ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Διπλάσια τάση για ηλεκτρονικές αγορές αλλά με παράπονα στις παραδόσεις

Διπλάσια τάση για ηλεκτρονικές αγορές αλλά με παράπονα στις παραδόσεις
AP Photo/Jenny Kane, File

Εντυπωσιακή αύξηση στις αγορές μέσω Διαδικτύου ακόμη και για τρόφιμα αλλά και πολύ υψηλά ποσοστά δυσαρεστημένων καταναλωτών όσον αφορά τους χρόνους παράδοσης των παραγγελιών εντοπίζει έρευνα του ΙΕΛΚΑ και του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Τα αποτελέσματα βασίζονται σε μία κυλιόμενη εβδομαδιαία (25-27 Μαρτίου και 1-3 Απριλίου) online έρευνα που συμμετέχουν 1.000 καταναλωτές πανελλαδικά, όπως επισημαίνεται στη σχετική ανακοίνωση.

Τα πρώτα αποτελέσματα δείχνουν ότι σε σχέση με το παρελθόν έχει διπλασιαστεί η τάση αγορών από ηλεκτρονικά καταστήματα. Συγκεκριμένα, από το 21% του πληθυσμού που είχε κάνει τουλάχιστον μία διαδικτυακή αγορά το τελευταίο δεκαήμερο το 2019, έφθασε στο 44% την πρώτη εβδομάδα του Απριλίου 2020, ενώ αντίστοιχη είναι και η αύξηση και όσον αφορά στην ηλεκτρονική υπηρεσία παράδοσης έτοιμου φαγητού (από 13% στο 25%).

ELTRUN 01 07042020

Ειδικά στις παραγγελίες από ηλεκτρονικό σουπερμάρκετ η αύξηση των καταναλωτών είναι οκταπλάσια, αφού 8% του πληθυσμού έχει παραγγείλει online τις τελευταίες δέκα ημέρες σε σχέση με κάτω του 1% που ήταν το 2019. Επίσης, καταγράφεται μια βαθμιαία αύξηση τις τελευταίες εβδομάδες λόγω της εξοικείωσης των καταναλωτών με την χρήση online υπηρεσιών και στην σταδιακή εμπιστοσύνη των Ελλήνων για αγορές από απόσταση.

Η έκτακτη κατάσταση εγκλεισμού των πολιτών στο σπίτι αναμένεται να παγιώσει κάποιες συμπεριφορές, αφού το 50% των καταναλωτών αναφέρει ότι θα συνεχίσει τις νέες συνήθειες του και όταν ξεπεραστεί η κρίση. Πέρα από την νέες ψηφιακές συμπεριφορές έχουν αυξηθεί επίσης κατακόρυφα και οι αγορές τροφίμων από απόσταση, αφού το 10% των πολιτών έχει παραγγείλει τηλεφωνικά από συνοικιακό κρεοπωλείο/οπωροπωλείο και το 5% αντίστοιχα από κοντινό/συνοικιακό κατάστημα σούπερ-μάρκετ.

Παρά τις σημαντικές αυξητικές τάσεις των online αγορών, η πλειοψηφία των καταναλωτών που έχουν αξιοποιήσει το ηλεκτρονικό εμπόριο τις τελευταίες δέκα ημέρες φαίνεται να είναι γενικά ικανοποιημένοι από τα ηλεκτρονικά καταστήματα (66%) και το online fast food delivery (65%), μία από τις κορυφαίες προϊοντικές κατηγορίες που αγοράζουν ψηφιακά οι Έλληνες.

Παρά το ότι μόνο 35% των online καταναλωτών απαντά ότι είναι ικανοποιημένοι από την συνολική υπηρεσία των online σούπερ-μάρκετ, το ποσοστό θεωρείτε ικανοποιητικό λόγω της πρόσφατης εμπειρίας του online αυτού κλάδου και της πολύ υψηλής ζήτησης.

Από την άλλη πλευρά, υπάρχει χαμηλός βαθμός ικανοποίησης για τους χρόνους παράδοσης και τη διαθεσιμότητα των προϊόντων. Συγκεκριμένα, μόλις 1 στους 5 online καταναλωτές αξιολογούν θετικά τον χρόνο παράδοσης των προϊόντων και 1 στους 3 την διαθεσιμότητα των προϊόντων. Σύμφωνα με την ερευνητικό ομάδα, αυτό μπορεί να εξηγηθεί κάτω από τις παρούσες συνθήκες δεκαπλασιασμού των online παραγγελιών το τελευταίο διάστημα.

Βέβαια αρκετά θετικά αξιολογούνται άλλοι σημαντικοί παράγοντες όπως οι τρόποι πληρωμής (68%), το προσεγμένο προσωπικό παράδοσης (49%), το σωστό πακετάρισμα των προϊόντων (47%), η ποικιλία προϊόντων (45%), η καθαριότητα και σωστή φύλαξη των φρέσκων προϊόντων (44%). Με βάση την πρόσφατη συσσωρευμένη τεχνογνωσία και τις έξυπνες επενδύσεις των ηλεκτρονικών σούπερ-μάρκετ για αύξηση της παραγωγικότητας αναμένεται μελλοντικά η καλυτέρευση αυτών των ποσοστών, αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση.

ELTRUN 02 07042020