ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

GRECA: Tι αγοράζουν οι Έλληνες την περίοδο της …καραντίνας

GRECA: Tι αγοράζουν οι Έλληνες την περίοδο της …καραντίνας
Bebeto Matthews / ASSOCIATED PRESS

Παζλ, web κάμερες, στρώματα γυμναστικής και γενικότερα είδη άθλησης. Οι Έλληνες μένουν μέσα και αγοράζουν online προϊόντα που σχετίζονται με την εκγύμναση νου και σώματος, αλλά και με το πως θα βελτιώσουν τις συνθήκες εργασίας εξ αποστάσεως.

Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GRECA) με την συνεργασία των μηχανών σύγκρισης τιμών BestPrice και Skroutz, την Google και την ομάδα eMarket Intelligence της Convert Group, τον Μάρτιο παρατηρήθηκε μία σημαντική εβδομαδιαία αύξηση των online αγορών από Έλληνες καταναλωτές που έφθασε μέχρι και στο +134% σε σχέση με την αντίστοιχη εβδομάδα του 2019.

Συγκεκριμένα, την εβδομάδα 9-15 Μαρτίου η αύξηση ήταν στο 60%, την εβδομάδα 16-22 Μαρτίου στο 58%, την εβδομάδα 23-29 Μαρτίου στο 100% και την εβδομάδα 30 Μαρτίου – 5 Απριλίου έφθασε στο 134%.

Ταυτόχρονα, η online επισκεψιμότητα σε όλες τις μεγάλες κατηγορίες ηλ. εμπορίου αυξάνεται κάθε εβδομάδα εδώ και 4 εβδομάδες με πρωταγωνιστές τα Προϊόντα Ψυχαγωγίας με +433%, τον Αθλητισμό & Hobby με +129% και τα Παιδικά – Βρεφικά Είδη με +118% για την εβδομάδα 30 Μαρτίου – 5 Απριλίου 2020 σε σχέση με την εβδομάδα 2 Μαρτίου – 8 Μαρτίου 2020 που ήταν η τελευταία εβδομάδα προ καραντίνας.

Ταυτόχρονα στο ίδιο διάστημα που εκτοξεύεται η online επισκεψιμότητα σε κατηγορίες ηλ. εμπορίου μειώνεται δραματικά η επισκεψιμότητα στο φυσικό δίκτυο καταστημάτων, εμπορικών κέντρων και χώρων ψυχαγωγίας σε ποσοστό που φτάνει το -85% μέσα στην εβδομάδα 30 Μαρτίου – 5 Απριλίου 2020 σε σχέση με την βάση των 5 εβδομάδων 3 Ιανουαρίου – 6 Φεβρουαρίου 2020.

Κατηγορίες προϊόντων

Όσον αφορά στις κατηγορίες προϊόντων με τη μεγαλύτερη αύξηση, εκεί βλέπουμε τα puzzles να καταγράφουν αύξηση +1.654%, ακολουθούν οι web cameras με +1.256% και τα στρώματα γυμναστικής με +772%. Η σύγκριση γίνεται σε σχέση με τον Φεβρουάριο φέτος.

Γενικότερα, οι κατηγορίες με τη μεγαλύτερη αύξηση είναι όσες σχετίζονται με ιατρικά είδη (π.χ. γάντια μίας χρήσης, οξύμετρα, καθαριστικά επιφανειών) και είδη αθλησης (π.χ. βαράκια, αλτήρες, στρώματα γυμναστικής) αλλά και προϊόντα που σχετίζονται με εργασίες στο σπίτι (π.χ. είδη ραπτικής, γυαλιά εργασίας). Επίσης, οι βιταμίνες έχουν παρουσιάσει μία αύξηση της τάξεως του 110%.

Στον αντίποδα βρίσκονται κατηγορίες ηλεκτρονικού εμπορίου με προϊόντα αυτοκίνησης και μοτοκίνησης, μόδας και ειδών ταξιδιού και μεταφοράς που εμφανίζουν πτώση στην οnline δαπάνη, όπως ενδεικτικά αμορτισέρ αυτοκινήτου με -99%, βαλίτσες ταξιδιού με -63% και γόβες με -51%. Ωστόσο ακόμα και η κατηγορία της μόδας έδειξε τα πρώτα σημάδια ανάκαμψης με αύξηση 4% σε online επισκεψιμότητα την εβδομάδα 30 Μαρτίου – 5 Απριλίου 2020, λόγω και των online αγορών για την Πασχαλινή περίοδο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα στοιχεία προέρχονται από έρευνα διενεργήθηκε για το διάστημα 30 Δεκεμβρίου 2019 έως 5 Απριλίου 2020 από τον GRECA, τον Ελληνικό Σύνδεσμο Ηλεκτρονικού Εμπορίου με την συνεργασία των μηχανών σύγκρισης τιμών BestPrice και Skroutz, την Google και την ομάδα eMarket Intelligence της Convert Group.

Τα στοιχεία αντλήθηκαν από 4.451 eshops με τα οποία συνεργάζεται το Skroutz, από 2.116 eshops με τα οποία συνεργάζεται το BestPrice και από εκατομμύρια δεδομένα τοποθεσίας των Google Maps, χωρίς να επεξεργαστεί κανένα προσωπικό δεδομένο χρηστών.

Από την έρευνα έχουν εξαιρεθεί όλες οι κατηγορίες υπηρεσιών (όπως αεροπορικά εισιτήρια, μουσική, ταινίες, συνδρομές σε παιχνίδια) αλλά και η κατηγορία αγορών από online super markets. Σημειωτέον ακόμη ότι είναι η πρώτη φορά στην Ελλάδα που ολοκληρώνεται έρευνα με τόσο διευρυμένο δείγμα ηλεκτρονικών καταστημάτων όπως επίσης και η πρώτη φορά που υπολογίζεται η ποσοστιαία μεταβολή της δαπάνης σε ευρώ για την online κατανάλωση των Ελλήνων.

Μάλιστα ο GRECA, όπως προηγήθηκε από αντίστοιχους φορείς σε παγκόσμιο επίπεδο διενεργώντας τη συγκεκριμένη έρευνα, εφαρμόζοντας μάλιστα μεθοδολογία που θεωρείται πιο ακριβής από τα πάνελ καταναλωτών ή τα scanned data περιορισμένου δείγματος ηλεκτρονικών καταστημάτων.

Η πρόεδρος του ΔΣ του GRECA, Δρ. Κατερίνα Φραϊδάκη, δήλωσε σχετικά: «Μετά την προκαταρκτική έρευνά μας στις 18 Μαρτίου όπου αποτυπώσαμε τις δυσκολίες στην εφοδιαστική αλυσίδα των ηλεκτρονικών καταστημάτων αλλά και την δικαιολογημένη αρνητική ψυχολογία μέρους των επιχειρηματιών του ηλ. εμπορίου, προχωρήσαμε σε διευρυμένη έρευνα για να αποτυπώσουμε με ακρίβεια τις τάσεις του ελληνικού ηλ. εμπορίου το τελευταίο τρίμηνο. Το προϊοντικό ηλεκτρονικό εμπόριο στη χώρα μας αυξάνεται με γρήγορους ρυθμούς, γεγονός που παρατηρείται και στο σύνολο των χωρών του εξωτερικού. Οι καταναλωτές στρέφουν τις αγορές τους με μεγάλη ταχύτητα στο online και οι επιχειρηματίες επενδύουν περισσότερο από ποτέ στον κλάδο του ηλεκτρονικού εμπορίου. Σαφώς θα πρέπει όλοι μαζί να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις που έχουν αναδυθεί, ιδιαίτερα αυτές στο χώρο των logistics και του last mile delivery για την καλύτερη εμπειρία των καταναλωτών. Ο GRECA δεσμεύεται να συνεχίσει τις πρωτοβουλίες του και σε αυτόν τον άξονα.»