Στον «πάγο» η αύξηση του κατώτατου μισθού μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος
Προσγειώνουν τις κυβερνητικές προσδοκίες για αύξηση του κατώτατου μισθού μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος πηγές των θεσμών.
Η «σταδιακή – προσεκτική – αύξηση του κατώτατου μισθού» αποτελεί το νέο αφήγημα της υπουργού κυρίας Έφης Αχτσιόγλου, το οποίο επαναλαμβάνει – σε τακτά χρονικά διαστήματα – από κοινού με την επιδιωκόμενη επαναφορά του προ μνημονίων καθεστώτος των συλλογικών συμβάσεων εργασίας.
Σήμερα ο κατώτατος μισθός είναι 586 ευρώ μειωμένος κατά 22% (από 751 ευρώ) από το 2012 (δεύτερο μνημόνιο). Με το ίδιο μνημόνιο μειώθηκε κατά 32% ο μισθός για τους νέους κάτω των 25 ετών (511 ευρώ), ενώ ταυτόχρονα καταργήθηκε η πυραμίδα των συμβάσεων, πάνω στην οποία είχε οικοδομηθεί το σύστημα των αμοιβών.
Πριν από τις εκλογές του 2015 η κυβέρνηση είχε υποσχεθεί την επαναφορά του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ, κάτι που τελικώς δεν έγινε. Ακόμα και αν συμφωνηθεί – στο πλαίσιο της τέταρτης αξιολόγησης – κάτι ανάλογο με τους δανειστές, οι διαδικασίες θέσπισης προσδιορίζουν χρονικά την υλοποίησή τους το καλοκαίρι του 2019.
Αυτό διότι η διαδικασία για την υιοθέτηση οποιασδήποτε αύξησης των κατώτατων αμοιβών είναι μακρά και χρονοβόρα.
Αξιοσημείωτο είναι ότι για να ισχύσουν οι αυξήσεις στα κατώτατα όρια εντός του 2018 θα έπρεπε η διαδικασία που προβλέπεται στο νέο νομικό καθεστώς να είχε ήδη εκκινήσει.
Ο νόμος 4172 / 2013 προβλέπει ότι ο κατώτατος μισθός στην Ελλάδα ορίζεται από την κυβέρνηση ύστερα από διαδικασία διαβούλευσης με κοινωνικούς εταίρους και τεκμηριωμένη συνεκτίμηση των πραγματικών δεδομένων και δυνατοτήτων της οικονομίας και της απασχόλησης (ύψος ανεργίας και αύξηση της απασχόλησης).
Την τελική ευθύνη καθορισμού του κατώτατου μισθού, με τη νέα διαδικασία, έχει ο εκάστοτε υπουργός Εργασίας, ο οποίος το τελευταίο δεκαπενθήμερο του Ιουνίου κάθε έτους θα καταθέτει πρόταση νόμου με το ύψος του κατώτατου μισθού που θα ισχύσει το επόμενο έτος.
Θα έχει προηγηθεί διαβούλευση μεταξύ εργοδοτών, εργαζομένων, αλλά και επιστημονικών φορέων και θα έχει συνταχθεί σχετικό πόρισμα με προτάσεις, οι οποίες ωστόσο δεν θα έχουν δεσμευτικό χαρακτήρα για την τελική απόφαση του υπουργού Εργασίας.
Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι για τη διαμόρφωση του νέου κατώτατου μισθού θα λαμβάνονται υπό- ψη «η κατάσταση της οικονομίας, οι προοπτικές της για ανάπτυξη από την άποψη της παραγωγικότητας, των τιμών και της ανταγωνιστικότητας, της απασχόλησης, του ποσοστού της ανεργίας, των εισοδημάτων και μισθών».