ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τι σημαίνει για τα ελληνικά διυλιστήρια η κατάρρευση των διεθνών τιμών του πετρελαίου

Τι σημαίνει για τα ελληνικά διυλιστήρια η κατάρρευση των διεθνών τιμών του πετρελαίου
Φωτογραφία αρχείου (AP Photo/Vahid Salemi)

Η υποχώρηση των διεθνών τιμών του πετρελαίου σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, ως απότοκο της κατάρρευσης της ζήτησης για καύσιμα, λόγω της αναστολής δραστηριοτήτων που έχει επιφέρει διεθνώς η κρίση του κορωνοϊού επηρεάζει θετικά και αρνητικά τα διυλιστήρια στην Ελλάδα και σε όλο τον κόσμο.

Χθες το αμερικανικό αργό πετρέλαιο κατέγραψε αρνητική τιμή έως -40 δολάρια το βαρέλι, ενδεικτικό πως οι επενδυτές δεν θέλουν να έχουν βραχυπρόθεσμα συμβόλαια πετρελαίου στα χέρια τους. Η δε τιμή του πετρελαίου Μπρεντ διαμορφώθηκε στα 25 δολάρια το βαρέλι , στα χαμηλότερα επιπεδα από το 2002.

Η πτώση των διεθνών τιμών των καυσίμων μεταφράζεται για τα διυλιστήρια σημαντικές ευκαιρίες για προμήθεια πρώτης ύλης σε ανταγωνιστικό κόστος. Αυτό συμβάλει στην ενίσχυση των περιθωρίων κέρδους των διυλιστηρίων (η διαφορά μεταξύ της τιμής αγοράς και πώλησης).

Διυλιστήρια όπως τα ελληνικά (ΕΛΠΕ, Motor Oil) που μπορούν να αξιοποιήσουν το περιθώριο μεταξύ ελαφριών και βαρύτερων πετρελαίων, είναι δυνητικά στους κερδισμένους από την πτώση των τιμών του πετρελαίου. Ωστόσο, όποια οφέλη αποκομίζουν τα διυλιστήρια από την τιμή της πρώτης ύλης εξανεμίζονται από την κατάρρευση της ζήτησης που έχει προκαλέσει η πανδημία κορωνοϊού. Και αυτό αναμένεται να γίνει εμφανές στις πωλήσεις των επομένων μηνών στα καύσιμα κίνησης, στα αεροπορικά καύσιμα και στα ναυτιλιακά καύσιμα, που λόγω της καθήλωσης του τουρισμού θα επηρεαστούν ανάλογα.

Παράλληλα, πλήγμα θα δεχθούν και οι εξαγωγές διυλισμένου πετρελαίου από τη χώρα μας. Η Ελλάδα εξάγει ετησίως καύσιμα αξίας 9 δισ. ευρώ, με τις πωλήσεις αυτές να στηρίζουν το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών της χώρας. Η αξία των εξαγωγών καυσίμων ήταν το 2019 στα περίπου 9 δισ. ευρώ και η αξία των εισαγωγών καυσίμων στα 14 δισ. ευρώ. Ωστόσο, αναλυτές της εγχώριας αγοράς καυσίμων δεν αποκλείουν οι εισαγωγές καυσίμων να περιοριστούν εφέτος σε χαμηλά επίπεδα 15ετίας, ήτοι να κινηθούν κοντά στα 5 δισ. ευρώ! Αυτή η εξέλιξη θα περιορίσει το όποιο έλλειμμα στο ισοζύγιο καυσίμων.