Από τις υψηλότερες στην ΕΕ η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης στην Ελλάδα
Στα υψηλότερα ευρωπαϊκά επίπεδα διαμορφώνεται η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης στην Ελλάδα.
Πιο συγκεκριμένα, και σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η χώρα μας έχει την υψηλότερη τιμή βενζίνης σε σχέση με τα υπόλοιπα 27 κράτη – μέλη της ΕΕ. Κατά μέσο όρο διαμορφώθηκε στα 1,55 ευρώ το λίτρο. Μόνο η Ολλανδία έχει ακριβότερη βενζίνη από τη χώρα μας (1,554 ευρώ).
Πρόκειται για τιμοληψίες με ημερομηνία δημοσίευσης στο Παρατηρητήριο της Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας της Κομισιόν την 26η Φεβρουαρίου.
Οι Έλληνες καταναλωτές χρυσοπληρώνουν την αμόλυβδη εξαιτίας της υψηλής φορολόγησης που έχει επιβληθεί στο καύσιμο για την επίτευξη των μνημονιακών στόχων. Οπως προκύπτει από την κοστολογική ανάλυση της τελικής τιμής πώλησης, από τα 1,55 ευρώ που πληρώνουν οι οδηγοί ανά λίτρο, πάνω από το 1 ευρώ κατευθύνεται σε φόρους, τέλη και λοιπές επιβαρύνσεις.
Με πιο απλά λόγια, το 65,22% της αξίας διαμορφώνεται από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, τον ΦΠΑ 24%, την εισφορά του Ειδικού Λογαριασμού Πετρελαιοειδών, το Ειδικό Τέλος Δικαιωμάτων Εκτέλεσης Εργασιών και το Ανταποδοτικό Τέλος υπέρ της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας.
Το 27,51% της τελικής τιμής που καταβάλλουν νοικοκυριά κι επιχειρήσεις για βενζίνη πάει στα διυλιστήρια, ενώ το υπόλοιπο 7,27% αφορά το μεικτό περιθώριο κέρδους εμπορίας και πρατηριούχων.
Από τα αξιοσημείωτα της κατάταξης των χωρών με την ακριβότερη αμόλυβδη αναδεικνύεται και το γεγονός της συσχέτισης τιμών - διαθέσιμου εισοδήματος. Έτσι, αν και η Ελλάδα είναι από τις χώρες της ΕΕ με χαμηλή αγοραστική δύναμη, η αμόλυβδη είναι ακριβή. Αντίθετα, αν και Ιταλία, Γαλλία, Φινλανδία, Σουηδία, Δανία και Βέλγιο είναι χώρες με υψηλό εισόδημα, η βενζίνη είναιφθηνότερη σε σχέση με την Ελλάδα.