστάσεις
ΑΠΕ΅- ΜΠΕ

 Ύφεση μεταξύ 8% και 9,8% προβλέπει εφέτος για την Ελλάδα ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) στις οικονομικές του εκτιμήσεις για την ελληνική οικονομία που δόθηκαν σήμερα στη δημοσιότητα. Ο ΟΟΣΑ κινείται επί δύο σεναρίων, του βασικού που εκτιμά πως δεν θα υπάρξει δεύτερο κύμα κορωνοϊού και του «κακού» σεναρίου που προβλέπει συνέχιση της πανδημίας.

Υπό το καλό σενάριο, ο ΟΟΣΑ εκτιμά πως εφέτος η Ελλάδα θα σημειώσει ύφεση 8% και πως το 2021 θα σημειώσει ανάπτυξη με ρυθμό 4,5%. Σε αυτό το σενάριο η πτώση των επενδύσεων θα είναι εφέτος της τάξης του 14,3%, ενώ θα υπάρξει ανάκαμψη των επενδύσεων με ρυθμό 7,8% το 2021. Πρόσθετα, η πτώση των εξαγωγών θα είναι κοντά στο 11,1% εφέτος, ενώ θα υπάρξει αύξηση των εξαγωγών κατά 8,7% το 2021. Στο καλό σενάριο η πτώση στην απασχόληση θα είναι 3,5% το 2020 και 1% το 2021.

Στην περίπτωση που υπάρξει και δεύτερο κύμα κορωνοϊού, ο ΟΟΣΑ προβλέπει πολύ πιο δυσχερείς συνθήκες. Σε αυτή την περίπτωση η ύφεση θα ανέλθει στο 9,8% το 2020 και η ανάκαμψη της οικονομίας το 2021 θα έχει ρυθμό μόλις 2,3%. Η πτώση των επενδύσεων θα κινηθεί με ρυθμό 17,3% εφέτος και θα ανακάμψουν κατά 11% το 2021. Για τις εξαγωγές εκτιμάται πτώση κατά 13,6% εφέτος και κατά 1,3% το 2021. Η δε απασχόληση θα υποχωρήσει σε αυτό το σενάριο κατά 3,8% το 2020 και κατά 1,8% το 2021.

Οι συστάσεις

Παράλληλα με τις μακροοικονομικές του προβλέψεις ο ΟΟΣΑ προχώρησε σήμερα και σε συστάσεις πολιτικής για την αντιμετώπιση του σοκ του κορωνοϊού, την ενίσχυση της ανάπτυξης, την προώθηση της παραγωγικότητας και της καινοτομίας, την βελτίωση της αγοράς εργασίας, την ενίσχυση του χρηματοπιστωτικού συστήματος και την διασφάλιση των δημοσίων οικονομικών. Οι βασικές συστάσεις του ΟΟΣΑ προβλέπουν τα εξής:

  • Την επέκταση των έκτακτων μέτρων δημοσιονομικής στήριξης, ανάλογα με τις ανάγκες, βάσει των επιδημιολογικών και οικονομικών εξελίξεων, διασφαλίζοντας παράλληλα ότι δεν εμποδίζεται η ανακατανομή πόρων προς τις επιχειρήσεις και τους τομείς που έχουν καλύτερες προοπτικές ανάπτυξης.
  • Τη συνέχιση της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής και μεγέθυνση της φορολογικής βάσης, ώστε να μειωθούν οι φορολογικοί συντελεστές.
  • Την ενίσχυση των δημόσιων επενδύσεων για την υποστήριξη της ανάπτυξης και της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας, συμπεριλαμβανομένων των δημόσιων μεταφορών, της καινοτομίας και της διαχείρισης αποβλήτων, με βάση την ανάλυση κόστους-οφέλους.
  • Τη συνέχιση των σχεδίων για την επιτάχυνση της ψηφιοποίησης της δημόσιας διοίκησης.
  • Την ταχεία εφαρμογή του προγράμματος «Ηρακλής» για τη μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων από τους ισολογισμούς των τραπεζών.
  • Την αντιμετώπιση των αναβαλλόμενων φορολογικών πιστώσεων και των επισφαλών δανείων που θα παραμείνουν στους ισολογισμούς των τραπεζών.
  • Την ενοποίηση των διαδικασιών αφερεγγυότητας, με εξασφάλιση καλύτερης ισορροπίας μεταξύ των δικαιωμάτων των πιστωτών και των οφειλετών.
  • Την υιοθέτηση και εφαρμογή εθνικού προγράμματος ελέγχου της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και τη βελτίωση του συστήματος παρακολούθησης της ποιότητας του αέρα.
  • Την επανεξέταση και κατάργηση επιβλαβών για το περιβάλλον επιδοτήσεων με ξεπερασμένους στόχους ή δράσεων που είναι πιο επιβλαβείς για το περιβάλλον.
  • Να διασφαλιστεί πως οι συνταξιοδοτικές δαπάνες δεν παραγκωνίζουν, άλλα, καλύτερα στοχευμένα, κοινωνικά προγράμματα. Στο σημείο αυτό ο Οργανισμός αναφέρει πως οι συντάξεις στην Ελλάδα ως μερίδιο του ΑΕΠ παραμένουν από τις υψηλότερες στις χώρες μέλη του ΟΟΣΑ. Σημειώνει δε πως οι αλλαγές πολιτικής που επήλθαν στα μέσα του 2019 θα αυξήσουν περαιτέρω τις συνταξιοδοτικές δαπάνες βραχυπρόθεσμα.
  • Την ενοποίηση των οργανισμών που είναι αρμόδιοι για την έρευνα και καινοτομία.
  • Την επιτάχυνση της κωδικοποίησης των υφιστάμενων νόμων και κανονισμών.
  • Την μείωση της προστασίας επαγγελμάτων όπως αυτά των συμβολαιογράφων, δικηγόρων, πολιτικών μηχανικών, αρχιτεκτόνων, κ.α..
  • Τη βελτίωση της δικαστικής αποτελεσματικότητας μέσω περισσότερης εκπαίδευσης του προσωπικού και των δικαστών και χρησιμοποιώντας δείκτες απόδοσης των δικαστηρίων.
  • Τη μείωση των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης, ειδικά όσων έχουν χαμηλά εισοδήματα και την ευθυγράμμιση της φορολογία μεταξύ των ίδιων τύπων απασχόλησης.
  • Την προσαρμογή του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος και την αύξηση των παροχών για τους χαμηλόμισθους.
  • Τη χορήγηση μακροπροθέσμων συμβάσεων στους δασκάλους που θα επιβραβεύουν την απόδοσή τους.
  • Τη χρήση εξειδικευμένων συμβούλων στις δημόσιες υπηρεσίες απασχόλησης για να βελτιωθεί σημαντικά ο μηχανισμός αναζήτησης εργασίας και κατάρτισης.
  • Την ενίσχυση των πολιτικών για την υποστήριξη των οικογενειών, δίνοντας προτεραιότητα στην εκτεταμένη πρόσβαση σε ποιοτική φροντίδα για παιδιά και ηλικιωμένους.