Το μυστικό της επιτυχίας των ελληνικών startups
INSIGHTS

Το μυστικό της επιτυχίας των ελληνικών startups

Στις αρχές της τρέχουσας δεκαετίας, η λέξη startup ήταν μάλλον άγνωστη στους περισσότερους Έλληνες με εξαίρεση ενδεχομένως όσους ασχολούνταν με τα επιχειρηματικά δρώμενα στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού και ιδίως στην περιοχή της Silicon Valley όπου είχαν αρχίσει να εμφανίζονται μία σειρά από καινοτόμες επιχειρήσεις, οι οποίες πετύχαιναν να αλλάξουν τα υφιστάμενα επιχειρηματικά μοντέλα.

Εν έτει 2017, εκείνοι που δεν έχουν ακούσει έστω και μία φορά τη λέξη startup ή κατά το ελληνικότερο, νεοφυείς επιχειρήσεις, είναι, πλέον, πολλοί λιγότεροι. Η «έξαρση» του φαινομένου και η στήριξη της δημιουργίας τους τα προηγούμενα χρόνια, δείχνει πλέον να αρχίζει να αποδίδει καρπούς. Το οικοσύστημα που έχει δημιουργηθεί, παρά τα λάθη που έχουν γίνει, έχει αρχίσει να δείχνει σημάδια ωρίμανσης και γενικότερα βλέπουμε να γίνονται κινήσεις και να υπάρχουν εξελίξεις και επιχειρηματικές προσπάθειες που προκαλούν μία αίσθηση αισιοδοξίας.

Ως startup ή «νεοφυής» επιχείρηση χαρακτηρίζεται μία εταιρεία που λειτουργεί για διάστημα μεταξύ μερικών μηνών έως και 3-5 ετών, παρουσιάζει εντυπωσιακούς ρυθμούς ανάπτυξης, χαρακτηρίζεται από στοιχεία έντονης εξωστρέφειας και διαφοροποιείται σε σχέση με τους υπάρχοντες, παραδοσιακούς «παίκτες». Αυτό που θα πρέπει να τονισθεί είναι ότι startup δεν είναι μόνο εταιρείες από το χώρο της τεχνολογίας, αλλά γενικότερα επιχειρήσεις από οποιονδήποτε κλάδο φέρνουν νέα επιχειρηματικά μοντέλα. Κάτι που έχει ιδιαίτερη σημασία για την Ελλάδα, δεδομένου ότι έχουμε αρχίσει να βλέπουμε αρκετές ελληνικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε τομείς όπως είναι ο αγροδιατροφικός, παρουσιάζουν υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, έχουν έντονη διεθνή δραστηριότητα και δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας.

Στην Ελλάδα, τα startups ξεκίνησαν να εμφανίζονται την περίοδο 2012-2014, όταν, ενδεχομένως και λόγω της οικονομικής κρίσης, άρχισαν να θεωρούνται ότι είναι το κλειδί για την επιστροφή στην ανάπτυξη. Κάτι που είναι μάλλον υπερβολικό, αν και η διεθνής εμπειρία -και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού- είναι ότι η καινοτομία που φέρνουν τα startups αποτελεί απαραίτητο συστατικό για οποιαδήποτε οικονομία επιδιώκει να «ανεβάσει» ταχύτητα και να επιταχύνει τους ρυθμούς ανάπτυξης της.

Χαρακτηριστικό δείγμα της υπερβολής που υπήρξε στην Ελλάδα είναι πως, σύμφωνα με μία έρευνα του μη κερδοσκοπικού οργανισμού Endeavor Greece που πραγματοποιήθηκε στις αρχές του 2014, σε κάθε 5 startups αντιστοιχούσε και 1 εκδήλωση ή φορέας στήριξης νέων επιχειρηματιών!

Επίσημη καταμέτρηση του αριθμού των startups δεν υπάρχει. Ορισμένες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για περίπου 350 με 400 startups, αλλά ο αριθμός αυτός αφορά νεοφυείς επιχειρήσεις που κινούνται γύρω από τον τεχνολογικό τομέα. Η επισήμανση αυτή έχει ιδιαίτερη σημασία δεδομένου ότι πλέον έχει κάνει την εμφάνιση του ένας διόλου ευκαταφρόνητος αριθμός από startups που δραστηριοποιούνται σε άλλους κλάδους, όπως είναι ο αγροδιατροφικός, και κάνουν ιδιαίτερη αισθητή την παρουσία τους και αυτό είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό σημάδι ότι κάτι έχει αρχίζει να κινείται και σε άλλους τομείς. Και κυρίως τομείς όπου η Ελλάδα έχει τεχνογνωσία και μπορεί να προσφέρει ένα διαφοροποιημένο προϊόν ή υπηρεσία που θα καταφέρει να σημειώσει και διεθνή εμπορική επιτυχία.

Σε κάθε περίπτωση, αυτό στο οποίο συμφωνούν άπαντες είναι ότι ο αριθμός των ελληνικών startups είναι σχετικά μικρός! Σε χώρες όπως το Ισραήλ, όπου, βέβαια, το οικοσύστημα των startups είναι πολύ πιο ώριμο, οι νεοφυείς επιχειρήσεις υπολογίζονται σε μερικές χιλιάδες, ενώ ο αριθμός των startups είναι πολύ μεγαλύτερος στις περισσότερες χώρες της ανατολικής Ευρώπης. Και αυτό παρά το γεγονός ότι το ανθρώπινο δυναμικό στην Ελλάδα θεωρείται -και είναι- ιδιαίτερα υψηλού επιπέδου.

e-FOOD: Ο ηγέτης του online food delivery

Αναμφίβολα το e-FOOD αποτελεί ένα success story στο πεδίο των startups. Ξεκινώντας στις αρχές του 2012, μέσα στην οικονομική κρίση, έχοντας, όμως, ένα καθαρό στόχο κατάφερε να γίνει leader στο πεδίο του online food delivery.

Ο CEO της εταιρείας, Παμίνος Κυρκίνης, μίλησε στο CNN Insights περιγράφοντας όλη τη διαδρομή του e-FOOD, από το στάδιο της ιδέας μέχρι το σημείο που βρίσκεται αυτήν τη στιγμή: απασχολεί 130 άτομα προσωπικό με μέση ηλικία 27 ετών και αποτελεί μια από τις πιο ανερχόμενες ελληνικές επιχειρήσεις. Όπως τόνισε χαρακτηριστικά, «πριν ξεκινήσω το e-FOOD, ζούσα στο εξωτερικό, στην Αγγλία και είχα δει παρόμοιες υπηρεσίες. Όταν γύρισα στην Ελλάδα είδα ότι δεν υπήρχε κάτι αντίστοιχο και ήταν τεράστιο το όφελος του να παραγγέλνεις το φαγητό σου online. Έτσι ξεκινήσαμε τον Ιούνιο του 2011 να δουλεύουμε την ιδέα και όλα τα βήματα και βγήκαμε τον Ιανουάριο του 2012».

Τι ήταν αυτό, όμως, που έκανε το e-FOOD σημείο αναφοράς; «Θέλαμε από την πρώτη ημέρα να παρέχουμε την καλύτερη δυνατή υπηρεσία για τους χρήστες που παραγγέλνουν το φαγητό τους, αλλά και για τα εστιατόρια. Επενδύσαμε από την πρώτη στιγμή και συνεχίζουμε να το κάνουμε στην τεχνολογία και στις υπηρεσίες που παρέχουμε».

Δείτε εδώ ολόκληρη τη συνέντευξη

Σε αναζήτηση ιδεών

Χαρακτηριστικό δείγμα του χαμηλού αριθμού των υπάρχοντων startups είναι ότι ουκ ολίγες φορές, στελέχη επενδυτικών funds που δραστηριοποιούνται στο χώρο των startups δηλώνουν δημόσια ότι ενώ υπάρχουν κεφάλαια προς επένδυση, δεν υπάρχουν αρκετές -και καλές φυσικά- ιδέες προκειμένου να τα αξιοποιήσουν! Στο σημείο αυτό θα πρέπει πάντως να διευκρινιστεί ότι οι ενδιαφερόμενοι φορείς επένδυσης δεν επιθυμούν να επενδύσουν οπουδήποτε τα κεφάλαια τους αλλά αναζητούν ιδέες που να έχουν κάποιες πιθανότητες επιτυχίας. Σημειωτέον πως είναι γνωστό πως το ποσοστό επιτυχίας των startups είναι εξαιρετικά χαμηλό σε παγκόσμιο επίπεδο, κάτι που γνωρίζουν, φυσικά, οι επενδυτές, οι οποίοι, συνήθως, αναζητούν καλές ομάδες, τις οποίες είναι διατεθειμένοι να στηρίξουν σε περισσότερες από μία προσπάθειες τους. Στο εξωτερικό, η επιχειρηματική αποτυχία δεν θεωρείται κάτι κακό -όπως συμβαίνει στην Ελλάδα- αλλά μία ευκαιρία για να μάθει από τα λάθη του ένας επιχειρηματίας.

Από την άλλη πλευρά, θα πρέπει να επισημανθεί ότι επενδύσεις γίνονται -και μάλιστα- αρκετές στο χώρο των ελληνικών startups. Προς αυτή την κατεύθυνση βοήθησε και η δημιουργία των Jeremie funds, ήτοι επενδυτικών κεφαλαίων που χρηματοδοτήθηκαν από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα JEREMIE του European Investment Fund (EIF). Στο πλαίσιο του προγράμματος, δημιουργήθηκαν 4 funds (Odyssey Jeremie Partners, Eliconos Jeremie SICAR, PJ Tech Catalyst Fund και OpenFund II), τα οποία ξεκίνησαν να λειτουργούν περίπου στις αρχές του 2014 και μέσα σε διάστημα περίπου 2,5 ετών προχώρησαν στη χρηματοδότηση περίπου 60 επιχειρήσεων, με τα συνολικά κεφάλαια που επενδύθηκαν να εκτιμώνται περίπου στα 52 εκατ. ευρώ. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το ακριβές ποσό που έχει επενδυθεί δεν έχει γίνει γνωστό καθώς ορισμένοι από τους διαχειριστές των funds δεν δημοσιοποιούν τα ακριβή στοιχεία. Σημειωτέον πάντως πως το συνολικό ποσό που συγκέντρωσαν τα 4 funds προς επένδυση έφθασε στα 72 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 55 εκατ. ευρώ έπρεπε να επενδυθούν μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου 2016. Τα υπόλοιπα κεφάλαια πρόκειται να χρησιμοποιηθούν για επιπλέον χρηματοδότηση στις υφιστάμενες επενδύσεις.

Τα Jeremie funds επικεντρώνονταν σε επενδύσεις σε εταιρείες από το χώρο των ψηφιακών τεχνολογιών, όμως, η πιο σημαντική συνεισφορά τους ήταν ότι άρχισαν να δημιουργούν θόρυβο σχετικά με τα ελληνικά startups και πλέον έχει αρχίσει να δημιουργείται ένα οικοσύστημα από επενδυτικά funds όπως και άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε startups στο παρελθόν έχουν επενδύσει «παλαιότερα» funds όπως η Attica Ventures και η Alpha Ventures, ενώ πλέον έχουν αρχίσει και δημιουργούνται νέα επενδυτικά σχήματα όπως το NBG Business Seeds της Εθνικής Τράπεζας ή το Venture Friends που κινούνται στο χώρο των startups. Όπως αρχίζουν να εμφανίζονται και επενδυτικά σχήματα που απευθύνονται σε μεγαλύτερα ή πιο ώριμα projects όπως είναι το Open Circle, το οποίο είναι μία equity crowdfunding προσπάθεια, ή η AnchorStone Partners.

Επίσης, βλέπουμε αρκετούς επιχειρηματίες, οι εταιρείες των οποίων ήταν startups πριν από 10 ή 15 χρόνια, να επενδύουν τώρα σε νέες προσπάθειες, όπως κάνουν ο Μάρκος Βερέμης της Upstream, ο Φίλιπ Μπρίνκμαν της Tripsta ή οι Αιμίλιος Μάρκου και Αλέξης Πανταζής της Hellas Direct.

Δημήτρης Καλαβρός – Γουσίου: startups είναι οι επιχειρήσεις που αλλάζουν τα επιχειρηματικά μοντέλα

Για τους περισσότερους από όσους ασχολούνται με το ελληνικό οικοσύστημα των startups, το Found.ation είναι από τους «φορείς» εκείνους που έχουν βοηθήσει σημαντικά στην ανάπτυξη ουκ ολίγων νέων, καινοτόμων επιχειρήσεων. Όπως εξηγεί ο Δημήτρης Καλαβρός – Γουσίου, συνιδρυτής και partner του Found.ation, το τελευταίο έχει ως στόχο να βοηθά startup επιχειρήσεις να κάνουν το επόμενο βήμα στην εξέλιξη τους. Οι ιδέες και οι επιχειρήσεις με τις οποίες ασχολείται το Found.ation έχουν ως κοινό χαρακτηριστικό ότι αξιοποιούν την τεχνολογία προκειμένου να αλλάξουν τα υφιστάμενα επιχειρηματικά μοντέλα.

Σύμφωνα με τον κ. Καλαβρό, τα τελευταία πέντε χρόνια έχει δημιουργηθεί ένα οικοσύστημα στο χώρο των startups, ενώ επισημαίνει ότι συνολικά υπάρχουν περίπου 350 εταιρείες που θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως startups. Αριθμός που θεωρεί ότι είναι σχετικά μικρός και θα έπρεπε να υπάρχουν περισσότερα σχήματα, όπως και ότι η Ελλάδα θα πρέπει να επικεντρωθεί σε κλάδους που υπάρχει τεχνογνωσία στη χώρα μας. Όσον αφορά τα σημεία – κλειδιά για ένα startup, το πρώτο βήμα δεν είναι άλλο από τη δημιουργία μίας ισχυρής ομάδας, τα μέλη της οποίας θα λειτουργούν συμπληρωματικά μεταξύ τους.


Δείτε εδώ ολόκληρη τη συνέντευξη

Το οικοσύστημα

Πρακτικά, για μία ομάδα που ξεκινά τώρα την προσπάθεια της, τα πράγματα δείχνουν πλέον να είναι λίγο πιο εύκολα σε σχέση με το παρελθόν, δεδομένου ότι τα τελευταία χρόνια έχουν δημιουργηθεί ορισμένες δομές υποστήριξης. Ιδίως στην περιοχή της Αττικής όπου συγκεντρώνεται το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, αν και υπάρχουν startups με έδρα τόσο τη Θεσσαλονίκη όσο και άλλες πόλεις όπως είναι η Πάτρα και ο Βόλος.

Για παράδειγμα, υπάρχουν χώροι co-working, όπως το The Cube, το Orange Grove ή το Impact Hub, όπου επιχειρήσεις μπορούν να βρουν χώρο για να εργαστούν αλλά και να έρθουν σε επαφή με άλλες επιχειρήσεις, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται σημαντικές συνέργειες. Επίσης, έχει αρχίσει να δημιουργείται ένα σύστημα από «κέντρα επώασης» (incubators) και επιτάχυνσης (accelerators), όπως είναι το Found.ation, το egg της Eurobank, το IQbility του ομίλου Quest, το be finnovative της Εθνικής Τράπεζας, το Viva Nest της Viva, το gi-cluster για το χώρο του δημιουργικού περιεχομένου, το mi-cluster για τον κλάδο της μικροηλεκτρονικής, το Invent ICT και αρκετά ακόμη κέντρα που έχουν ως στόχο να βοηθήσουν νέες επιχειρήσεις να αναπτύξουν τις ιδέες τους και να υλοποιήσουν νέα προϊόντα και υπηρεσίες.

Παράλληλα, υπάρχουν αρκετοί διαγωνισμοί καινοτομίας και εκδηλώσεις τύπου hackathon που έχουν ως στόχο να εντοπίσουν νέες και καινοτόμες ομάδες. Τα περισσότερα από αυτά τα κέντρα επικεντρώνονται στο χώρο των λύσεων τεχνολογίας αν και πλέον αυτό έχει αρχίσει να αλλάζει καθώς έχουν εμφανιστεί αρκετές και καλές ιδέες που κινούνται σε άλλους κλάδους. Η μεγαλύτερη έμφαση σε κλάδους όπου η Ελλάδα διαθέτει «τεχνογνωσία» όπως είναι ο τουρισμός ή ο αγροδιατροφικός είναι κάτι που επισημαίνουν σχεδόν όλοι όσοι κινούνται στο χώρο των startups.

Σταύρος Μεσσίνης: πρέπει να κάνουμε και άλλα startups

Το The Cube είναι ένας από τους πιο γνωστούς «συνεργατικούς» χώρους (co-working space) της Αθήνας όπου φιλοξενούνται επιχειρηματικές ομάδες που δραστηριοποιούνται σε διάφορους κλάδους της ελληνικής οικονομίας. Ιδρυτής του The Cube είναι ο Σταύρος Μεσσίνης, μία από τις πιο γνωστές και δραστήριες προσωπικότητες του οικοσυστήματος των startups στην Ελλάδα, σύμφωνα με τον οποίο, η Αθήνα δεν έχει αρκετά co-working χώρους, ενώ επιπλέον ο αριθμός των startups που υπάρχουν είναι σχετικά μικρός.

Σύμφωνα με τον κ. Μεσσίνη, η Ελλάδα έχει χάσει αρκετές ευκαιρίες αλλά έχει να επιδείξει και πετυχημένα startups, ενώ σύμφωνα με την άποψη του μία νεοφυής επιχείρηση θα πρέπει να χρησιμοποιεί την Ελλάδα για να δοκιμάζει την τεχνολογία αλλά θα πρέπει πολύ γρήγορα να επεκταθεί στο εξωτερικό. Επίσης, το πιο σημαντικό σε ένα startup είναι να υπάρχει μία καλή ομάδα, καθώς η αρχική ιδέα είναι συνήθως σε λάθος δρόμο και τα μέλη της ομάδας θα πρέπει να διαθέτουν την ευελιξία ώστε πολύ γρήγορα να αλλάξουν κατεύθυνση. Όσον αφορά το θέμα της χρηματοδότησης, σύμφωνα με τον κ. Μεσσίνη, «αν έχεις καλή ομάδα και καλή ιδέα, θα βρεις χρήματα», ενώ γενικότερα συνιστά στους επίδοξους νέους επιχειρηματίες να επιδιώκουν να έρθουν σε επαφή με όσο το δυνατόν περισσότερους ανθρώπους, ιδίως στο εξωτερικό, και να μιλήσουν για την ιδέα τους προκειμένου να δουν ποια είναι η αντίδραση που υπάρχει.


Δείτε εδώ ολόκληρη τη συνέντευξη

Επιτυχημένα παραδείγματα

Παρά πάντως το γεγονός ότι το ελληνικό οικοσύστημα των startups είναι σε σχετικά πρώιμα στάδια και δεν έχει αναπτυχθεί με τους ρυθμούς που θα μπορούσε, υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις πετυχημένων επιχειρήσεων που ξεκίνησαν να δραστηριοποιούνται την τελευταία πενταετία και έχουν πετύχει είτε να πουληθούν, όπως συνέβη με τo e-FOOD, την Avocarrot και την BugSense, είτε να έχουν αξιόλογη διεθνή παρουσία, όπως το Taxibeat, η Marine Traffic, το Pollfish και το Park Around, είτε να έχουν συγκεντρώσει σημαντικά κεφάλαια όπως έχει πετύχει η Workable και να θεωρούνται ότι θα αποτελέσουν στόχο εξαγοράς τα επόμενα χρόνια.

Κοινό σημείο των επιτυχημένων προσπαθειών είναι η δεμένη ομάδα που υπάρχει με στελέχη που αλληλοσυμπληρώνονται, κάτι που θεωρείται και ένα από τα βασικά κλειδιά επιτυχίας για ένα startup. Αυτό που αξίζει να σημειωθεί είναι ότι πλέον πολλές επιχειρήσεις που ξεκίνησαν τη δραστηριοποίηση τους από την Ελλάδα, δεν έχουν την έδρα τους εδώ, διατηρώντας πάντως το μεγαλύτερο τμήμα έρευνας και ανάπτυξης στη χώρα μας. Το θεσμικό πλαίσιο που υπάρχει στην Ελλάδα είναι ένας λόγος για να αλλάξει μία startup την έδρα της, όπως και το γεγονός ότι πολλοί ξένοι επενδυτές αισθάνονται μεγαλύτερη ασφάλεια αν η startup στην οποία έχουν επενδύσει έχει την έδρα της στη Βρετανία ή στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Γιάννα Ματθαίου: Επιχειρούμε σε ένα πολύ δύσκολο περιβάλλον

Η Γιάννα Ματθαίου είναι η γυναίκα πίσω από την επιτυχημένη start up Anassa Organics. Σε συνεργασία με την Αφροδίτη Φλώρου αποφάσισαν το 2013 να φέρουν την αλλαγή με μία καινοτόμο ιδέα. Παρά τα αρνητικά σχόλια για τη χώρα μας που βρίσκονταν σε μία δύσκολη περίοδο, κατάφεραν να μεταφέρουν την υπεροχή της ελληνικής γης σε κάθε γωνιά του κόσμου μέσω των ελληνικών αρωματικών φυτών. Δημιούργησαν την Anassa Organics, η οποία δεν άργησε να διακριθεί τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, για τη γεύση και την ποιότητα των προϊόντων της, που μετατρέπουν την προετοιμασία του τσαγιού σε ιεροτελεστία.

Οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν, όμως, στην προσπάθεια να αναπτύξουν ακόμη περισσότερο την Anassa δεν είναι λίγες. Η γραφειοκρατία και το γεγονός ότι δεν υπάρχει καμία αρωγή από το κράτος, αποτελούν μερικά μόνο από τα εμπόδια που καλούνται να ξεπεράσουν οι δύο γυναίκες, όπως και πολλές ακόμη start up. Παρόλα αυτά, συνεχίζουν να εργάζονται σκληρά και με πάθος για να εξελίξουν την ιδέα τους και να επεκτείνουν το δίκτυο πωλήσεων των προϊόντων τους.

Όπως τονίζει η Γιάννα Ματθαίου στο CNN Greece Insights, κάποιος που θέλει να ξεκινήσει τη δική του επιχείρηση θα πρέπει να εκτιμήσει τον κίνδυνο, την αβεβαιότητα, τις πιθανές αποτυχίες και τις ατελείωτες ώρες δουλειάς, για κάτι που δεν είναι βέβαιο ότι θα πετύχει. Ο σωστός προγραμματισμός, οι οικονομικές προβλέψεις και η έρευνα είναι σημαντικοί παράγοντες που πρέπει να λαμβάνουν υπόψη οι νέοι επιχειρηματίες. Με υπομονή, επιμονή και η ισχυρή θέληση για δημιουργία μπορούν να φτάσουν ένα βήμα πιο κοντά στην επιτυχία.


Δείτε εδώ ολόκληρη τη συνέντευξη

Parkaround: Τα startup που αλλάζει τα δεδομένα στο πάρκινγκ

Είτε ταξιδεύει κάποιος, είτε έχει ραντεβού στο κέντρο της Αθήνας, η υπηρεσία Parkaround του δίνει τη δυνατότητα να βρει την καλύτερη και πιο οικονομική θέση για να παρκάρει. Όπως εξηγεί ο κ. Γιάννης Κατσιώτης, στο ειδικό αφιέρωμα του CNN Insights, to parkaround το χρησιμοποιούν αυτήν τη στιγμή στην Ελλάδα 100.000 χρήστες και η επιχείρηση έχει καταφέρει να πετύχει το break even και να βγάζει τα έξοδά της.

Το ξεκίνημά της ήταν το 2013, όταν η νεοφυής επιχείρηση έγινε δεκτή από ένα startup accelerator στην Ολλανδία. Όπως λέει ο Γιάννης Κατσιώτης, «το καλοκαίρι του 2013 η εφαρμογή ήταν διαθέσιμη για το κέντρο της Αθήνας. Τότε είχαμε 15-20 πάρκινγκ που συνεργαζόμασταν. Δοκιμάσαμε αρκετά πράγματα και τελικά βρήκαμε ότι ο καλύτερος συνδυασμός είναι να προσφέρουμε πάρκινγκ για τους χρήστες μας, όποτε το χρειάζεται και όπου το χρειάζεται».


Δείτε εδώ ολόκληρη τη συνέντευξη

Θάνος Γεραμάνης: Ταχύτατοι ρυθμοί ανάπτυξης για την Blueground

Μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες startup επιχειρήσεις στην Ελλάδα είναι η Blueground, η οποία δραστηριοποιείται στο χώρο της φιλοξενίας. Πρακτικά, όπως εξηγεί στο CNN Greece, ο Θάνος Γεραμάνης, partner και γενικός διευθυντής της εταιρείας για την Ελλάδα, η Blueground είναι σαν ένα ξενοδοχείο που έχει ακίνητα σε όλη την Αθήνα και τα ενοικιάζει σε στελέχη επιχειρήσεων.

Η εταιρεία ξεκίνησε τη δραστηριοποίηση της πριν από 3 χρόνια με μόλις 2 εργαζομένους και πλέον έχει ξεπεράσει τους 60, ενώ παράλληλα διαχειρίζεται περισσότερα από 300 ακίνητα στην Ελλάδα. Οι ρυθμοί ανάπτυξης της θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν και ως εντυπωσιακοί δεδομένου ότι η εταιρεία αυξάνει τα έσοδα της κατά 10% σε μηνιαία βάση, ενώ παράλληλα έχει ξεκινήσει την επέκταση της στο εξωτερικό, αρχής γενομένης από την Κωνσταντινούπολη και το Ντουμπάι. Επιπλέον, η Blueground έχει ήδη ολοκληρώσει δύο γύρους χρηματοδότησης και ετοιμάζεται για έναν μεγαλύτερο γύρο που θα της επιτρέψει να υλοποιήσει τα πλάνα της για διεθνή επέκταση.

Σύμφωνα με τον κ. Γεραμάνη, τα δύο πιο σημαντικά στοιχεία που πρέπει να έχει ένα startup είναι μία καλή ομάδα ανθρώπων και να υπάρχει αρκετή ευελιξία, ενώ όσον αφορά το θέμα της χρηματοδότησης εκτιμά πως δεν μπορείς να είσαι επιλεκτικός όσον αφορά τους χρηματοδότες σου με τους οποίους θα πρέπει να έχεις μία ξεκάθαρη και ειλικρινή σχέση.


Δείτε εδώ ολόκληρη τη συνέντευξη

Επόμενα βήματα

Όσον αφορά το 2017, η εκτίμηση που υπάρχει είναι πως θα δούμε πολλά και ενδιαφέρονται projects, καθώς το οικοσύστημα αρχίζει να ωριμάζει όλο και περισσότερο. Παράλληλα, το επενδυτικό ενδιαφέρον έχει αρχίσει να ενισχύεται, ενώ οι πληροφορίες που θέλουν να ξεκινά μία νέα προσπάθεια αντίστοιχη με αυτή των Jeremie funds μέσα στη χρονιά δημιουργεί ένα κλίμα αισιοδοξίας. Αν επιπλέον υπήρχαν και ορισμένες κινήσεις όσον αφορά τη διαμόρφωση ενός περισσότερου φιλικού θεσμικού πλαισίου, τότε είναι βέβαιο ότι τα ελληνικά startups θα παρουσίαζαν ακόμη μεγαλύτερους ρυθμούς ανάπτυξης.

Κείμενο: Δημήτρης Μαλλάς

Συνεντεύξεις: Δημήτρης Μαλλάς, Τάσος Οικονόμου, Κατερίνα Ηλιάκη

Κάμερα- Μοντάζ: Περικλής Χατζηνάκος

Σκηνοθεσία: Σεραφείμ Ντούσιας

Eπιμέλεια longform: Τάσος Οικονόμου

Οργάνωση παραγωγής: Ανδρέας Παναγόπουλος