Τέλη κυκλοφορίας: Τι πρέπει να γνωρίζουν όσοι δεν τα έχουν εξοφλήσει
«Σαφάρι» ξεκινά η ΑΑΔΕ για να εντοπίσει όσους δεν έχουν εξοφλήσει ακόμη τέλη κυκλοφορίας -μια σημαντική πληγή στα φορολογικά έσοδα.
Σύμφωνα με την εφημερίδα «Έθνος», ο αριθμός αυτών των ιδιοκτητών οχημάτων που δεν εκπληρώνει τη σχετική φορολογική υποχρέωση είναι σημαντικός.
Σύµφωνα µε όσα προβλέπει το επιχειρησιακό σχέδιο της Ανεξάρτητης Αρχής Δηµοσίων Εσόδων για το τρέχον έτος, η φορολογική διοίκηση θα προχωρήσει σε µια σηµαντική παρέµβαση στο συγκεκριµένο πεδίο απώλειας φορολογικών εσόδων.
Την ίδια ώρα, θα προχωρήσει στη μείωση κατά 50% του χρόνου παραγραφής των τελών κυκλοφορίας. Σήμερα, τα τέλη κυκλοφορίας παραγράφονται μετά την πάροδο 20 ετών από το τέλος του έτους στο οποίο αφορούν. Έχει, όμως, ήδη ληφθεί η σχετική περίοδος να μειωθεί στα 10 έτη.
Με την παρέµβαση αυτή επιχειρείται διπλός στόχος:
• Πρώτον, να απαλλαγούν από τέλη κυκλοφορίας παλαιών ετών χιλιάδες φορολογούµενοι οι οποίοι δεν µπορούν να αποδείξουν ότι τα έχουν εξοφλήσει. Σηµειώνεται ότι πολλοί ιδιοκτήτες Ι.Χ. προσέφυγαν στον Συνήγορο του Πολίτη επειδή τους βεβαιώθηκαν από την Εφορία τέλη κυκλοφορίας ακόµη και πριν από 20 έτη, τα οποία υποστηρίζουν ότι είχαν εξοφλήσει αλλά είχαν χάσει τα σχετικά αποδεικτικά λόγω παρέλευσης µεγάλου χρονικού διαστήµατος. Μάλιστα, σε πολλές περιπτώσεις οι φορολογούµενοι δεν µπορούσαν να εξασφαλίσουν τα σχετικά αποδεικτικά ούτε από την τράπεζα στην οποία είχαν εξοφλήσει τα τέλη επειδή δεν κρατούσε αρχείο. Ο Συνήγορος του Πολίτη είχε ζητήσει από τη φορολογική διοίκηση να συρρικνώσει τον χρόνο παραγραφής προκειµένου να µην επιβαρύνονται και να µην ταλαιπωρούνται οι φορολογούµενοι.
• Δεύτερον, να κινητοποιηθούν οι εισπρακτικοί µηχανισµοί της φορολογικής διοίκησης, προκειµένου να «στριµώξουν» όσους φορολογούµενους δεν εξοφλούν τα τέλη κυκλοφορίας. Σύµφωνα µε εκτιµήσεις αρµόδιων στελεχών, περίπου ο ένας στους δέκα ιδιοκτήτες Ι.Χ. δεν εξοφλεί εγκαίρως τα τέλη κυκλοφορίας. Πρόκειται για τα τέλη κυκλοφορίας περίπου 500.000 οχηµάτων, πολλά από τα οποία θα καταλήξουν στη «δεξαµενή» των ληξιπρόθεσµων οφειλών των φορολογουµένων προς το ∆ηµόσιο. Κάθε χρόνο το Δηµόσιο εισπράττει περίπου 1,3 δισεκατοµµύρια ευρώ από τα τέλη κυκλοφορίας, αλλά χάνονται έσοδα άνω των 50 εκατοµµυρίων ευρώ.
«Καμπάνες»
Με βάση όσα προβλέπει η φορολογική νομοθεσία, τα τέλη κυκλοφορίας δεν αντιμετωπίζονται όπως οι υπόλοιπες φορολογικές επιβαρύνσεις αναφορικά με τις επιπτώσεις για τους φορολογούμενους που δεν τα εξοφλούν εγκαίρως.
Ενδεικτικό είναι πως για τη μη πληρωμή φόρων, όπως ο φόρος εισοδήματος, επιβάλλεται ετήσιο επιτόκιο 8,51%, ενώ στην περίπτωση εκπρόθεσμης εξόφλησης των τελών κυκλοφορίας επιβάλλεται πρόστιμο 100% των τελών κυκλοφορίας που αναλογούν στο όχημα.
Για παράδειγµα, ένας φορολογούµενος έχει στην κατοχή του ένα όχηµα 1.400 κυβικών, µοντέλο του 2009.
Το συγκεκριµένο όχηµα βαρύνει τον ιδιοκτήτη του µε ετήσια τέλη κυκλοφορίας ύψους 255 ευρώ. Τα τέλη εξοφλούνται υποχρεωτικά έως το τέλος του έτους πριν από το έτος αναφοράς. Αν δεν εξοφληθούν, τότε ο ιδιοκτήτης τους θα επιβαρυνθεί µε πρόστιµο 100%, δηλαδή 255 ευρώ.
Για την είσπραξη των ανεξόφλητων τελών κυκλοφορίας πρόκειται να ενεργοποιηθούν µέτρα αναγκαστικής είσπραξης, µε κυριότερο από αυτά τις κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασµών των οφειλετών.