Αργή η αποκλιμάκωση των τιμών καυσίμων στην Ελλάδα
Αν και περίπου έναν μήνα οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου έχουν σημειώσει βουτιά πάνω από 16%, στην ελληνική αγορά για την αμόλυβδη βενζίνη οι τιμές μειώθηκαν μόλις 3,9% και για το πετρέλαιο θέρμανσης το όφελος είναι μετά βίας 1%.
Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία αλλά και από τους εκπροσώπους των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών και των βενζινοπωλών, το μεγαλύτερο μέρος της τελικής τιμής πώλησης βενζίνης και πετρελαίου θέρμανσης επιβαρύνεται από τους φόρους.
Στη βενζίνη, πάνω από το 62% που πληρώνουν οι οδηγοί για να γεμίσουν το ρεζερβουάρ τους πάει στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, τον ΦΠΑ και άλλα τέλη και επιβαρύνσεις. Ποσοστό της τάξης του 30% αφορά την τιμή διυλιστηρίου και περίπου 8% είναι το μεικτό περιθώριο κέρδους των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών και πρατηριούχων.
Συνεπώς, όπως υποστηρίζουν οι προαναφερόμενοι φορείς, η όποια μεταβολή των διεθνών τιμών του Brent ή των προϊόντων Μεσογείου (Platts) επηρεάζει μόλις το 30% της τιμής της βενζίνης. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και στο πετρέλαιο θέρμανσης. Στο συγκεκριμένο προϊόν οι φόροι αντιστοιχούν σχεδόν στο 50% της τελικής αξίας που πληρώνει ο καταναλωτής και λίγο πάνω από το 43% της τιμής διυλιστηρίου.
Το υπόλοιπο είναι το περιθώριο κέρδους εμπορίας και βενζινοπωλών. Φυσικά ένας από τους λόγους για τους οποίους οι μειώσεις φτάνουν ψαλιδισμένες στις αντλίες των πρατηρίων είναι και οι κερδοσκοπικές πρακτικές των παικτών της αγοράς.
Είναι καταγεγραμμένο πως όταν ανεβαίνουν οι τιμές του αργού πετρελαίου, η εγχώρια αγορά φροντίζει να μετακυλίσει τις αυξήσεις αμέσως, άσχετα με το αν οι τιμές προμήθειας των καυσίμων είχαν γίνει σε χαμηλότερο κόστος.