Ρύθμιση 120 δόσεων: Οδηγίες για να τακτοποιήσετε τις οφειλές σας
Οδηγό με όλες τις αλλαγές που έγιναν στη ρύθμιση των οφειλών προς τα ασφαλιστικά Ταμεία σε έως 120 δόσεις περιλαμβάνει εγκύκλιος που εξέδωσε η διοίκηση του ΚΕΑΟ.
Η σημαντικότερη είναι πως εφ' εξής μπορούν να ενταχθούν στη ρύθμιση όλες οι οφειλές προς τον ΕΦΚΑ που βεβαιώθηκαν έως τον χρόνο υποβολής της αίτησης και γεννήθηκαν ή ανάγονται σε χρόνο έως την 31η Δεκεμβρίου 2017, με τις προσαυξήσεις ή τόκους εκπρόθεσμης καταβολής κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης.
Η ρύθμιση εντάσσει και τις οφειλές του 2017.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στην πρώτη φάση λειτουργίας της η ρύθμιση επέτρεπε να ενταχθούν μόνο οι οφειλές που είχαν δημιουργηθεί έως τις 31-12-2016.
Οι υπόλοιπες αλλαγές είναι:
Το χρονικό διάστημα αυτοδίκαιης αναστολής της αναγκαστικής εκτέλεσης επιμηκύνεται από 70 σε 90 ημέρες. Η παρούσα τροποποίηση έχει άμεση εφαρμογή και σε υποθέσεις που είναι εκκρεμείς κατά την έναρξη ισχύος του νόμου.
Το ΚΕΑΟ δεν συμμετέχει στις διαπραγματεύσεις εφόσον συμμετέχουν σε αυτές ιδιώτες πιστωτές (πιστωτικά ιδρύματα, προμηθευτές κ.λπ.). Σε αντίθετη περίπτωση, δηλαδή στην περίπτωση που συμμετέχουν μόνο το Δημόσιο και το ΚΕΑΟ, η υπηρεσία συμμετέχει κανονικά στη διαπραγμάτευση.
Για τη διαμόρφωση του ύψους και του αριθμού των δόσεων, η καθαρή παρούσα αξία λαμβάνεται υπόψη στο σύνολο των υποχρεωτικών κανόνων και όχι μόνο ως προς την αξία ρευστοποίησης. Στον κατάλογο των πιστωτών θα πρέπει πλέον να περιλαμβάνεται και η ημερομηνία, αναφορικά με την οποία προσδιορίζεται το ύψος της κάθε οφειλής. Περαιτέρω, για τα στοιχεία που ανακτώνται αυτόματα από τη βάση δεδομένων της Φορολογικής Διοίκησης και του ΚΕΑΟ δεν υπάρχει υποχρέωση υποβολής τους από τον οφειλέτη, παρά μόνο σε περίπτωση που, για οποιονδήποτε λόγο, δεν ανακτηθούν αυτόματα.
Ο οφειλέτης οφείλει να μεταφορτώσει στο σύστημα μεταξύ άλλων πιστοποιητικά βαρών όλων των ακινήτων και έντυπο ΑΑ ΓΗΣ για την αξία γηπέδων εκτός σχεδίου πόλης και οικισμού, για το οποίο δεν προσδιορίζεται ΕΝΦΙΑ και δεν προσκομίζεται έκθεση εκτιμητή ακινήτων.
Επιπλέον προβλέπεται ότι τα πιστοποιητικά βαρών θα προσκομίζονται μέχρι την προθεσμία διορισμού εμπειρογνώμονα, ενώ το αντίγραφο ποινικού μητρώου γενικής χρήσης, το πιστοποιητικό περί μη πτώχευσης και περί μη κατάθεσης αίτησης πτώχευσης από το αρμόδιο πρωτοδικείο, το πιστοποιητικό περί μη λύσης εταιρείας από το ΓΕΜΗ (για νομικά πρόσωπα) και το πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης μπορούν να υποβληθούν το αργότερο έως την παρέλευση της προθεσμίας για την υποβολή αντιπροτάσεων. Στις περιπτώσεις αυτές ο οφειλέτης υποχρεούται να δηλώσει ότι θα προσκομίσει τα απαιτούμενα έγγραφα και θα επισυνάψει αποδεικτικά ότι έχει αιτηθεί της έκδοσής τους.
Σε περίπτωση που τα πιστοποιητικά βαρών δεν δύναται να προσκομιστούν εντός της προθεσμίας για λόγους ανωτέρας βίας, δύναται να αντικατασταθούν από ενυπόγραφη βεβαίωση δικηγόρου αναφορικά με τα βάρη των ακινήτων του οφειλέτη. Στην περίπτωση που δύο ή περισσότεροι πιστωτές έχουν ακριβώς ίσες απαιτήσεις με ποσοστό μικρότερο του 1,5% της συνολικής οφειλής έκαστος και αθροιζόμενες υπερβαίνουν το 15% του συνολικού χρέους ή το ποσό των 20 εκατ. ευρώ, τότε οι εν λόγω πιστωτές συμμετέχουν στη διαδικασία και δεσμεύονται από τη σύμβαση αναδιάρθρωσης.
Εισάγεται δεύτερος γύρος συλλογής δικαιολογητικών από τον συντονιστή στην περίπτωση που μετά την εξέταση των προσκομισθέντων εγγράφων παραμένει αδικαιολόγητη απόκλιση που υπερβαίνει το 1/5 της συνολικής οφειλής προς ρύθμιση. Αν και η δεύτερη προσπάθεια δεν ευδοκιμήσει, τότε ο συντονιστής προσμετρά στα ποσοστά απαρτίας και της πλειοψηφίας μόνο το μέρος της απαίτησης που τυγχάνει κοινής αποδοχής, εκτός εάν η απαίτηση προσδιοριστεί σε διαφορετικό ποσό από τον εμπειρογνώμονα.
Προβλέπεται ότι με απόφαση των υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης, Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Οικονομικών δύναται να ρυθμίζονται λεπτομερειακά θέματα της διαδικασίας ελέγχου πληρότητας της αίτησης ή της διαδικασίας διαπραγμάτευσης, καθώς και να τροποποιούνται οι προθεσμίες που προβλέπονται. Προβλέπεται η έκδοση κοινής απόφασης των υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης, Οικονομικών και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, με την οποία θα συσταθεί μητρώο εμπειρογνωμόνων, από το οποίο θα επιλέγονται οι εμπειρογνώμονες που προτείνονται από το Δημόσιο και τους ΦΚΑ στο πλαίσιο της διαδικασίας εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών του Ν. 4469/17, καθώς και λεπτομέρειες σχετικών θεμάτων. Προβλέπεται ρητώς η δυνατότητα των ομόρρυθμων εταίρων, ομόρρυθμης ή ετερόρρυθμης εταιρείας, να ζητήσουν τη ρύθμιση και του συνόλου των δικών τους οφειλών μέσω του εξωδικαστικού.
Επομένως, δεν εντάσσονται στον εξωδικαστικό μηχανισμό οφειλές μετά τις 31-12-2017 ή οφειλές για επιστροφή κρατικών ενισχύσεων ή οφειλές άσχετες με την επιχειρηματική δραστηριότητα, για τις οποίες δεν κρίνεται αναγκαία η ρύθμιση για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας του εταίρου.