Πώς θα ξεπεράσει το σκόπελο των κρατικών ενισχύσεων το σχέδιο για τα «κόκκινα» δάνεια
Το μεγαλύτερο εμπόδιο που είχε να αντιμετωπίσει η Κύπρος στο ζήτημα της κρατικής επιδότησης μέρους της δόσης του στεγαστικού δανείου των «κόκκινων» δανειοληπτών, ήταν οι ευρωπαϊκοί κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων. Το ίδιο εμπόδιο θα πρέπει να ξεπεράσει και η Ελλάδα εφόσον δρομολογηθούν ομαλά οι συζητήσεις κυβέρνησης και τραπεζών για το νέο καθεστώς που θα αντικαταστήσει το νόμο Κατσέλη.
Η βασικότερη παράμετρος του σχεδίου που διαπραγματεύονται κυβέρνηση και τράπεζες είναι αυτή που προβλέπει την επιδότηση από το Δημόσιο του 1/3 της δόσης του στεγαστικού δανείου, όσων κριθούν επιλέξιμοι με βάση τα περιουσιακά και εισοδηματικά κριτήρια. Αυτή η ρύθμιση θα δώσει κίνητρο σε χιλιάδες «κόκκινους» δανειολήπτες να αρχίσουν να πληρώνουν τη δόση τους, ενώ την ίδια στιγμή θα ενισχύσει τα έσοδα από τόκους των τραπεζών, καθώς και τα δάνεια θα εξυπηρετούνται και το 33% της δόσης θα πληρώνεται απευθείας από το Δημόσιο.
Η ρύθμιση αναμένεται να έχει διάρκεια πέντε έτη και συνολικά να χορηγηθούν από το κράτος στις τράπεζες 1 δισ. ευρώ ή 200 εκατ. ευρώ ανά έτος.
Καθώς το σχέδιο πληρωμής του 1/3 της δόσης από το κράτος θα παρέχει οικονομικό πλεονέκτημα στα εγχώρια πιστωτικά ιδρύματα που ανταγωνίζονται στην ελληνική τραπεζική αγορά, έναντι των υπολοίπων ευρωπαϊκών τραπεζών, σύμφωνα με τους κοινοτικούς κανόνες αυτό το σχέδιο νοθεύει τον ανταγωνισμό.
Διαβάστε επίσης:
ΚΕΑ Φεβρουαρίου 2019: Δείτε πότε θα πληρωθεί και ποιοι δικαιούχοι αποκλείστηκαν
Στεγαστικό επίδομα: Δείτε ποιους αφορά και πόσα χρήματα θα λάβουν
Το διάδοχο σχήμα του νόμου Κατσέλη θα καλύπτει 250.000 νοικοκυριά και επιχειρήσεις
Ωστόσο, το εμπόδιο αυτό ξεπερνιέται με επίκληση της ίδιας της συνθήκης της ΕΕ. Όπως έγινε στην Κύπρο, έτσι και στην Ελλάδα, θα γίνει επίκληση του άρθρου 107 παράγραφος 2 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το οποίο ορίζει πως «συμβιβάζονται με την εσωτερική αγορά οι ενισχύσεις κοινωνικού χαρακτήρα προς μεμονωμένους καταναλωτές, υπό τον όρο ότι χορηγούνται χωρίς διάκριση προελεύσεως των προϊόντων»·
Ακόμη, στην περίπτωση του κυπριακού σχεδίου «Εστία» έγινε επίκληση και του άρθρου 107 παράγραφος 3 (γ) της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το οποίο προβλέπει πως συμβιβάζονται με την εσωτερική αγορά «οι ενισχύσεις για την προώθηση της αναπτύξεως ορισμένων οικονομικών δραστηριοτήτων ή οικονομικών περιοχών, εφόσον δεν αλλοιώνουν τους όρους των συναλλαγών κατά τρόπο που θα αντέκειτο προς το κοινό συμφέρον».
Δεδομένου ότι η Γενική Διεύθυνση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού (DG Comp) δέχθηκε πως οι ενισχύσεις που δόθηκαν βάσει του κυπριακού σχεδίου είναι «σύννομες», το ίδιο αναμένεται να ισχύσει και για την ελληνική περίπτωση.