Η Aegean Airlines, τα διλήμματα Βασιλάκη και ο Έλληνας φορολογούμενος
Το 2019 η Aegean Airlines είχε κύκλο εργασιών ύψους 1,3 δισ. ευρώ, κέρδη μετά από φόρους 78,5 εκατ. ευρώ και ταμειακά διαθέσιμα 516,9 εκατ. ευρώ. Αυτή η εικόνα ευρωστίας κατέρρευσε μέσα σε 100 ημέρες λόγω των επιπτώσεων της κρίσης του κορωνοϊού στις δραστηριότητες της επιχείρησης. Και η Διοίκηση της Aegean Airlines έχει βρεθεί σε πολύ δύσκολη θέση.
Ο επικεφαλής της Aegean Airlines Ευτύχιος Βασιλάκης ενημέρωσε χθες την επενδυτική κοινότητα πως η εταιρεία του έχει ζητήσει ήδη από την ελληνική κυβέρνηση κρατική στήριξη. Μάλιστα, προειδοποίησε πως εάν δεν παρασχεθεί αυτή η στήριξη τότε η επομένη ημέρα θα βρει την Ελλάδα με σαφώς λιγότερες αεροπορικές συνδέσεις, κάτι που όπως άφησε να εννοηθεί θα συμπαρασύρει πτωτικά και τον ελληνικό τουρισμό.
Ο ίδιος ωστόσο ξεκαθάρισε πως αν και επιζητά την κρατική βοήθεια δεν είναι διατεθειμένος να προχωρήσει στην παραχώρηση ποσοστού της εταιρείας στο Ελληνικό Δημόσιο, ως αντάλλαγμα για αυτή τη στήριξη. Ωστόσο, κανείς δεν περίμενε να ακούσει κάτι διαφορετικό από τον κ. Βασιλάκη, ειδικά από τη στιγμή που είναι άγνωστο το εύρος του πλήγματος της πανδημίας στα οικονομικά μεγέθη της Aegean Airlines.
Εάν η στήριξη που τελικά θα απαιτηθεί θα είναι τέτοια που θα μπορεί να αποπληρωθεί σύντομα από την εταιρεία, τότε ο κ. Βασιλάκης θα δικαιωθεί για τον μαξιμαλισμό που δείχνει στο να αρνείται να δώσει μετοχές στο Δημόσιο. Εάν ωστόσο, η επίδραση της κρίσης είναι μεγαλύτερη από αυτή που διαφαίνεται στον ορατό ορίζοντα τότε η Aegean Airlines θα χρειαστεί να λάβει στήριξη όχι μόνο μια φορά, αλλά επανειλημμένα. Στην περίπτωση αυτή ο κ. Βασιλάκης δεν θα μπορεί να αρθρώσει τα ίδια επιχειρήματα.
Αλλά ανεξάρτητα από το τι επιθυμεί η Διοίκηση της Aegean Airlines, η κάθε κυβέρνηση δίνει λογαριασμό για το πως χρησιμοποίει τα χρήματα των φορολογουμένων. Και ειδικά από τη στιγμή που η κρατική στήριξη εγείρει και θέμα ανταγωνισμού, δίνει λογαριασμό και στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Αλλά και το πως θα δοθεί πίσω η στήριξη που θα λάβει η Aegean Airlines δεν είναι εύκολο να υπολογιστεί, καθώς η εταιρεία βαρύνεται ήδη με δάνεια 200 εκατ. ευρώ και με συμβάσεις leasing 290 εκατ. ευρώ.
Ο κ. Βασιλάκης ανέφερε χθες το παράδειγμα πως εάν η Aegean βρεθεί να πετά με 25-30 αεροπλάνα αυτό θα σημαίνει πως οι αερομεταφορές στην Ελλάδα θα επιστρέψουν 30 χρόνια πίσω. Με το παράδειγμα αυτό θέλησε να περάσει το μήνυμα πως η Aegean Airlines είναι ο ίδιος ο ελληνικός τουρισμός. Άλλα δεν είναι έτσι. Εάν η Aegean Airlines βρεθεί να πετά με 25-30 αεροπλάνα, το μερίδιο αγοράς της θα το πάρει άλλος παίκτης. Όπως άλλωστε συνέβη και με την Ολυμπιακή.
Αυτό που προέχει είναι να μην καούν για ακόμη μια φορά τα χρήματα των φορολογημένων σε διασώσεις ιδιωτικών επιχειρήσεων, χωρίς να υπάρχουν διασφαλίσεις για ανάκτηση των κεφαλαίων διάσωσης. Το παράδειγμα των τριών τραπεζικών ανακεφαλαιοποιήσεων δείχνει το γιατί η κυβέρνηση πρέπει να σταθμίσει το συμφέρον του Έλληνα φορολογούμενου κατά τη διάσωση της Aegean Airlines.
Και όπως υποστηρίζουν όλοι οι αναλυτές η βοήθεια αυτή δεν πρέπει να δοθεί πριν να δημοσιοποιηθούν τα οικονομικά αποτελέσματα πρώτου εξαμήνου της Aegean Airlines, στα οποία η Διοίκηση της και ο ορκωτός ελεγκτής θα δίνουν μια καθαρή εικόνα για τις προοπτικές της επιχείρησης.