Καλλιτσάντσης - ΕΛΛΑΚΤΩΡ: Απαιτητικό λόγω πανδημίας το 2020 – Αναμένεται μεγαλύτερη κερδοφορία
Στην αποσαφήνιση πως το 2020 θα είναι για τον Όμιλο ΕΛΛΑΚΤΩΡ μία απαιτητική χρονιά λόγω της πανδημίας, αλλά καλύτερη σε σχέση με το 2019 από άποψη κερδοφορίας, προχώρησε χθες ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Αναστάσιος Καλλιτσάντσης, μιλώντας σε αναλυτές στα πλαίσια τηλεδιάσκεψης για τα οικονομικά αποτελέσματα του 2019.
Ο Αναστάσιος Καλλιτσάντσης τόνισε αρχικά πως η Ελλάδα κατάφερε να διατηρήσει σε χαμηλό επίπεδο τα ποσοστά κρουσμάτων και θανάτων από τον κορωνοϊό, σε σύγκριση με άλλες χώρες σε όλο τον κόσμο, λόγω των έγκαιρων βημάτων της Κυβέρνησης να περιορίσει τον ιό νωρίτερα από τις περισσότερες άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Ο ίδιος ανέφερε πως η ΕΛΛΑΚΤΩΡ συμμετείχε στην προσπάθεια αντιμετώπισης της πανδημίας του κορωνοϊού στην Ελλάδα, αναλαμβάνοντας το έργο της παραλαβής, μεταφοράς και ασφαλούς διαχείρισης όλων των νοσοκομειακών αποβλήτων του Κέντρου Νοσηλείας Περιστατικών Κορωνοϊού ΝΙΜΤΣ, το οποίο βρίσκεται στο επίκεντρο της μάχης κατά του κορωνοϊού. «Η ασφαλής διαχείριση αυτής της κατηγορίας κλινικών αποβλήτων είναι ζωτικής σημασίας για την προστασία της δημόσιας υγείας και η θυγατρική εταιρεία του κλάδου Περιβάλλοντος, ΗΛΕΚΤΩΡ, που διαθέτει κορυφαία τεχνογνωσία, απάλλαξε το Εθνικό Σύστημα Υγείας από το σχετικό κόστος, επιτρέποντάς του να εκτρέψει τα σχετικά κεφάλαια σε άλλες κατευθύνσεις», τόνισε.
Στο σημείο αυτό ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ επεσήμανε πως η πανδημία έχει δημιουργήσει μεγάλη αβεβαιότητα σε σχέση με τις οικονομίες και πώς αυτές θα μοιάζουν τους επόμενους μήνες. Αναγνώρισε δε πως ο Όμιλός έχει επίσης επηρεαστεί από την πανδημία και πως η Διοίκηση του Ομίλου παραμένει σε επαγρύπνηση για το πώς θα εξελιχθούν οι επιπτώσεις στην οικονομία τους επόμενους μήνες.
Σύμφωνα με τον κ. Καλλιτσάντση, με εξαίρεση τον κλάδο των παραχωρήσεων και της ανάπτυξης ακινήτων που έχουν επηρεαστεί περισσότερο από την απαγόρευση κυκλοφορίας, όλες οι δραστηριότητες του ομίλου (κλάδος κατασκευής, κλάδος ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και κλάδος περιβάλλοντος) αντιμετωπίζουν αυτήν την εξαιρετικά απαιτητική κατάσταση με ικανοποιητικό τρόπο.
Όπως είπε, συνολικά, ο ημερήσιος όγκος κίνησης στις Παραχωρήσεις μειώθηκε κατά περίπου 70% την περίοδο από 23 Μαρτίου έως 28 Απριλίου έναντι της ίδιας περιόδου του προηγούμενου έτους, αν και ο συνολικός όγκος κίνησης στην Αττική Οδό έχει μειωθεί κατά περίπου 25% από την αρχή του έτους μέχρι σήμερα, ως αποτέλεσμα της πανδημίας. «Τη Δευτέρα 4 Μαΐου, που είναι η πρώτη μέρα που τα περιοριστικά μέτρα έχουν μερικώς αρθεί και η κυκλοφορία εντός του ίδιου νομού δεν υπόκειται πλέον σε περιορισμούς, είδαμε μια αύξηση 25.000 αυτοκινήτων στην Αττική Οδό, σε σύγκριση με τις 23 Μαρτίου όταν επιβλήθηκε ο περιορισμός και η κυκλοφορία έφτασε στο κατώτατο σημείο», ανέφερε.
Ερωτηθείς για τις ενδεχόμενες αυξήσεις διοδίων στην Αττική Οδό είπε πως η Πολιτεία, ως Κύριος του εργου ενημερώθηκε σχετικά με τις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί στην κυκλοφορία της Αττικής Οδού εξαιτίας της κρίσης του κορωνοϊού, ωστόσο είναι πολύ νωρίς να συζητηθείτο ποιες δράσεις θα αναληφθούν στο μέλλον.
«Σαφώς δεν θέλουμε να αποθαρρύνουμε σε αυτή τη φάση τους χρήστες που μόλις ξεκινούν να επανέρχονται στον δρόμο με μία αύξηση της τιμής των διοδίων. Σε αυτή τη φάση, απλώς ενημερώσαμε επισήμως το κράτος για την κατάσταση που επικρατεί και πρόκειται να προχωρήσουμε σε αποφάσεις όταν έχουμε μεγαλύτερη ορατότητα για το τι έρχεται μπροστά μας το επόμενο διάστημα», είπε.
Ο CEO της ΕΛΛΑΚΤΩΡ απαρίθμησε μια σειρά από ενέργειες που έγιναν το 2019 και λειτουργούν ως άμυνα στην παρούσα συγκύρια. Όπως είπε, στην κατασκευή, το 2019 έγινε αποφασιστικά βήματα, όπως η διακοπή δραστηριοτήτων σε έργα που παράγουν ζημίες και ο περιορισμός της διεθνούς δραστηριότητας με ταυτόχρονη εστίασή της στην Ελλάδα και τη Ρουμανία, όπου το περιθώριο EBITDA των δύο αυτών χωρών ήταν θετικό. Πέρα από τις δύο αυτές χώρες, ο Όμιλος διατηρήθηκε ενεργός στο Κατάρ μόνο στον τομέα παροχής υπηρεσιών Facility Management.
Ως γενικό σχόλιο, τόνισε πως αυτό που έχει επιτύχει μέχρι σήμερα η παρούσα Διοίκηση για την αναδιάταξη της κατασκευής μπορεί εύκολα να παρατηρηθεί και να αξιολογηθεί σε σύγκριση με την οικονομική κατάσταση της δραστηριότητας και το χρονικό διάστημα στο οποίο η Διοίκηση έπρεπε να ξεπεράσει τεράστιους οικονομικούς και επιχειρηματικούς κινδύνους.
«Η ΑΚΤΩΡ ουσιαστικά είχε μείνει εκτεθειμένη σε αποφάσεις και έργα που ελήφθησαν ή αναλήφθηκαν πριν το 2018.Έχουμε περιορίσει δραστικά τη διεθνή μας έκθεση, έχουμε προχωρήσει αυστηρά με πρωτοβουλίες stop loss και αναδιαρθρώσαμε τον τρόπο με τον οποίο η ΑΚΤΩΡ αξιολογεί, υποβάλλει προσφορές και εκτελεί έργα. Πρόκειται για μια εν εξελίξει διαδικασία και ανεξάρτητα από τον χρόνο τον οποίο παίρνει, προχωράει σταθερά μπροστά και δεν θα σταματήσουμε μέχρι να φτάσουμε στο σημείο στο οποίο η κατασκευή θα έχει αναδιαταχθεί ουσιαστικά», σημείωσε.
Σύμφωνα με τη Διοίκηση του Ομίλου το κατασκευαστικό ανεκτέλεστο κατά το 2019 επηρεάστηκε από μια απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου το 2018 που δημιούργησε εμπλοκή σε όλες τις κατασκευαστικές εταιρείες της περιοχής ως προς την υπογραφή των συμβολαίων. Ως αποτέλεσμα, η ΑΚΤΩΡ έχασε συμβόλαια προϋπολογισμού 400 εκατ. ευρώ στην Ελλάδα. Επίσης, η απόφαση αυτή επηρέασε και το χρονοδιάγραμμα υπογραφής των έργων Lot 1 και 3 στη Ρουμανία και συνέχισε να επηρεάζει το χρονοδιάγραμμα υπογραφής του Lot 3. Έχουμε πλέον υπογράψει για τα έργα Lot 1 και 3 στη Ρουμανία και αναμένουμε την υπογραφή του Lot 2 εντός του Ιουλίου του 2020. Η καθυστέρηση πάντως στα παραπάνω έργα οφειλόταν στα ζητήματα ανταγωνισμού που έθιγε η συγκεκριμένη απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου και το ζήτημα έχει πλέον διευθετηθεί σε συνέχεια σχετικής νομοθετικής ρύθμισης οπότε δεν επηρεάζει μελλοντικά έργα.
Σχετικά με τις παραχωρήσεις ο Αναστάσιος Καλλιτσάντσης επεσήμανε πως η κίνηση στους αυτοκινητοδρόμους συνέχισε να αυξάνεται εντός του 2019, σε ρυθμούς μεταξύ του 4% και του 8%. «Επιπλέον των παραχωρήσεων αυτοκινητοδρόμων, εντός του 2019 η ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ αναδείχθηκε Προτιμητέος Επενδυτής για την παραχώρηση της Μαρίνας Αλίμου, ένα έργο 40 + 10 χρόνων για το οποίο αναμένουμε να υπογράψουμε τη σχετική σύμβαση εντός των επόμενων εβδομάδων, καθώς ο Covid-19 αναπόφευκτα καθυστέρησε τη διαδικασία. Πλέον το χαρτοφυλάκιο των Παραχωρήσεων περιλαμβάνει 5 αυτοκινητοδρόμους, συμμετοχές σε Σταθμούς Αυτοκινήτων με περισσότερες από 7.000 θέσεις στάθμευσης και μία μαρίνα», είπε.
Σχετικά με το Μετρό Θεσσαλονίκης η Διοίκηση του Ομίλου σημειωσε πως τα πρόσφατα αιτήματα αποζημιώσεων (claims) αναφέρονται κατά κύριο λόγο στις καθυστερήσεις που σημειώθηκαν πριν από την αλλαγή της λύσης για την κατασκευή του Σταθμού Βενιζέλου, πριν δηλαδή το τέλος του προηγούμενους έτους. «Σημειώνουμε πως δεν έχουμε εγείρει κάποιο αίτημα σε σχέση με την αλλαγή της λύσης για την κατασκευή του Σταθμού Βενιζέλου. Πράγματι, τα claims που έχουμε υποβάλει μέχρι στιγμής αξιολογούνται από τον πελάτη και σε συνάρτηση με τις σχετικές αποφάσεις του, θα εξετάσουμε το πώς θα προχωρήσουμε στη συνέχεια», αναφέρθηκε σχετικά
Για τον κλάδο των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας ο κ. Καλλιτσάντσης ανέφερε πως η συνολική εγκατεστημένη ισχύς αυξήθηκε κατά 106 MW στα 401 MW στο τέλος του 2019, σημειώνοντας 35% αύξηση σε σύγκριση με το τέλος του 2018. Στο πρώτο τρίμηνο του 2020, επιπλέον 90 MW τέθηκαν σε δοκιμαστική λειτουργία, αυξάνοντας έως τις 31/3/2020 τη συνολική εγκατεστημένη ισχύ του Κλάδου Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στα 491MW, γεγονός που αναμένεται να αυξήσει περαιτέρω το EBITDA του Κλάδου στο μέλλον.
«Ο κλάδος των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας συνεχίζει το φιλόδοξο πλάνο επέκτασής του και παρά το γεγονός ότι η ολοκλήρωση των 88 MW μπορεί να καθυστερήσει λόγω της πανδημίας, αναμένουμε να επιτύχουμε τον στόχο μας των 579 MW συνολικής εγκατεστημένης ισχύος το 2021», είπε.
Για τον κλάδος του περιβάλλοντος είπε πως είναι πολλά υποσχόμενος και η μακροοικονομική προοπτική της Ελλάδας θα προσφέρει πολύ ελκυστικές ευκαιρίες ανάπτυξης, καθώς η χώρα έχει καθυστερήσει να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε σχέση με τη διαχείριση απορριμμάτων. «Η ΗΛΕΚΤΩΡ, που κατέχει ηγετική θέση στην αγορά διαχείρισης αποβλήτων και στην ενεργειακή αξιοποίηση των απορριμμάτων στην Ελλάδα, είναι σωστά τοποθετημένη προκειμένου να επωφεληθεί από τις εξελίξεις του κλάδου στη χώρα», σημείωσε.
Για τον κλάδο ανάπτυξης ακινήτων, μέσω της εισηγμένης θυγατρικής REDS, τόνισε πως ολοκληρώθηκε η ανάπτυξη της δεύτερης φάσης του Εμπορικού Πάρκου “Smart Park”, με την προσθήκη 15.200 τ.μ. Η εμπορική λειτουργία ξεκίνησε τον Νοέμβριο 2019 και έκτοτε έχει επιτευχθεί μίσθωση που αντιστοιχεί σε ποσοστό 80% της μισθωτικής επιφάνειας του νέου κτηρίου. Το Smart Park σημείωσε αύξηση της επισκεψιμότητας κατά 9%, ενώ οι πωλήσεις των καταστημάτων σημείωσαν άνοδο κατά 13%. Σε σχέση με το Cambas Project, ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ είπε πως προχωρά με επιτυχία στο στάδιο των ρυθμιστικών διαδικασιών δόμησης.
Ερωτηθείς για τις ανάγκες ρευστότητας των δραστηριοτήτων της ΕΛΛΑΚΤΩΡ ο CFO του Ομίλου Μάνος Χρηστέας τόνισε πως στον τομέα της ανάπτυξης ακινήτων η REDS έχει ολοκληρώσει το επενδυτικό της πλάνο για το προσεχές διάστημα και έχει επαρκή ρευστότητα, πως στον τομέα της κατασκευής ο Όμιλος είναι σε συζητήσεις με τις ελληνικές τράπεζες για την εξασφάλιση επιπρόσθετης χρηματοδότησης και πως οι επενδύσεις της δραστηριότητας των ΑΠΕ έχουν επίσης συμφωνηθεί με τις τράπεζες και έχει εξασφαλιστεί πλήρης η σχετική χρηματοδότηση.