Χωρίς το βάρος των τεκμηρίων τα ηλεκτρικά ΙΧ
Τον δρόμο για την προκήρυξη του προγράμματος επιδότησης αγοράς ηλεκτρικών ΙΧ με 5.500 ευρώ και ταξί από 5.500 έως 8.000 ευρώ ανοίγει το νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση μέχρι την 1η Ιουλίου.
Μέσα από τις διατάξεις που έδωσε στη δημοσιότητα ο υπουργός Κωστής Χατζηδάκης θεσπίζεται η δυνατότητα της προκήρυξης προγραμμάτων με κίνητρα για την απόκτηση ηλεκτρικών οχημάτων, κάτι που αναμένεται μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου, με το πρώτο πλέγμα ενισχύσεων ύψους 100 εκατ. ευρώ για 11.700 ηλεκτρικά ΙΧ, δίκυκλα, ταξί και επαγγελματικά.
Επιπλέον, σύμφωνα με το άρθρο 12 του νομοσχεδίου, εξαιρείται από τα τεκμήρια η αγορά επιβατικού αυτοκινήτου ιδιωτικής χρήσης μηδενικών ρύπων. Παράλληλα με το άρθρο 4 προτείνεται από την 1η Ιανουαρίου 2021 και για διάστημα δύο ετών, εντός των διοικητικών ορίων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α’ βαθμού, τα ηλεκτρικά οχήματα και τα ηλεκτρικά οχήματα μηδενικών ή χαμηλών ρύπων έως 50 γρ. CO2/χλμ. να απαλλάσσονται από την καταβολή του τέλους στάθμευσης.
Ειδικά για τις θέσεις ελεγχόμενης στάθμευσης ηλεκτρικών οχημάτων που κατά την έναρξη ισχύος του νόμου τελούν υπό παραχώρηση, θεσπίζεται η καταβολή του αντίστοιχου αντιτίμου από πλευράς του δήμου στον παραχωρησιούχο, το οποίο θα είναι ισόποσο με το αντίστοιχο τέλος στάθμευσης που θα καταβαλλόταν από τον δημότη στον δήμο για την ελεγχόμενη θέση στάθμευσης συμβατικού οχήματος, ενώ για τις συμβάσεις παραχώρησης που συνάπτονται μετά την έναρξη ισχύος του νόμου, οι θέσεις στάθμευσης ηλεκτρικών οχημάτων εξαιρούνται από το τέλος στάθμευσης για όσο διαρκεί το παρόν μέτρο.
Για την εφαρμογή του κινήτρου, προβλέπεται ειδικό σήμα για τα οχήματα χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών, το οποίο οι ιδιοκτήτες θα προμηθεύονται από το υπουργείο Εσωτερικών και θα τοποθετούν επί του οχήματος σε διακριτή θέση. Τα οχήματα που θα φέρουν αυτό το σήμα θα δικαιούνται δωρεάν στάθμευση σε θέσεις στάθμευσης προορισμένες για κατοίκους και σε ελεγχόμενες θέσεις στάθμευσης εντός όλης της ελληνικής επικράτειας.
Πέραν αυτών των διατάξεων φορολογικά κίνητρα δίνονται στις επιχειρήσεις για την κτήση και χρήση ηλεκτρικών οχημάτων.
Τα κίνητρα που παρέχονται περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων: έκπτωση δαπάνης για την αγορά και τη μίσθωση αμιγώς ηλεκτρικού ή και plug-in υβριδικού οχήματος με την προσαύξηση να ανέρχεται στο 50% και 35% αντίστοιχα (75% ή 35% για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε νησιωτικές περιοχές), αυξημένους συντελεστές απόσβεσης παγίων, κάλυψη του κόστους φόρτισης και της παροχής οχήματος σε εργαζομένους χωρίς αυτά να τους επιβαρύνουν ως φορολογητέο εισόδημα, αλλά και εξαίρεση της αγοράς οχήματος μηδενικών ρύπων από την ετήσια αντικειμενική δαπάνη και δαπάνη απόκτησης περιουσιακών στοιχείων από φυσικά πρόσωπα.
Επίσης κίνητρα παρέχονται σε βιομηχανίες που θα εγκατασταθούν στις λιγνιτικές περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και της Αρκαδίας για την παραγωγή οχημάτων, εξαρτημάτων και φορτιστών.
Η μείωση του φορολογικού συντελεστή κατά 5% και για πέντε κερδοφόρες χρήσεις, η αύξηση των συντελεστών απόσβεσης παγίων και η δυνατότητα απόσβεσης της επένδυσης σε μόλις τρία χρόνια από την έναρξη λειτουργίας της μονάδας, η έκπτωση δαπάνης εργοδοτικών εισφορών κατά τη φάση κατασκευής και ανεξάρτητα από την ηλικία του εργαζομένου με προσαύξηση της δαπάνης κατά 50%, και η προσαύξηση της κεφαλαιουχικής δαπάνης για τα πάγια στοιχεία ενεργητικού της μονάδας κατά 15%, είναι κίνητρα που μειώνουν σημαντικά τις φορολογικές υποχρεώσεις μιας νεοσύστατης παραγωγικής επιχείρησης, δίνοντας ταυτόχρονα ισχυρό κίνητρο και δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για την ανάπτυξη του συγκεκριμένου κλάδου υψηλής τεχνολογίας.