Σχέδιο νόμου για την ηλεκτροκίνηση θα προβλέπει και την απόσυρση ρυπογόνων οχημάτων
Στη σταδιακή απόσυρση των ρυπογόνων πετρελαιοκίνητων οχηµάτων και στη µείωση των παλαιών βενζινοκίνητων, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τα µεγάλα αστικά κέντρα, µε παράλληλη ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης, µέσω της παροχής σειράς κινήτρων, προκειµένου να επιτευχθεί ο ευρωπαϊκός στόχος της ελαχιστοποίησης του αποτυπώµατος του άνθρακα, προχωρεί η κυβέρνηση.
Τα συναρμόδια υπουργεία Μεταφορών, Οικονομικών και Περιβάλλοντος αναµένεται μέχρι το τέλος Ιουνίου να παρουσιάσουν σχέδιο νόμου με ένα ολοκληρωμένο πακέτο μέτρων και κινήτρων για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης, με στόχο, έως το 2030, το 30% των οχημάτων (περίπου ένα στα τρία) που θα πωλούνται να είναι plug-in υβριδικά ή αμιγώς ηλεκτρικά.
Με τις νομοθετικές παρεμβάσεις τις οποίες ετοιμάζει η αρμόδια Διυπουργική Επιτροπή για την ηλεκτροκίνηση, θα επιλυθούν και ορισμένα παράπλευρα θέματα – εκτός από το νομοθετικό και το φορολογικό πλαίσιο – τα οποία θα δημιουργήσουν το κατάλληλο περιβάλλον για τις ιδιωτικές επενδύσεις στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, προκειμένου η Ελλάδα να καλύψει την απόσταση που τη χωρίζει από τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Σύμφωνα με τα Νέα, θα προβλεφθεί η χρησιμοποίηση ευρωπαϊκών πόρων (από το ΕΣΠΑ κ.λπ.) για την ανάπτυξη των απαραίτητων υποδομών φόρτισης, ενώ θα περιλαμβάνονται και ρυθμίσεις για την εκπαίδευση και πιστοποίηση των τεχνιτών των συνεργείων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, την πιστοποίηση των φορτιστών και τον υγιή ανταγωνισμό.
Ειδικότερα, τα κίνητρα που εξετάζονται για τα ηλεκτροκίνητα ΙΧ θα αφορούν την αγορά τους και τη χρήση τους. Τα αμιγώς οικονομικά κίνητρα θα προβλέπουν την επιδότηση του κόστους αγοράς τους, τη μείωση των τελών ταξινόμησης και χρήσης τους μέσω φορολογικών απαλλαγών (πλήρης απαλλαγή από τέλη κυκλοφορίας), την εφαρμογή ειδικής τιμολογιακής πολιτικής στα προγράμματα ασφάλισης, την πληρωμή μειωμένων τελών στα διόδια και την παροχή εκπτώσεων στις ακτοπλοϊκές μετακινήσεις.
Στα κίνητρα που θα αφορούν τη χρήση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, μεταξύ άλλων, εξετάζονται η καθημερινή και χωρίς περιορισμούς κυκλοφορία τους στα μεγάλα αστικά κέντρα, το ελεύθερο πάρκινγκ στους χώρους ελεγχόμενης στάθμευσης των δήμων, η καθιέρωση χαμηλών τιμολογίων ή φοροαπαλλαγών για τη φόρτισή τους σε ιδιωτικές επιχειρήσεις εκμετάλλευσης χώρων στάθμευσης κ.λπ.
Τα κίνητρα αυτά θα διαφοροποιούνται ανάλογα με το αν παρέχονται για ιδιωτικής χρήσης, δημόσιας χρήσης, ταξί ή κρατικά ηλεκτρικά οχήματα. Ηδη, με τον πρόσφατο φορολογικό νόμο έχουν δοθεί κίνητρα στις επιχειρήσεις για την απόκτηση και χρήση ηλεκτροκίνητων οχημάτων από τις ίδιες και τους εργαζομένους τους.
Δεδομένου ότι η χρήση των ηλεκτρικών οχημάτων αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για τη μείωση των ρύπων αλλά και της ηχορύπανσης στα αστικά κέντρα, η οποία σύμφωνα με μετρήσεις ξεπερνά κατά πολύ τα όρια των decibel που έχουν τεθεί από την ΕΕ, το υπουργείο Μεταφορών προωθεί σε πρώτη φάση την ανανέωση του γερασμένου στόλου των επιβατηγών δημόσιας χρήσης οχημάτων και Φορτηγών Δημόσιας Χρήσης έως 3,5 τόνους, παρέχοντας φορολογικά κίνητρα και επιδότηση αντικατάστασης για την αγορά νέων αμιγώς ηλεκτροκίνητων ή plug-in υβριδικών με εκπομπές ρύπων έως 50 γραμμ. CO2/χλμ. οχημάτων.