ΙΚΕΑ: Επισκέψεις σε σπίτια για τη μελέτη της καθημερινότητας των καταναλωτών
Ξέρετε πώς σχεδιάζει η ΙΚΕΑ κάθε επόμενη συλλογή της; Πώς εμπνέεται για τις σειρές που στόχο έχουν να διευκολύνουν την καθημερινή ζωή εκατομμύρια καταναλωτών; Πώς αποφασίζει για κάθε επόμενο βήμα της εταιρείας που απευθύνεται σε ανθρώπους με μεγάλα όνειρα αλλά μικρά πορτοφόλια;
Η απάντηση είναι πιο απλή από όσο μπορεί να φαντάζεστε: Πραγματοποιεί επισκέψεις σε σπίτια ανθρώπων, παρατηρώντας την καθημερινότητά τους. Και αυτό ακριβώς είναι που κάνει την ΙΚΕΑ μοναδική, σε επίπεδο έρευνας και καινοτομίας, καθώς καμία άλλη εταιρεία δεν υλοποιεί κάτι αντίστοιχο.
Την έρευνα πάνω στην οποία εργάζεται η ΙΚΕΑ, με τίτλο «Life at Home», είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε διά ζώσης με τον Viktor Olivemarker, Consumer Business Intelligence Specialist, κατά τη διάρκεια των Democratic Design Days που πραγματοποιήθηκαν στο Älmhult της Σουηδίας, τη γενέτειρα του ιδρυτή της ΙΚΕΑ, Ingvar Kamprad, όπου και βρέθηκε το CNN Greece.
Οι επισκέψεις
Η Ιαπωνία, η Κίνα, η Γερμανία, οι ΗΠΑ, η Δανία και η Ινδία είναι οι έξι αγορές στις οποίες έχει γίνει μέχρι σήμερα η πρωτογενής έρευνα, ενώ έχουν πραγματοποιηθεί στο σύνολο 58 επισκέψεις κατ’ οίκον. Η επιλογή των καταναλωτών γίνεται από τα καταστήματα λιανικής της ΙΚΕΑ. Κάθε επίσκεψη διαρκεί, στο σύνολο, περίπου 3-4 ώρες, ενώ στόχος είναι «να συνομιλήσουμε και να διαπιστώσουμε πώς συμπεριφέρονται οι άνθρωποι μέσα στο σπίτι τους. Πώς κινούνται, τι τους δυσκολεύει και τι τους διευκολύνει, ποια αντικείμενα χρησιμοποιούν περισσότερο. Μπορεί να μαγειρέψουμε παρέα ή τα παιδιά να παίξουν στον κήπο. Σημασία έχει να δούμε πώς αντιλαμβάνονται και αξιοποιούν το χώρο τους» τόνισε ο Viktor Olivemarker μιλώντας αποκλειστικά στο CNN.gr.
Επιπλέον, ένα ακόμη κομμάτι της έρευνας σχετίζεται με την επιλογή 700 ανθρώπων από επτά διαφορετικές χώρες (Ρωσία, Ιαπωνία, Κίνα, Γερμανία, ΗΠΑ, Δανία και Ινδία), οι οποίοι καλούνται για τρεις μήνες να συμμετάσχουν σε διάφορες δραστηριότητες, μεταξύ άλλων και να τραβούν φωτογραφίες όλων των αντικειμένων που αγγίζουν μέσα στο σπίτι τους, για ένα ολόκληρο 24ωρο, προκειμένου να αποτυπωθούν οι ανάγκες τους. Μάλιστα, «σε πρώτη φάση καλούνται να γράψουν ένα “γράμμα αγάπης” προς το σπίτι τους, περιγράφοντας τι αγαπούν σε αυτό και σε δεύτερο στάδιο καλούνται να γράψουν ένα “γράμμα χωρισμού” προς το σπίτι τους, περιγράφοντας σε τι δεν είναι λειτουργικό» εξηγεί ο Viktor Olivemarker.
Περί τα 24 άτομα (από Ρωσία, Ιαπωνία, Κίνα, Γερμανία, ΗΠΑ, Δανία και Ινδία) επιλέγονται μέσα από τη συγκεκριμένη διαδικασία, οι λεγόμενοι «home pioneers», χάρη σε τέσσερα κοινά χαρακτηριστικά (τους): Είναι influencers, δίνουν συμβουλές στους φίλους τους, έχουν άριστη γνώση της τεχνολογίας και ταυτόχρονα είναι μπροστά από την εποχή τους. Με λίγα λόγια, είναι οι ίδιοι experts του σπιτιού τους.
Ωστόσο, η έρευνα δεν σταματά εκεί. Η ΙΚΕΑ έχει πραγματοποιήσει έρευνα σε 19 αγορές, με τη διαδικασία του online ερωτηματολογίου, συλλέγοντας χιλιάδες απαντήσεις καταναλωτών (περίπου 1.000 ανά χώρα), ενώ καταγράφει και όλα όσα συζητούν οι καταναλωτές και αφορούν στο σπίτι, σε forums του Διαδικτύου αλλά και στα Social Media. Και πάλι, όμως, το κομμάτι της έρευνας, δεν περιορίζεται σε αυτές τις τρεις παραμέτρους (επίσκεψη κατ’ οίκον, online ερωτηματολόγιο, πληροφορίες από forums και Social Media). Συνεντεύξεις ακαδημαϊκών και συνεργασίες με διαφορετικά πανεπιστήμια, εντάσσονται επίσης στο πρόγραμμα έρευνας της ΙΚΕΑ.
Πώς γεφυρώνει η ΙΚΕΑ το «χάσμα» ανάμεσα στους λαούς;
Κάθε λαός έχει ένα συγκεκριμένο χαρακτηριστικό, το οποίο πρέπει να λάβει ιδιαίτερα σοβαρά η ΙΚΕΑ, πριν από κάθε επόμενό της βήμα. Για παράδειγμα, στην Ελλάδα χρησιμοποιούμε αρκετά το χώρο της κουζίνας, ενώ οι Γάλλοι περνούν πολλές ώρες στην κρεβατοκάμαρά τους. Έτσι, κάθε αγορά υποδέχεται τα προϊόντα εκείνα που θα εξυπηρετήσουν αρτιότερα τις ανάγκες των καταναλωτών της.
Η ΙΚΕΑ στις χώρες με οικονομική κρίση
Τι φιλοδοξίες έχει, όμως, η ΙΚΕΑ από μία χώρα που βιώνει οικονομική κρίση, όπως η Ελλάδα; «Η αίσθηση του σπιτιού δεν αλλάζει επειδή αλλάζει η οικονομική κατάσταση σε μία χώρα. Εξάλλου, αυτές οι καταστάσεις μέρα με τη μέρα αλλάζουν, για αυτό ακριβώς και αποτελεί ιδιαίτερη πρόκληση για εμάς μια τέτοια αγορά. Το σημαντικό για εμάς είναι να καταλάβουμε πώς αισθάνονται οι άνθρωποι που βιώνουν μία οικονομική κρίση, ώστε να τους κάνουμε να νιώσουν καλύτερα μέσα στο σπίτι τους» υπογράμμισε ο Viktor Olivemarker, μιλώντας στο CNN.gr. Μάλιστα, σχετικά με το πόσες ώρες πρέπει να περνάει ο μέσος άνθρωπος στο σπίτι του διευκρίνισε: «Μπορεί να μείνεις σπίτι σου μία ώρα, μπορεί και 24 ώρες. Σημασία έχει μέσα στο σπίτι σου να είναι εκείνοι που αγαπάς. Μόνο όταν μοιράζεσαι ένα σπίτι με ανθρώπους που αγαπάς, το αισθάνεσαι πραγματικά σπίτι σου».
Η υλοποίηση ιδεών και πρότζεκτ
Για να φτάσει ένα πρότζεκτ πολύ κοντά στην υλοποίησή του, άνθρωποι της ΙΚΕΑ από κάθε πλευρά του πλανήτη συναντώνται για να καταλήξουν ποιος είναι ο βέλτιστος τρόπος υλοποίησης. «Σε περίπτωση διαφωνίας, τότε το πρότζεκτ -ουσιαστικά- πηγαίνει ένα βήμα πίσω για να μελετηθούν επί της ουσίας οι αδυναμίες του, τις ανάγκες που θα κληθεί να ικανοποιήσει και την επί της ουσίας λειτουργικότητα του εκάστοτε προϊόντος», σημείωσε σχετικά ο Marcus Engman, Head of Design της ΙΚΕΑ. Στο διά ταύτα, όμως, τι ζητούν στην πλειονότητά τους, οι καταναλωτές της ΙΚΕΑ; «Να είναι τα προϊόντα όλο και πιο οικονομικά» απάντησε, χωρίς αμφιβολία, ο Marcus Engman.
Η ΙΚΕΑ σχεδιάζει για όλους. Για τους ανθρώπους εκείνους, που λύνουν προβλήματα, δημιουργώντας λύσεις. Και δημιουργεί καθημερινά για την καλύτερη ζωή τους.