ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γιατί οι θεσμοί εξετάζουν την τεχνική παράταση του Μνημονίου

Γιατί οι θεσμοί εξετάζουν την τεχνική παράταση του Μνημονίου
Reuters

Η είδηση που μετέδωσαν χθες γερμανικά Μέσα Ενημέρωσης ότι οι δανειστές της Ελλάδος εξετάζουν ενδεχόμενη τεχνική παράταση (technical extension) του Μνημονίου μέχρι τον Δεκέμβριο του 2018 δεν αποτελεί μια αιφνιδιαστική εξέλιξη. Ελληνικά ΜΜΕ, μεταξύ των οποίων το CNN Greece, είχαν μεταδώσει την πληροφορία αυτή από τις 7 Μαρτίου.

Η τεχνική παράταση του Μνημονίου κρίνεται επιβεβλημένη διότι δύσκολα θα έχει ολοκληρωθεί έως τις 21 Ιουνίου η τέταρτη αξιολόγηση του ελληνικού προγράμματος, αλλά κυρίως διότι θα μένουν ανοικτά θέματα που σχετίζονται με τη «διπλή» συζήτηση για τα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους και το μοντέλο εποπτείας μετά τον Αύγουστο του 2018, οπότε λήγει και το υφιστάμενο πρόγραμμα.

Ασφαλείς πληροφορίες του CNN Greece από αξιόπιστες πηγές αναφέρουν πως η τεχνική παράταση της δανειακής σύμβασης είχε συζητηθεί ήδη από το Φεβρουάριο.

Η σκέψη των θεσμών ήταν πως εάν φτάσουμε στα τέλη Μαΐου και καταδειχθεί πως η Ελλάδα δεν προλαβαίνει έως το Eurogroup της 21ης Ιουνίου να ολοκληρώσει εγκαίρως τα προαπαιτούμενα προκειμένου να αποσπάσει από τους εταίρους τις εγκρίσεις που απαιτούνται για την τελευταία mega-δόση των 11,3 δισ. ευρώ και τα 25,8 δισ. ευρώ που απαιτούνται για τη διευθέτηση του χρέους, τότε το Eurogroup δείχνοντας ξανά την αλληλεγγύη του θα προστρέξει να παράσχει την τεχνική παράταση για να μη χαθούν τα χρήματα.

Το κλείσιμο της τέταρτης αξιολόγησης μέσα στις 42 ημέρες που απομένουν έως τα τέλη Μαΐου προϋποθέτει ότι θα έχουν ολοκληρωθεί η αναθεώρηση των αντικειμενικών αξιών και ο νέος ΕΝΦΙΑ, οι ιδιωτικοποιήσεις στην ενέργεια, η αναδιάρθρωση των ΔΕΚΟ, η οριζόντια ανασκόπηση των Ανεξάρτητων Αρχών, καθώς και ζητήματα σχετικά με την Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας, προαπαιτούμενα τα οποία Αθήνα και θεσμοί συμφωνούν ήδη πως θα απαιτήσουν περισσότερο χρόνο από αυτόν που αρχικά είχε εκτιμηθεί.

Έτσι, η έγκαιρη ολοκλήρωση αυτής της αξιολόγησης είναι εξαιρετικά αμφίβολη, όπως δείχνει και η προϊστορία.

Ενδεικτικά, η τρίτη αξιολόγηση έκλεισε σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων στις 2 Δεκεμβρίου 2017 και η πρώτη υπο-δόση των 5,7 δισ. ευρώ από τον ESM καταβλήθηκε 100 ημέρες μετά . Αυτός είναι ο προβληματισμός και των θεσμών για την τέταρτη αξιολόγηση και το οικονομικό επιτελείο το γνωρίζει καλά.

Από τα 25,8 δισ. ευρώ του ESM που θα διατεθούν για το χρέος, τα 11 δισ. ευρώ θα διοχετευθούν για να αποπληρωθούν τα δάνεια του ΔΝΤ προς την Ελλάδα, τα οποία φέρουν υψηλό επιτόκιο και 9,5 δισ. ευρώ θα κατευθυνθούν για να εξοφληθούν τα ελληνικά ομόλογα που διακρατούν η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και οι κεντρικές τράπεζες του Ευρωσυστήματος (τα γνωστά SMPs και ANFAs). Όπως οι ίδιοι οι θεσμοί παραδέχονται, αυτή η επιχείρηση διευθέτησης του χρέους είναι αρκετά σύνθετη και χρονοβόρα.

Σε κάθε περίπτωση, για να υλοποιηθεί θα πρέπει να είναι ήδη διαθέσιμα στην Ελλάδα τα χρήματα από τον ESM, κάτι που απαιτήσει την τεχνική παράταση του προγράμματος πέραν της 20ης Αυγούστου.

Μια άλλη εξέλιξη που θα καταστήσει επιβεβλημένη την τεχνική παράταση του Μνημονίου είναι η ενδεχόμενη συμμετοχή του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα. Δεδομένου ότι ο ορίζοντας του προγράμματος του ΔΝΤ θα λήγει με εκείνο του ESM, εάν το πρόγραμμα του Ταμείου ενεργοποιηθεί εντός του Μαΐου ή του Ιουνίου δεν θα υπάρχει χρόνος για να δρομολογηθούν οι σχετικές ενέργειες, οπότε η παράταση θα λύσει διαδικαστικά θέματα.