Αποστέλλονται τα… μπιλιετάκια του Κώδικα Δεοντολογίας των τραπεζών
Ακόμη και με... κούριερ λαμβάνουν οι δανειολήπτες που βρίσκονται κοντά ή βαθιά στο «κόκκινο» τα μπιλιετάκια από τις τράπεζες.
Τα πιστωτικά ιδρύματα, στο πλαίσιο της εφαρμογής του Κώδικα Δεοντολογίας, ξεκίνησαν τις αποστολές γραμμάτων που καλούν τους πελάτες του «όπως προσέλθουν για να ρυθμίσουν τις οφειλές τους».
Την βδομάδα πριν από τα Χριστούγεννα εκτιμάται ότι περισσότεροι από 500.000 δανειολήπτες έλαβαν το σχετικό ραβασάκι από τις τράπεζες και μάλιστα με... ταχυαποστολή, καθώς έχουν οφειλές σε καθυστέρηση, ενώ τουλάχιστον μισό εκατομμύριο επιστολές είναι καθ΄ οδόν και θα παραληφθούν αυτήν την εβδομάδα, αλλά και με το... ποδαρικό του 2016, καθώς σύμφωνα με τραπεζικές πηγές που μίλησαν στο CNN Greece, «περίπου 1 εκατ. δανειολήπτες αυτής της κατηγορίας θα κληθούν στα πιστωτικά ιδρύματα για να ρυθμίσουν τις οφειλές τους».
Σε πρώτη φάση τα ειδοποιητήρια αφορούν όσους έχουν δόσεις σε καθυστέρηση άνω των 90 ημερών, ενώ στην συνέχεια θα πάρουν σειρά εκείνοι που δεν έχουν καταβάλλει από μία έως 3 μηνιαίες δόσεις. Πάντως, και δανειολήπτες, που καθυστερούν ακόμα και λίγες μέρες την πληρωμή της δόσης τους, ενημερώνονται με τηλεφωνική κλήση ή με SMS ότι παρήλθε η ημερομηνία πληρωμής.
Αρμόδια στελέχη από τις διευθύνσεις λιανικής τραπεζικής σημείωναν ότι θα ενταθούν οι προσπάθειες για να ενημερωθούν όλοι οι δανειολήπτες που είναι στο «κόκκινο», καθώς όσοι χαρακτηρισθούν ως «συνεργάσιμοι» μέσα στους επόμενους 12 μήνες θα έχουν ρυθμίσει ή διακανονίσει τις οφειλές τους.
Οι τράπεζες επιδιώκουν να κερδίσουν το «στοίχημα» των μη εξυπηρετούμενων χορηγήσεων, τα οποία σήμερα έχουν ξεπεράσει τα 100 δισ. ευρώ, όταν το συνολικό δανειακό χαρτοφυλάκιο των τραπεζών να διαμορφώνεται στα 205 δισ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι η διαδικασία έγγραφης ενημέρωσης δανειοληπτών προβλέπεται στον Κώδικα Δεοντολογίας της Τράπεζας της Ελλάδος και αποτελεί το πρώτο βήμα για την οριστική αντιμετώπιση των κόκκινων δανείων, προβλέποντας αυστηρότερες διαδικασίες στις ρυθμίσεις καθυστερούμενων δανείων, φυσικών προσώπων και επιχειρήσεων.
Τι προβλέπει ο Κώδικας Δεοντολογίας των τραπεζών
Ο Κώδικας προβλέπει μεταξύ των άλλων ότι οι τράπεζες με επιστολές θα καλούν τους δανειολήπτες που βρίσκονται σε καθυστέρηση μεγαλύτερη των 30 ημερών, να προσκομίσουν τα οικονομικά τους στοιχεία, ώστε να χαρακτηριστούν «συνεργάσιμοι» και να προχωρήσουν σε ρύθμιση της οφειλής. Ο δανειολήπτης έχει προθεσμία 15 ημερών να ανταποκριθεί στην πρόσκληση, δηλαδή ένα συνολικό διάστημα 45 ημερών.
Σε περίπτωση μη ανταπόκρισης, ο δανειολήπτης είτε είναι ιδιώτης είτε επιχείρηση θα λάβει νέα προειδοποιητική επιστολή. Αυτή θα αφορά ειδικά «στις περιπτώσεις δανειοληπτών, των οποίων ο αποχαρακτηρισμός ως συνεργάσιμων μπορεί να έχει συνέπεια τον εκπληστηριασμό της μοναδικής κατοικίας τους, με νομικές διαδικασίες που προτίθεται να κινήσει το ίδρυμα».
Η πρώτη υποχρεωτική ειδοποίηση μπορεί να αποσταλεί μέχρι την 30ή Δεκεμβρίου 2015 για τις περιπτώσεις δανείων που συμπληρώνουν οποτεδήποτε μέχρι και την 15η Δεκεμβρίου 2015 καθυστέρηση μεγαλύτερη των τριάντα ημερολογιακών ημερών. Για δάνεια που θα βρεθούν σε καθυστέρηση μεγαλύτερη των 30 ημερών μετά την 15η Δεκεμβρίου 2015, ο νέος Κώδικας προβλέπει ότι η πρώτη υποχρεωτική ειδοποίηση θα αποστέλλεται από την τράπεζα εντός 15 ημερών, από την συμπλήρωση του ένα μήνα καθυστέρησης.
Από τη διαδικασία εξαιρούνται εταιρείες που βρίσκονται σε καθεστώς εκκαθάρισης.