Στο 3,6% του ΑΕΠ το πρωτογενές πλεόνασμα του 2019 - Τι προβλέπει ο νέος προϋπολογισμός
Περικοπές στις δαπάνες 1,3 δισ. ευρώ και αυξημένους φόρους κατά 190 εκατ. ευρώ προβλέπει το σχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού 2019 το οποίο κατέθεσε η κυβέρνηση στη Βουλή και το οποίο έλαβε το «πράσινο φως» από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2019 το πρωτογενές πλεόνασμα θα διαμορφωθεί εφέτος στο 3,98% του ΑΕΠ ή στα 7,38 δισ. ευρώ και το 2019 θα διαμορφωθεί στο 3,6% του ΑΕΠ ή σε 6,9 δισ. ευρώ.
Για το 2019 το υπερπλεόνασμα ή ο λεγόμενος δημοσιονομικός χώρος εκτιμάται στα 199 εκατ. ευρώ, ποσό που είναι αισθητά μικρότερο σε σχέση με τα 885 εκατ. ευρώ του 2018, κάτι που οφείλεται στο ότι ο νέος προϋπολογισμός θα χρηματοδοτήσει εμπροσθοβαρώς θετικά μέτρα 910 εκατ. ευρώ.
Οι συνολικές δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού 2019 είναι μειωμένες κατά 1,3 δισ. ευρώ σχέση με τον εφετινό προϋπολογισμό. Συγκεκριμένα, εκτιμώνται στα 56,9 δισ. ευρώ, έναντι 58,2 δισ. ευρώ εφέτος. Στο σκέλος των δαπανών το μεγάλο «μαχαίρι» μπήκε στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων το οποίο μειώθηκε κατά 550 εκατ. ευρώ σε σχέση με το προσχέδιο του προϋπολογισμού 2019 και το Μεσοπρόθεσμο, σε μια προσπάθεια να βγουν τα νούμερα που ήθελε η κυβέρνηση. Ειδικότερα, οι πιστώσεις του ΠΔΕ αναμένονται στα 6,77 δισ. ευρώ, από 7,3 δισ. ευρώ που ήταν η αρχή πρόβλεψη. Εφέτος αναμένεται να διαμορφωθούν στα 6,6 δισ. ευρώ.
Μειωμένες κατά 523 εκατ. ευρώ θα είναι το 2019 οι παροχές του Δημοσίου σε εργαζόμενους. Συγκεκριμένα, θα ανέλθουν στα 12,9 δισ. ευρώ, από 13,5 δισ. ευρώ εφέτος. Μειωμένοι θα είναι πάντως οι τόκοι που θα πληρώσει το 2019 ο προϋπολογισμός έναντι εφέτος. Θα διαμορφωθούν στα 6,3 δισ. ευρώ, από 6,4 δισ. ευρώ το 2018.
Τα καθαρά έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού 2019 είναι αυξημένα σε σχέση με τον εφετινό προϋπολογισμό. Συγκεκριμένα, εκτιμώνται στα 53,8 δισ. ευρώ, έναντι 53,6 δισ. ευρώ εφέτος. Αυξημένα αναμένονται τα έσοδα από το ΦΠΑ και το φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων. Οι εισπράξεις από το ΦΠΑ αναμένεται να ανέλθουν σε στα 17,2 δισ. ευρώ, έναντι 17,04 δισ. ευρώ εφέτος, ενώ ο φόρος εισοδήματος φυσικών προσώπων αναμένεται στα 11,1 δισ. ευρώ, από 10,9δισ. ευρώ εφέτος.
Μειωμένες κατά 293 εκατ. ευρώ αναμένονται οι εισπράξεις από το φόρο περιουσίας, λόγο της μείωσης του ΕΝΦΙΑ κατά 10%. Συγκεκριμένα, αναμένονται στα 2,77 δισ. ευρώ, από 3,06 δισ. ευρώ εφέτος. Μειωμένες κατά 285 εκατ. ευρώ θα είναι και οι επιστροφές φόρων, οι οποίες αναμένονται στα 4,8 δισ. ευρώ, από 5,1 δισ. ευρώ εφέτος.
Οι εκτιμήσεις για την ανάπτυξη
Το σχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού προβλέπει ρυθμό ανάπτυξης 2,1% για εφέτος και 2,5% για το 2019 (σε 192,749 δισ. ευρώ έναντι 185,658 δισ. ευρώ εφέτος).
Ως προς τις συνιστώσες της πραγματικής ανάπτυξης, σύμφωνα με τον προϋπολογισμό η κύρια πηγή εκτιμάται ότι θα προκύψει από την περαιτέρω ανάκαμψη της ιδιωτικής κατανάλωσης και την εύρωστη επενδυτική δραστηριότητα έναντι του 2018. Μάλιστα, η συνεισφορά των επενδύσεων στην αύξηση του ΑΕΠ εκτιμάται ότι θα ανέλθει το 2019 σε 1,5 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ, ήτοι σε επίπεδο υψηλότερο έναντι όλου του υπόλοιπου μεσοπρόθεσμου διαστήματος.
Ο ρυθμός αύξησης της πραγματικής δημόσιας κατανάλωσης εκτιμάται ότι θα ενισχυθεί ελαφρώς το 2019, στο +0,6% από +0,2% το 2018, μετά από απώλειες 0,2% του πραγματικού ΑΕΠ κατά τη διετία 2016-2017.
Η πραγματική ιδιωτική κατανάλωση αναμένεται να συμβάλει στην αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ κατά 0,8 ποσοστιαίες μονάδες εκ του συνόλου των 2,5 ποσοστιαίων μονάδων της ανάπτυξης (από 0,7 ποσοστιαίες μονάδες το 2018). Ο ετήσιος ρυθμός αύξησής της εκτιμάται στο 1,1%, εν μέσω εκτίμησης για αύξηση της ονομαστικής (πραγματικής) μισθολογικής δαπάνης στο σύνολο της οικονομίας κατά 3,3% (2,0%), καθώς και για αύξηση του μέσου μισθού (+1,4% το 2019 έναντι +1,2% το 2018).
Η μικρότερη εκτιμώμενη αύξηση του μέσου μισθού έναντι της συνολικής μισθολογικής δαπάνης υποδηλώνει τη συνέχιση της ανοδικής τάσης στην απασχόληση, με ετήσιο ρυθμό που εκτιμάται στο 1,4% το 2019. Ως αποτέλεσμα, η ανεργία αναμένεται να μειωθεί στο 18,2% του εργατικού δυναμικού βάσει Έρευνας Εργατικού Δυναμικού.
Η συμβολή του εξωτερικού τομέα στην αύξηση του ΑΕΠ εκτιμάται ότι θα περιοριστεί σε οριακά θετικό επίπεδο (στο 0,1% του ΑΕΠ), καθώς η ενίσχυση των επενδύσεων αναμένεται να οδηγήσει σε συγκριτικά μεγαλύτερη ανάκαμψη των εισαγωγών αγαθών έναντι των εξαγωγών αγαθών, αντισταθμίζοντας μερικώς τη θετική συνεισφορά του ισοζυγίου υπηρεσιών κατά 0,6% του ΑΕΠ.
Ο πληθωρισμός αναμένεται να αυξηθεί το 2019, στο 1,2% έναντι 0,8% το 2018, ως συνισταμένη των διαφορετικών επιδράσεων από τη μειούμενη πλεονάζουσα δυναμικότητα, τον αυξανόμενο προστατευτισμό στο διεθνές εμπόριο, την πορεία της διεθνούς τιμής του πετρελαίου και τη διατήρηση των βασικών επιτοκίων της ΕΚΤ στα σημερινά χαμηλά επίπεδα τουλάχιστον μέχρι το καλοκαίρι του 2019 (παρά την απόφαση για λήξη της ποσοτικής χαλάρωσης τον προσεχή Δεκέμβριο).
Ωστόσο, η εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού ξεκαθαρίζει πως υπάρχουν«Καθώς οι παράγοντες κινδύνου για την ελληνική οικονομία μετατοπίζονται σταδιακά από το εσωτερικό στο εξωτερικό περιβάλλον, η επαλήθευση των τρεχουσών προβλέψεων για το 2019 εξαρτάται βαθμιαία περισσότερο από την επικράτηση ομαλών συνθηκών στο διεθνές γεωπολιτικό και οικονομικό περιβάλλον, εν μέσω μίας δυνητικής κλιμάκωσης των εμπορικών εντάσεων και του εμπορικού προστατευτισμού, των γεωπολιτικών εντάσεων που τροφοδοτούν την προσφυγική κρίση, αλλά και των διαταραχών στην πολιτική σταθερότητα ισχυρών οικονομιών της ευρωζώνης που δυνητικά αυξάνουν την αβεβαιότητα στις διεθνείς αγορές», σημειώνεται σχετικά.