ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ η ετήσια υστέρηση στην εισροή ναυτιλιακού συναλλάγματος

Ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ η ετήσια υστέρηση στην εισροή ναυτιλιακού συναλλάγματος
ΑΠΕ-ΜΠΕ

Σημαντική μείωση καταγράφει τους τελευταίους μήνες το ναυτιλιακό συνάλλαγμα, εξέλιξη που κυρίως αποδίδεται στους κεφαλαιακούς περιορισμούς και σε κάποιο βαθμό στην μετεγκατάσταση ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών σε άλλες χώρες.

Στοιχεία που δημοσιοποίησε η Τράπεζα της Ελλάδος στο οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2015 το ναυτιλιακό συνάλλαγμα μειώθηκε στα 7,46 δισ. ευρώ έναντι 8,49 δισ. ευρώ στο αντίστοιχο διάστημα του 2014 και 7,93 δισ. ευρώ στο διάστημα Ιανουαρίου-Αυγούστου του 2013.

Τον Αύγουστο το ναυτιλιακό συνάλλαγμα που εισήλθε στη χώρα μας ανήλθε στα μόλις 570,7 εκατ. ευρώ, έναντι 1,069 δισ. ευρώ στον αντίστοιχο μήνα του 2014 και 1,022,9 δισ. ευρώ το 2013. Τον Ιούλιο 2015 το ναυτιλιακό συνάλλαγμα ανήλθε στα 470,7 εκατ. ευρώ, έναντι 1,17 δισ. ευρώ στον ίδιο μήνα του 2014. Δηλαδή τους μήνες επιβολής των capital controls ουσιαστικά σημειώθηκε αθροιστική υστέρηση στο ναυτιλιακό συνάλλαγμα 1 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις εάν οι κεφαλαιακοί περιορισμοί συνεχισθούν έως το τέλος του έτους τότε το ναυτιλιακό συνάλλαγμα που θα εισρεύσει στη χώρα αναμένεται να μην ξεπεράσει τα 12 δισ. ευρώ.

Ο λόγος είναι προφανής. Προκειμένου να αποφύγουν τους κεφαλαιακούς ελέγχους οι ναυτιλιακές εταιρείες διοχετεύουν τη ρευστότητα τους σε τράπεζες του εξωτερικού, παρακάμπτοντας το προβληματικό ελληνικό τραπεζικό σύστημα. Από τις ξένες τράπεζες διενεργούν όλες τις συναλλαγές τους και στην Ελλάδα φέρνουν χρήματα μόνον για τις μισθοδοσίες και την πληρωμή προμηθευτών.

Αλλά εκτός από τους κεφαλαιακούς περιορισμούς η απώλεια συναλλάγματος οφείλεται και στην μετεγκατάταση αρκετών εταιρειών εκτός Ελλάδος. Λεμεσός Λονδίνο, Ντουμπάι, Σιγκαπούρη, Μονακό, Βαλέτα, αλλά και Στοκχόλμη, Ρότερνταμ, όπως και άλλα ναυτιλιακά κέντρα επιδίδονται τους τελευταίους μήνες σε αγώνα δρόμου για την προσέλκυση ελληνόκτητων ναυτιλιακών επιχειρήσεων.

Η κλιμάκωση της αβεβαιότητας στη χώρα σε συνδυασμό με τις διαρκείς πιέσεις από ισχυρά βορειοευρωπαϊκά ανταγωνιστικά συμφέροντα για την αλλοίωση του θεσμικά κατοχυρωμένου πλαισίου λειτουργίας της στην Ελλάδα, έχει εξωθήσει ήδη αρκετές ναυτιλιακές σε μετεγκατάσταση. Εάν τελικά η φορολόγηση του ελληνική ναυτιλιακού κλάδου συνεχίσει είναι δεδομένο πως θα ακολουθήσει μαζικότερη έξοδος της ναυτιλίας από την Ελλάδα, κάτι που θα έχει αρνητική επίπτωση στο ΑΕΠ, στην απασχόληση και στο ισοζύγιο εξωτερικών συναλλαγών.