INSIGHTS

Ευκαιρίες και προκλήσεις για την Ενέργεια στην Ελλάδα

Στα μέσα της πρώτης δεκαετίας του 2000 ήταν συχνό φαινόμενο οι κλήσεις από call centers που προσπαθούσαν να πείσουν τους καταναλωτές να αλλάξουν πάροχο όσον αφορά το σταθερό τηλέφωνο τους. Παράλληλα, οι ανταγωνιστές του ΟΤΕ προχωρούσαν σε μεγάλες διαφημιστικές καμπάνιες για να πείσουν τους Έλληνες καταναλωτές ότι μπορούν να τηλεφωνούν με χαμηλότερο κόστος.

Fast forward στο 2016 όπου τα call centers ξαναχρησιμοποιούνται εκτενώς αλλά αυτή τη φορά προκειμένου να πείσουν τους καταναλωτές να αλλάξουν τον πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας και αντί της ΔΕΗ να αρχίσουν να χρησιμοποιούν κάποια από τις ιδιωτικές εταιρείες που έχουν κάνει την εμφάνιση τους τα τελευταία χρόνια, καθώς και η αγορά της ηλεκτρικής ενέργειας -όπως συνέβη και με εκείνη των τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών- απελευθερώθηκε.


Η διαφορά ανάμεσα στις τηλεπικοινωνίες και την ηλεκτρική ενέργεια είναι πως στην περίπτωση της δεύτερης υπήρξε ένα «σπάσιμο» του πρώην «μονοπωλίου», δηλαδή της ΔΕΗ. Αυτό συνέβη το 2011 οπότε και δημιουργήθηκε -με την απόσχιση των αντίστοιχων τομέων της ΔΕΗ- ο ΔΕΔΔΗΕ (Διαχειριστής του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ενέργειας) και ο ΑΔΜΗΕ (Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας). Στον ΟΤΕ δεν υπήρξε αντίστοιχη διαδικασία διαχωρισμού των τηλεπικοινωνιακών υποδομών από την παροχή εμπορικών υπηρεσιών.

Τόσο ο ΔΕΔΔΗΕ όσο και ο ΑΔΜΗΕ είναι αυτή τη στιγμή 100% θυγατρικές της ΔΕΗ αλλά λειτουργούν ως ανεξάρτητες. Σημειωτέον πάντως πως βρίσκεται σε εξέλιξη η πώληση του 24% του ΑΔΜΗΕ με την ιταλική TERNA και την κινεζική State Grid να έχουν καταθέσει δεσμευτικές προσφορές. Αυτό που πρέπει, όμως, να επισημανθεί είναι το νέο μοντέλο που έχει αλλάξει τη σχέση των καταναλωτών με τον πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας. Για παράδειγμα, ο ΔΕΔΔΗΕ είναι υπεύθυνος για τη συντήρηση του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας με αποτέλεσμα ότι για όποια βλάβη υπάρχει οι καταναλωτές πρέπει να επικοινωνήσουν με τον ΔΕΔΔΗΕ και όχι με τη ΔΕΗ, η οποία λειτουργεί αποκλειστικά ως μία εμπορική εταιρεία παροχής ενέργειας, διαθέτοντας, βέβαια, και μονάδες παραγωγής ενέργειας. Αν και ο ΑΔΜΗΕ είναι ο οργανισμός που λειτουργεί ως ο «ενδιάμεσος» μεταξύ της παραγωγής και της διανομής, λειτουργώντας ως ο διαχειριστής του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ).


Ανταγωνισμός

Οι ανταγωνιστές της ΔΕΗ χωρίζονται σε δύο ομάδες. Από τη μία πλευρά είναι οι εταιρείες που διαθέτουν τις δικές τους μονάδες παραγωγής όπως είναι η Elpedison ,η Protergia και ο Ήρων. Από την άλλη πλευρά, είναι οι εταιρείες που δεν έχουν τις δικές τους μονάδες παραγωγής και λειτουργούν πρακτικά ως μεταπωλητές ρεύματος. Το βασικό «όπλο» όλων των ανταγωνιστών της ΔΕΗ δεν είναι άλλο από τις χαμηλότερες τιμές που μπορούν να προσφέρουν σε καταναλωτές και επιχειρήσεις.

Τα στοιχεία από τον ΛΑΓΗΕ (Λειτουργός της Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας), τον φορέα που πρακτικά παρακολουθεί την αγορά δείχνουν ότι το 2016 είναι η χρονιά που οι ανταγωνιστές της ΔΕΗ έχουν αρχίσει να αποσπούν μερίδιο αγοράς. Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιεύει σε μηνιαία βάση ο ΛΑΓΗΕ, στο τέλος του 2012 το μερίδιο της ΔΕΗ στην αγορά προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας ήταν στο 97,76%, ενώ στο τέλος του 2013 είχε ελάχιστη πτώση καθώς διαμορφώθηκε στο 97,52%. Εξίσου μικρές ήταν και οι απώλειες της ΔΕΗ το 2014, στο τέλος του οποίου το μερίδιο της ήταν στο 96,80%. Κάτι άρχισε να κινείται το 2015, στο τέλος του οποίου το μερίδιο της ΔΕΗ έπεσε στο 94,63%.

Όμως, το 2016 είναι που κάτι έχει αρχίσει πραγματικά να κινείται. Και αυτό γιατί η ΔΕΗ χάνει σχεδόν μία ποσοστιαία μονάδα από το μερίδιο της, το οποίο στο τέλος Σεπτεμβρίου ήταν στο 88,07%. Δεν είναι τυχαίο ότι μέσα στο 2016 οι ανταγωνιστές της ΔΕΗ έχουν προχωρήσει σε πολλαπλές ενέργειες και προσφορές προκειμένου να αποσπάσουν πελάτες από το παλιό «μονοπώλιο».

Η αγορά της ηλεκτρικής ενέργειας δείχνει να «απαιτεί» υψηλές επενδύσεις και την εμπλοκή μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων, αν κρίνει κανείς από τους μετόχους ορισμένων εκ των βασικών «παικτών». Και δεν είναι τυχαίο ότι οι εταιρείες – μέλη του Ελληνικού Συνδέσμου Ανεξάρτητων Εταιρειών Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΑΗ) εκτιμάται ότι έχουν επενδύσει περίπου 1,5 δισ. ευρώ.

Οι επενδύσεις των εταιρειών – μελών του ΕΣΑΗ αφορούν κατά κύριο λόγο 6 σύγχρονες και αποδοτικές μονάδες ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο το φυσικό αέριο, προσθέτοντας περισσότερα από 2.500 MW στη συνολική εγκατεστημένη ισχύ του ελληνικού συστήματος και διασφαλίζοντας την απρόσκοπτη και ευέλικτη παροχή ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα.

Πέραν των εταιρειών με δικές τους μονάδες παραγωγής υπάρχουν μία σειρά από αρκετά ενεργές εταιρείες μεταξύ των οποίων η nrg, του Ομίλου Χανδρή, η Volterra, η Watt & Volt αλλά και η GreenEnv ενώ πρόσφατα εισήλθαν και τα ΕΛΤΑ, αποδεικνύοντας ότι η αγορά της ηλεκτρικής ενέργειας έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

Εξίσου ενδιαφέρον, όμως, έχουν οι «συμμαχίες» που έχουν αρχίσει να δημιουργούνται μεταξύ των εναλλακτικών παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας με τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους. Για παράδειγμα, η Protergia συνεργάζεται με τον όμιλο ΟΤΕ προκειμένου να χρησιμοποιεί το δίκτυο λιανικής του τελευταίου (Γερμανός, Cosmote Shops) για την πώληση των υπηρεσιών της. Αντίστοιχη συμφωνία έχει η Ήρων με τη Wind Ελλάς, ενώ δεν είναι λίγοι εκείνοι που αναμένουν Vodafone και Forthnet να προχωρήσουν σε κάποια μορφή συνεργασίας με κάποιον εναλλακτικό πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας. Οι τηλεπικοινωνιακές εταιρείες διαθέτουν εκτεταμένα δίκτυα πωλήσεων, κάτι που δεν διαθέτουν οι εταιρείες ηλεκτρικής ενέργειας, και επιπλέον βραχυπρόθεσμα δεν θα πρέπει να αποκλείσουμε να δούμε προσφορές που να περιλαμβάνουν τόσο υπηρεσίες ηλεκτρικής ενέργειας όσο και τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες!

Ο στόχος που υπάρχει -και έχει τεθεί πρακτικά από την ΕΕ- είναι το μερίδιο αγοράς της ΔΕΗ να πέσει σε επίπεδα κάτω από 50% μέχρι το 2020. Κάτι που δεν είναι εύκολο να επιτευχθεί αλλά ταυτόχρονα δημιουργεί ένα τεράστιο επιχειρηματικό ενδιαφέρον για την αγορά της ηλεκτρικής ενέργειας. Αν αναλογιστεί κανείς ότι το 2015 τα έσοδα της ΔΕΗ από πωλήσεις ηλεκτρικής ενέργειας διαμορφώθηκαν στα 5,5 δισ. ευρώ, αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η «μάχη» είναι για μία αγορά της τάξεως των 2,5 – 3 δισ. ευρώ. Στα οποία θα πρέπει να προσθέσει κανείς και την αγορά της παραγωγής ηλεκτρικής από διάφορες μορφές (π.χ. λιγνίτης, υδροηλεκτρικά) όπου η ΔΕΗ έχει ένα μερίδιο της τάξεως άνω του 70% για να καταλάβει κανείς ότι πρόκειται για έναν κλάδο στον οποίο θα δούμε πολλές εξελίξεις τα επόμενα χρόνια.

ELPEDISON: μεγάλος εναλλακτικός πάροχος

Η ELPEDISON ήταν ο πρώτος ανεξάρτητος παραγωγός ρεύματος που εισήλθε στην ελληνική αγορά ενέργειας κατασκευάζοντας το πρώτο εργοστάσιο το 2005 στη Θεσσαλονίκης ενώ ακολούθησε πέντε χρόνια αργότερα και δεύτερο εργοστάσιο στη Θίσβη Βοιωτίας. Πρόσφατα ξεπέρασε τους 50.000 πελάτες , κάτι που όπως δηλώνει στο CNN Insights ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας, κ. Michel Piguet

«σημαίνει ότι είμαστε σήμερα με διαφορά ο μεγαλύτερος εναλλακτικός πάροχος σε αριθμό πελατών».

Στα πλεονεκτήματα που έχει η ELPEDISON ως εναλλακτικός πάροχος εντάσσονται οι προσφορές με

«σημαντικές εκπτώσεις σε σχέση με τον κύριο πάροχο και τους υπόλοιπους εναλλακτικούς παίκτες τόσο για τα νοικοκυριά , όσο και για τις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες. Επιπροσθέτως, πρόσφατα εισαγάγαμε παρουσιάσαμε στην αγορά σημαντική έκπτωση για τους συνεπείς πελάτες».

Μέσω του αριθμού 18128, την υπηρεσία «click to call», την διαδικτυακή φόρμα επικοινωνίας ή ακόμη πιο απλά, την online πλατφόρμα πώλησης «δίνουμε στον καταναλωτή όλες τις πληροφορίες και την καθοδήγηση για να γίνει πολύ εύκολη η μετάβαση» ανέφερε στο CNN Insights, ο κ. Piguet.

Δείτε εδώ ολόκληρη τη συνέντευξη

Protergia: γράφοντας το μέλλον στην ενέργεια

Η Protergia είναι ο μεγαλύτερος ιδιώτης παραγωγός ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα. Διαθέτει σημαντικό ενεργειακό χαρτοφυλάκιο δυναμικότητας άνω των 1.200 MW, που ξεπερνά το 11% της συνολικής παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας της χώρας. Ιδρύθηκε το 2010 και αποτελεί 100% θυγατρική ενός εκ των σημαντικότερων ελληνικών βιομηχανικών ομίλων, του ομίλου Μυτιληναίος.

Παράλληλα, δραστηριοποιείται και στην προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας, προσφέροντας ηλεκτρικό ρεύμα σε επιχειρήσεις, επαγγελματίες και νοικοκυριά, επιδιώκοντας να προσφέρει ανταγωνιστικές τιμές και αξιόπιστες υπηρεσίες.

Η καινοτόμος προσέγγιση, η αξιοπιστία και ο σεβασμός στον καταναλωτή έχουν ως αποτέλεσμα η Protergia μέσα σε διάστημα 6 μηνών από την επέκτασή της στην προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας σε επιχειρήσεις και καταναλωτές έφθασε σε απόσταση αναπνοής από τη δεύτερη θέση στην κατάταξη των προμηθευτών ενέργειας βάσει των τελευταίων επίσημων στοιχείων του ΛΑΓΗΕ.


Ο Ευάγγελος Μυτιληναίος τόνισε πως

"στόχος της Protergia μέχρι το 2018 είναι να φτάσει ένα ποσοστό της τάξης του 10%".

Αξίζει να επισημανθεί πως

"τα πακέτα της Protergia διατίθενται από τον περασμένο Ιούλιο και μέσα από το δίκτυο καταστημάτων Cosmote και Γερμανός".

Η εταιρεία διαθέτει προϊόντα ηλεκτρικού ρεύματος τα οποία είναι προσαρμοσμένα στις ανάγκες των καταναλωτών και προσφέρουν, ανταγωνιστικές χρεώσεις, εξόφληση μέσω πάγιας εντολής τραπεζικού λογαριασμού, επιβράβευση συνεπών πελατών σε κάθε εκκαθαριστικό λογαριασμό, έλεγχο του λογαριασμού και εξοικονόμηση ενέργειας μέσα από την υπηρεσία myprotergia καθώς και υψηλού επιπέδου εξυπηρέτηση.

Σε σχέση με τον ανταγωνισμό, η Protergia έχει καταφέρει να διαφοροποιηθεί προσφέροντας

"πραγματικά ανταγωνιστικές χρεώσεις, ξεκάθαρο τρόπο τιμολόγησης, ενώ η έκδοση μηνιαίου λογαριασμού αποτελεί ένα επιπλέον πλεονέκτημα για όσους θέλουν να προγραμματίζουν τις μηνιαίες δαπάνες τους. Επίσης, η επιβράβευση των πελατών και η πολιτική της σταδιακής επιστροφής της εγγύησης είναι δύο ακόμη σημεία διαφοροποίησης της Protergia".

Όραμα της Protergia είναι η

"μετεξέλιξη της στην κορυφαία σε υπευθυνότητα και αξιοπιστία καθετοποιημένη εταιρεία ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα, η οποία να δημιουργεί διαχρονικά αξία για τους πελάτες της όπως και προοπτική για την κοινωνία".

Δείτε εδώ αναλυτικά τι προσφέρει στους καταναλωτές η Protergia

Δημοπρασίες

Σύμφωνα με την άποψη ορισμένων αναλυτών, προκειμένου να προχωρήσει η διαδικασία της απελευθέρωσης, θα πρέπει να δοθεί μεγαλύτερη προσοχή στη χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρισμού, όπου η ΔΕΗ διατηρώντας αποκλειστική πρόσβαση σε λιγνίτες και υδροηλεκτρικά, είναι η μόνη από τους “παίκτες” που διαθέτει ενέργεια από όλους τους διαθέσιμους ενεργειακούς πόρους έναντι των ιδιωτών ανταγωνιστών της που περιορίζονται στην ηλεκτροπαραγωγή με καύσιμο το φυσικό αέριο. Άρα η ΔΕΗ εξακολουθεί να έχει ένα σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που της επιτρέπει να διατηρεί τη μερίδα του λέοντος και στη λιανική αγορά.

Αυτό εκτιμάται ότι θα αλλάξει με τις δημοπρασίες τύπου ΝΟΜΕ όπου για πρώτη φορά οι συμμετέχοντες στην αγορά αποκτούν έμμεση πρόσβαση σε λιγνιτική και υδροηλεκτρική παραγωγή, αφού με βάση πρόσφατο νόμο η ΔΕΗ είναι υποχρεωμένη να πουλά μέσω δημοπρασιών στους ανταγωνιστές της μέρος της παραγωγής της που προέρχεται από λιγνιτικές μονάδες και υδροηλεκτρικούς που ελέγχει εκείνη αποκλειστικά. Με την πραγματοποίηση της πρώτης δημοπρασίας (Τρίτη 25 Οκτωβρίου) έγινε το πρώτο βήμα για το μακροπρόθεσμο άνοιγμα στον ανταγωνισμό της λιανικής αγοράς ηλεκτρισμού στην Ελλάδα. Από εδώ και πέρα, σύμφωνα με τους ίδους αναλυτές, οι καταναλωτές πρέπει να περιμένουν ότι ο μεγαλύτερος ανταγωνισμός θα οδηγήσει σε ακόμη χαμηλότερο κόστος ηλεκτρικής ενέργειας, καλύτερες υπηρεσίες, και ευρύτερη γκάμα επιλογών (π.χ. συνδυασμός προϊόντων όπως ηλεκτρισμός + τηλεφωνία).

Από την άλλη πλευρά, η ΔΕΗ, αμέσως μετά τη διενέργειας της πρώτης δημοπρασίας, έσπευσε να υποστηρίξει σε ανακοίνωση της ότι “από τα αποτελέσματα της πρώτης δημοπρασίας πακέτου λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής παραγωγής καθίσταται φανερή η ζημία της ΔΕΗ από την εφαρμογή των αποκαλούμενων ΝΟΜΕ δεδομένου ότι η μέση τιμή της δημοπρατηθείσας ενέργειας είναι σαφώς κάτω από το κόστος παραγωγής της και κοντά στην τιμή εκκίνησης".

nrg: Στόχος οι υπηρεσίες υψηλών προδιαγραφών με ανταγωνιστικές τιμές

Πρωταρχικός σκοπός της nrg είναι να καλύψουμε τη βασική ανάγκη όλων για χαμηλότερες χρεώσεις, αλλά και να δημιουργήσουμε σχέσεις εμπιστοσύνης με τους πελάτες και τους συνεργάτες μας δηλώνει στο CNN Insights, o γενικός της διευθυντής, κ. Αναστάσιος Λωσταράκος. Οι βασικοί στόχοι της nrg που ανήκει στον Όμιλο Χανδρή είναι η προσφορά υπηρεσιών υψηλών προδιαγραφών, διατηρώντας το πλεονέκτημα των ανταγωνιστικών τιμών. Σε ότι αφορά τους οικιακούς καταναλωτές η nrg έχει σχεδιάσει προγράμματα

«με εξαιρετικά οικονομικές χρεώσεις και ξεκάθαρους όρους, ώστε ο καταναλωτής να ξέρει πάντα τι πληρώνει και γιατί. Είναι πλήρως απαλλαγμένα από οποιαδήποτε κλιμακωτή χρέωση, με εκπτώσεις που φτάνουν έως 13% σε σχέση με τον κύριο πάροχο και επιπλέον 15% έκπτωση ως επιβράβευση σε εκείνους που είναι συνεπείς»,

δηλώνει ο κ. Λωσταράκος. Στα επαγγελματικά προγράμματα η έκπτωση της nrg μπορεί να ξεπεράσει ακόμα και το 25% σε πολλές περιπτώσεις, ανάλογα με το ύψος και το προφίλ της κατανάλωσης. Η διαφάνεια στις χρεώσεις και τους όρους των συμβάσεων αποτελούν κορωνίδα στην φιλοσοφία της εταιρείας - μέσω της ιστοσελίδας www.nrgprovider.com, υπάρχει συνεχής και εύκολη πρόσβαση σε τέτοιες πληροφορίες. Η εταιρεία με εξειδικευμένο προσωπικό και μέσω της τηλεφωνικής γραμμής 801 22 22 555 προσφέρει από την αρχή ολοκληρωμένη υποστήριξη στον καταναλωτή για να αλλάξει πάροχο.

«Η διαδικασία αλλαγής ολοκληρώνεται σε 3 μόλις βήματα και γίνεται αποκλειστικά από εμάς, χωρίς την εμπλοκή του πελάτη σε γραφειοκρατικές διαδικασίες. Έτσι, η διαδικασία ολοκληρώνεται γρήγορα και χωρίς καμία ταλαιπωρία για τον πελάτη»

υπογραμμίζει ο κ. Λωσταράκος.

Διαβάστε εδώ ολόκληρη τη συνέντευξη

Ιωάννης Κάπρας: Η πολύπλευρη στρατηγική της Bosch στην ενέργεια

Με επενδύσεις ετησίως πάνω από 5 δις ευρώ για έρευνα και ανάπτυξη η Bosch, προσεγγίζει τον τομέα της ενέργειας πολύπλευρα. Όπως αναφέρει ο Διευθύνων Σύμβουλος της Bosch Ελλάδος, Iωάννης Κάπρας, στην συνέντευξή του στο CNN Insights, περίπου το 50% του ποσού αυτού αφορά την εξέλιξη φιλικών προς το περιβάλλον τεχνολογιών.

Μία εξ αυτών είναι και η ηλεκτροκίνηση για την οποία ο κ. Κάπρας αναφέρει:

«Η ηλεκτροκίνηση δεν αποτελεί μόνο μια διεθνή τάση αλλά μια επερχόμενη τεχνολογία που έχει ήδη ξεκινήσει και αποκτά μεγάλη δυναμική. Η Bosch όπως αναφέραμε και νωρίτερα, επενδύει στρατηγικά στην ηλεκτροκίνηση ενώ παράλληλα έχει ήδη σημαντική παρουσία, παράγοντας εξοπλισμό οχημάτων. Εργαζόμαστε με εντατικούς ρυθμούς στη τεχνολογία μπαταριών λιθίου ηλεκτροκίνητων οχημάτων με στόχο τη βελτίωση και αύξηση της αυτονομίας και αναπτύσσουμε λογισμικά διαχείρισης δικτύων ηλεκτροκίνησης, προφέροντας έτσι μια ολοκληρωμένη λύση, αυτή της διασυνδεδεμένης οδήγησης.Συνεπώς η εξοικονόμηση ενέργειας επιτυγχάνεται από έναν συνδυασμό παραμέτρων όπως, από το ίδιο το ηλεκτροκίνητο όχημα, τη πηγή ενέργειας και τη ποιότητα αποθήκευσης, το δίκτυο φόρτισης, την ώρα και το σημείο φόρτισης και φυσικά τη καλύτερη αξιοποίηση των ΑΠΕ ».

Έμφαση δίνει η εταιρεία και στην ανάπτυξη του Διαδικτύου των πραγμάτων (Internet of Things).

"σκεφτείτε ότι σήμερα στην Ελλάδα, είναι εφικτό να έχουμε στο σπίτι μας ένα διασυνδεδεμένο λέβητα αερίου, τον οποίο παρακολουθούμε, ρυθμίζουμε και ελέγχουμε μέσω μιας εφαρμογής στο κινητό τηλέφωνο και ο οποίος π.χ. «αντιλαμβάνεται» ότι μπήκαμε στο σπίτι και μπαίνει σε λειτουργία. Αυτή η νέα τεχνολογία εφαρμοσμένη σε μεγαλύτερη κλίμακα όπως σε μεγάλες κτηριακές εγκαταστάσεις μπορεί να επιφέρει τεράστια οφέλη από θέμα εξοικονόμησης ενέργειας και κόστους αλλά και να βελτιώσει σημαντικά τη ποιότητας ζωής στα αστικά κέντρα".

Σχετικά με την ενεργειακή διαχείριση των κτηρίων και το πώς μεταβάλλεται από τις νέες τεχνολογίες, ο κ. Κάπρας τονίζει:

«οι διασυνδεδεμένες και «έξυπνες» συσκευές σε συνδυασμό με τις κεντρικές πλατφόρμες και τα λογισμικά ελέγχου των κτηρίων, θα δημιουργούν ένα δυναμικό σύστημα ενεργειακής διαχείρισης. Πράγμα που έχει αρχίσει να εμφανίζεται κλιμακωτά και στην Ελλάδα, αν και υπάρχει πολύς δρόμος ακόμα. Για παράδειγμα, σκεφτείτε ότι σήμερα στην Ελλάδα, είναι εφικτό να έχουμε στο σπίτι μας ένα διασυνδεδεμένο λέβητα αερίου, τον οποίο παρακολουθούμε, ρυθμίζουμε και ελέγχουμε μέσω μιας εφαρμογής στο κινητό τηλέφωνο και ο οποίος π.χ. «αντιλαμβάνεται» ότι μπήκαμε στο σπίτι και μπαίνει σε λειτουργία».

Διαβάστε εδώ αναλυτικά τη συνέντευξη

Ο ρόλος της ΔΕΗ

Πάντως, αυτό που πρέπει να επισημανθεί είναι ότι σε κάθε περίπτωση καθοριστικό ρόλο στις εξελίξεις της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας τα επόμενα χρόνια πρόκειται να παίξει η ΔΕΗ, η οποία, σε κάθε περίπτωση, παραμένει μία από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις στην Ελλάδα, ενώ είναι εξαιρετικά σημαντικό ότι η φήμη της μεταξύ των Ελλήνων καταναλωτών είναι ιδιαίτερα καλή. Η κίνηση που έκανε να προσφέρει έκπτωση 15% στους συνεπείς καταναλωτές χαρακτηρίζεται ως ιδιαίτερα σημαντική και αυτό θα φανεί πιο έντονα τους επόμενους μήνες και ιδίως το 2017, όποτε αναμένεται να υπάρξει και ένας «πόλεμος» προσφορών ανάμεσα στους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας. Σημειωτέον πάντως πως ο στόχος της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τις κινήσεις που κάνει και τα μέτρα για τον «περιορισμό» του μεριδίου της ΔΕΗ, δεν είναι άλλος από τη μείωση του κόστους χρήσης της ηλεκτρικής ενέργειας για τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις.

Επιπλέον, η ηγετική θέση της ΔΕΗ λόγω του μονοπωλίου που υπήρχε στο χώρο της παραγωγής ενέργειας είναι ένα επιπλέον ατού με την Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού να προχωρά σε διάφορες κινήσεις στρατηγικών συνεργασιών όπως είναι η σχετικά πρόσφατη με την κινεζική CMEC.


Ανανεώσιμες πηγές

Βασικό κομμάτι της στρατηγικής της ΕΕ, το οποίο θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο και στις επόμενες εξελίξεις στην ευρύτερη αγορά της ενέργειας στην Ελλάδα δεν είναι άλλο από τη συμμετοχή των ανανεώσιμων πηγών στο ενεργειακό μείγμα. Ο στόχος που έχει τεθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση είναι το 2020 η συμμετοχή των ΑΠΕ να έχει φθάσει στο 20% και στο 27% μέχρι το 2030.

Οι συνθήκες στην Ελλάδα ευνοούν μεν την αξιοποίηση και τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (φωτοβολταϊκά, αιολικά πάρκα κατά κύριο λόγο) αλλά παρά τις προσπάθειες που έχουν γίνει και τα αρκετά projects που υλοποιήθηκαν, η διείσδυση των ΑΠΕ όσον αφορά την παραγωγή ενέργειας δεν είναι στα επίπεδο που θα μπορούσε να είναι. Τουλάχιστον, είμαστε κοντά στον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε η Κομισιόν για την πρόοδο των κρατών μελών στην διείσδυση των ΑΠΕ, η χώρα μας βρίσκεται στον κοινοτικό μέσο όρο με ορίζοντα το δεσμευτικό 20% το 2020 και το 10% στις μεταφορές. Από αυτό και μόνο καταλαβαίνει κανείς ότι στα επόμενα χρόνια θα βλέπουμε ολοένα και περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα να κινούνται στους δρόμους. Να πούμε στο σημείο αυτό ότι η διείσδυση των ΑΠΕ στη μετακίνηση το 2014 ήταν μόλις 3%

Πάντως, η «μόδα» που υπήρχε πριν από μερικά χρόνια για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών πάρκων από ιδιώτες φαίνεται πως έχει εγκαταλειφθεί. Κάτι αναμενόμενο μετά τις αλλαγές που έχουν υπάρξει τελευταία και ιδίως μετά την αλλαγή του τρόπου αποζημίωσης των παραγωγών. Η τιμή του ρεύματος δεν είναι πλέον εγγυημένη και προκύπτει μέσω ανταγωνιστικής διαδικασίας προκειμένου να υπάρξει μείωση του κόστους για τους καταναλωτές. Όπως είναι προφανές, αυτό κάνει λιγότερο ελκυστική τη δημιουργία ενός «μικρού» φωτοβολταϊκού πάρκου από έναν ιδιώτη, κάτι που είδαμε να συμβαίνει κατά κόρον τα τελευταία χρόνια

Αξίζει πάντως να επισημανθεί ότι η συνολική εγκατεστημένη ισχύ φωτοβολταϊκών και αιολικών πάρκων εκτιμάται ότι ξεπερνά τα 4300 MW (megawatts). Με τον νέο νόμο που ψηφίστηκε πρόσφατα για τις ΑΠΕ, αναμορφώνεται ο μηχανισμός στήριξής τους, αλλάζει ο τρόπος της αποζημίωσης και η τιμή του ρεύματος θα προκύπτει μέσω ανταγωνιστικής διαδικασίας με στόχο την μείωση του κόστους για τους καταναλωτές. Με λίγα λόγια καταργείται η εγγυημένη τιμή που είχαν μέχρι τώρα οι παραγωγοί και οι τιμές θα καθορίζονται μέσω διαγωνισμού.

Ένα σημαντικό στοιχείο είναι ότι εισάγεται ο θεσμός των ενεργειακών συνεταιρισμών που ευνοεί την δημιουργία μικρών μονάδων ΑΠΕ σε συνεταιριστική βάση. Το γεγονός αυτό, θα βοηθήσει απομακρυσμένες περιοχές και κυρίως τα νησιά όπου θα είναι δυνατό να γίνουν μικρές μονάδες για την ενεργειακή αυτονομία τους, αποφεύγοντας έτσι τις βιομηχανικές ΑΠΕ που έχουν προκαλέσει μεγάλες αντιδράσεις από τις τοπικές κοινωνίες.

Νέες ΑΠΕ (υβριδικά, ηλιοθερμικά, βιομάζα, γεωθερμία)

Η διείσδυση των νέων ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα της χώρας είναι προς το παρόν πάρα πολύ μικρή. Διάφορα υβριδικά έργα παραγωγής ενέργειας (συνδυάζουν υδροηλεκτρική ενέργεια και αιολική) έχουν λάβει άδεια κατασκευής ενώ έχουν γίνει αιτήσεις και για ηλιοθερμικά. Τα υβριδικά είναι μια από τις πιο συμφέρουσες λύσεις καθώς δίνουν τη δυνατότητα αποθήκευσης της ενέργειας με την μορφή νερού σε ταμιευτήρες. Ηλιοθερμικά πάρκα ακόμη δεν υπάρχουν στην Ελλάδα αλλά έχει ήδη εγκριθεί η κατασκευή του πρώτου στην Κρήτη, ενώ εκκρεμεί η έγκρισή και άλλων αδειών.

Στη βιομάζα η χώρα μας είναι ακόμη πολύ πίσω με την παραγωγή να φτάνει μόλις στα 220 μεγαβάτ ενώ ο στόχος για το 2020 είναι 350 μεγαβάτ. Οι περισσότερες μονάδες βιομάζας έχουν εγκατασταθεί στους ΧΥΤΑ και η συνολική εγκατεστημένη ισχύς τους σήμερα είναι 53 μεγαβάτ. Τέλος, στη γεωθερμία επίσης είμαστε πολύ πίσω παρά το γεγονός ότι υπάρχουν δυνατότητες. Μέχρι στιγμής η γεωθερμία χρησιμοποιείται στην ιχθυοκαλλιέργεια στα θερμοκήπια και στην επεξεργασία αγροτικών προϊόντων αλλά δεν παράγεται ηλεκτρική ενέργεια..



Φυσικό αέριο

Στον τομέα του φυσικού αερίου το μεγάλο στοίχημα αυτή την περίοδο δεν είναι άλλο από την ολοκλήρωση (ή όχι;) της πώλησης του 66% της ΔΕΣΦΑ στην Socar από το Αζερμπαϊτζάν. Ένα θέμα που παραμένει ανοικτό από το 2013 και, σε κάθε περίπτωση, αποτελεί μία ανοικτή «πληγή».

Ο ΔΕΣΦΑ είναι ο διαχειριστής του εθνικού συστήματος φυσικού αερίου και αυτή τη στιγμή παραμένει 100% θυγατρική της ΔΕΠΑ (Δημόσια Επιχείρηση Αερίου), της εταιρείας που ουσιαστικά φέρνει το φυσικό αέριο στην Ελλάδα. Μέτοχοι της ΔΕΠΑ είναι το ελληνικό Δημόσιο (65%) και τα ΕΛΠΕ (35%) και όλες οι ενδείξεις είναι πως αυτή η σύνθεση δύσκολα θα αλλάξει στο προσεχές μέλλον παρά τις προσπάθειες που έγιναν, αλλά και τις πιέσεις που υπάρχουν σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Το 2010 έγινε η πρώτη εισαγωγή από ιδιωτική εταιρία και από τότε μέχρι σήμερα έχουν εισάγει φυσικό αέριο στην Ελλάδα έξι ιδιωτικές εταιρίες. Σύντομα η Ελλάδα με τα έργα που έχουν δρομολογηθεί, θα είναι ενεργειακός κόμβος για το φυσικό αέριο στην νοτιοανατολική Ευρώπη ενώ παράλληλα προχωρά η επέκταση του δικτύου ώστε να αυξηθεί η χρήση του φυσικού αερίου στις πόλεις.

Η αγορά του φυσικού αερίου έχει αρχίσει να αποκτά όλο και μεγαλύτερο ενδιαφέρον τα τελευταία χρόνια, όχι μόνο επειδή αυξάνεται ο αριθμός των νοικοκυριών που συνδέονται, αλλά και λόγω της εμπλοκής της Ελλάδας στους αγωγούς που μεταφέρουν αέριο από την κεντρική Ασία στην Ευρώπη.

Αναφορικά με τους αγωγούς φυσικού αερίου που είναι υπό κατασκευή, από τη χώρα μας θα περάσει ο αγωγός TAP που θα μεταφέρει αζέρικο αέριο στην Ευρώπη, και ο διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδας και Βουλγαρίας, ο λεγόμενος IGB. Ταυτόχρονα αναβαθμίζεται ο τερματικός σταθμός της Ρεβυθούσας ενώ ο Τερματικός σταθμός Αλεξανδρούπολης έλαβε άδεια Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου και θα επεκταθεί με πλωτή μονάδα παραλαβής και αποθήκευσης και αεριοποίησης υγροποιημένου αερίου.

Η Ελλάδα μπαίνει σε έναν διαφορετικό χώρο και αναβαθμίζεται σε αυτό το επίπεδο, κάτι που δημιουργεί νέα δεδομένα. Και κάνει ακόμη πιο ενδιαφέρον τον κλάδο της ενέργειας στη χώρα μας.



Υδρογονάνθρακες

Η Ελλάδα είναι από τις χώρες της Ε.Ε. με τη μεγαλύτερη ενεργειακή εξάρτηση σε πετρέλαιο αφού καλύπτει σχεδόν το σύνολο των αναγκών της από εισαγωγές.

Εξαίρεση η μικρή παραγωγή του Πρίνου που φέτος έφτασε τα 4.000 βαρέλια ημερησίως.

Σύμφωνα με τη Eurostat, το 2014 η ενεργειακή εξάρτηση της Ελλάδας βρισκόταν στο 62,1% έναντι μέσου όρου της Ε.Ε. 53,2%. Η Ρωσία είναι σχεδόν ο μεγαλύτερος προμηθευτής πετρελαίου, καλύπτοντας το 2015, το 64%. Βασικός προμηθευτής της χώρας σε πετρέλαιο είναι και το Καζακστάν, το οποίο καλύπτει το 22% των συνολικών εισαγωγών, η Αίγυπτος με ποσοστό 9% και το υπόλοιπο ποσοστό καλύπτεται από μικρότερες πηγές. Αυτά τα ποσοστά όμως σύντομα θα αλλάξουν καθώς η χώρα υπέγραψε εφέτος συμφωνία με το Ιράν, για εισαγωγές που θα καλύπτουν τουλάχιστον το 25% των εισαγωγών των ΕΛΠΕ.

Η ελληνική εταιρία βρίσκεται σε συζητήσεις εδώ και καιρό με ξένους κολοσσούς για την αξιοποίηση κοιτασμάτων στο Ιόνιο ενώ του χρόνου θα έχουν ολοκληρωθεί οι έρευνες στον Πατραϊκό. Πρόσφατα σχετικά ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΠΕ, Γρηγόρης Στεργιούλης είχε πει ότι οι γεωτρήσεις στον Πατραϊκό θα ξεκινήσουν το 2018 ενώ η εταιρία συνεχίζει την έρευνα σε άλλες περιοχές. Υπάρχει μεν κινητικότητα στο θέμα τις αξιοποίησης κοιτασμάτων αλλά βρισκόμαστε πολύ μακρυά από το να μπορέσουμε να καλύψουμε ως χώρα, έστω και ένα μικρό κομμάτι των αναγκών μας με ελληνικό πετρέλαιο.


ΚΑΠΕ: Πολύτιμη για την Ελλάδα η εξοικονόμηση ενέργειας

Η Ελλάδα είναι πολύ ενεργοβόρα χώρα σε σχέση άλλες χώρες και το κόστος της ενέργειας που καταναλώνει αντιστοιχεί στο 15% του ΑΕΠ της, θα πει στο CNN Greece o κ. Βασίλης Τσολακίδης πρόεδρος του Κέντρου Ανανεώσιμων πηγών και Eξοικονόμησης Eνέργειας. Ο Κ. Τσολακίδης μιλώντας στο CNN Insights τόνισε ότι οι βιομηχανικές ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ) μπορούν να μειώσουν το κόστος της ενέργειας αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι μπορούν να εφαρμοστούν παντού. Συγκεκριμένα για την Ελλάδα επεσήμανε ότι αυτό που ταιριάζει καλύτερα είναι οι μικρές και αποκεντρωμένες μονάδες.


Δείτε εδώ αναλυτικά τη συνέντευξη

Κείμενο: Δημήτρης Μαλλάς

Συνεντεύξεις: Ανδρέας Παναγόπουλος, Τάσος Οικονόμου, Κώστας Πλιάκος

Κάμερα: Νικόλας Κόρνφορντ

Μοντάζ: Νικόλας Κόρνφορντ, Κατερίνα Μέξη

Επιμέλεια: Τάσος Οικονόμου

Οργάνωση Παραγωγής: Ανδρέας Παναγόπουλος


× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης