Πρωτοπόρος η Lidl Hellas στον πόλεμο κατά της πλαστικής σακούλας
Τέλος στις δωρεάν πλαστικές σακούλες στα σούπερ μάρκετ αναμένεται να βάλει τους επόμενους μήνες το υπουργείο Περιβάλλοντος καθώς η χώρα μας καλείται να εναρμονιστεί με τη σχετική κοινοτική νομοθεσία.
Πιο αναλυτικά, από 1ης Ιανουαρίου του 2018, οι καταναλωτές που θέλουν να χρησιμοποιούν πλαστική σακούλα θα πρέπει να την πληρώνουν έως 0,08 ευρώ. Ωστόσο, η κίνηση αυτή, που βασικό στόχο έχει την προστασία του περιβάλλοντος, δεν αποτελεί νέο δεδομένο για τους Έλληνες καταναλωτές αφού μια μεγάλη αλυσίδα τροφίμων εφαρμόζει εδώ και πολλά χρόνια τη συγκεκριμένη πολιτική στην χώρα μας.
Ο λόγος για τη Lidl Hellas η οποία χρεώνει την πλαστική σακούλα στα καταστήματά της από την πρώτη μέρα λειτουργίας της στην Ελλάδα με στόχο τη μείωση της αλόγιστης χρήσης της, θεωρώντας ότι η κίνηση αυτή λειτουργεί ως ανασταλτικός παράγοντας.
«Πρωταθλήτρια» στην χρήση πλαστικής σακούλας η Ελλάδα
Η ανάγκη για λήψη δραστικών μέτρων στην χώρα μας είναι επιτακτική αν λάβει κανείς υπόψιν τα δεδομένα αναφορικά με την χρήση της πλαστικής σακούλας στην Ελλάδα. Σύμφωνα με την κυρία Βασιλική Αδαμίδου, Διευθύντρια Επικοινωνίας και Εταιρικής Υπευθυνότητας της Lidl Hellas, «το 2015 αντιστοιχούσαν στην Ελλάδα 363 πλαστικές σακούλες ανά άτομο, δηλαδή σχεδόν διπλάσιες από τον Ευρωπαϊκό Μέσο Όρο. Για την ακρίβεια, αυτό σημαίνει περίπου 33.000 τόνους ετήσιας κατανάλωσης πλαστικής σακούλας.
Το θέμα χρήσης της πλαστικής σακούλας επανέρχεται, λοιπόν, σήμερα με τρόπο επιτακτικό» σημειώνει η κα Αδαμίδου για να προσθέσει ότι «η Lidl Hellas λαμβάνει θέση στην πράξη, σε ένα ζήτημα καίριο που μας αφορά όλους».
Στόχος η μείωση της αλόγιστης χρήσης της πλαστικής σακούλας
Εν αναμονή, λοιπόν, των προωθούμενων αλλαγών -που θα υλοποιηθούν σε δύο φάσεις- η κυρία Αδαμίδου μίλησε στο CNN Greece για την πολιτική της εταιρείας της και τα νέα δεδομένα που αναμένεται να ισχύσουν, τονίζοντας πως η θέση της Lidl «παραμένει ίδια εδώ και χρόνια κι όχι μόνο σήμερα που βρίσκεται στην επικαιρότητα».
Το γεγονός αυτό δεν είναι τυχαίο αφού ένας από τους βασικούς πυλώνες Εταιρικής Υπευθυνότητας στη Lidl είναι το περιβάλλον. Αυτό σημαίνει πως η εταιρεία εφαρμόζει φιλικές προς το περιβάλλον καινοτομίες και τεχνολογίες για την περιβαλλοντικά φιλική λειτουργία της.
«Στο ελληνικό λιανεμπόριο η Lidl Hellas ήταν και παραμένει η μόνη αλυσίδα τροφίμων που χρεώνει τις σακούλες στα καταστήματά της», αναφέρει χαρακτηριστικά η κυρία Αδαμίδου, προσθέτοντας πως «η χρέωση αυτή δεν αποτελεί ένα αυθαίρετο γεγονός, αλλά μέρος μιας μακροχρόνιας πολιτικής και στρατηγικής της εταιρείας, η οποία στοχεύει στη μείωση της αλόγιστης χρήσης της πλαστικής σακούλας».
Άλλωστε, σύμφωνα με την Διευθύντρια Επικοινωνίας και Εταιρικής Υπευθυνότητας της Lidl Hellas, η χρήση της πλαστικής σακούλας δεν αποτελεί μόνο ένα μείζον περιβαλλοντικό πρόβλημα, αλλά παράλληλα συνιστά απειλή για την πανίδα του θαλάσσιου περιβάλλοντος.
Η αλήθεια είναι ότι σε μια χώρα, όπως η Ελλάδα, που έχει από τις μεγαλύτερες ακτογραμμές και η θάλασσα δεν αποτελεί μόνο τουριστικό πόλο έλξης αλλά και πηγή διαβίωσης για σημαντικό μέρος του νησιωτικού κι όχι μόνο πληθυσμού, η ανάγκη λήψης δραστικών μέτρων κρίνεται περισσότερο επιτακτική από ποτέ. Αρκεί απλά να αναλογιστεί κανείς ότι τουλάχιστον 269.000 τόνοι -δηλαδή πέντε τρισεκατομμύρια πλαστικά- κολυμπούν στον παγκόσμιο ωκεανό, ενώ 8 εκατομμύρια νέοι τόνοι εισέρχονται ετησίως. Η διάσπασή τους σε πολύ μικρότερα κομμάτια, τα μικροπλαστικά, καθιστά την απομάκρυνσή τους από το θαλάσσιο περιβάλλον, σχεδόν αδύνατη και απαιτούνται 450 χρόνια για την πλήρη αποσύνθεσή τους.
Απειλή για το περιβάλλον και την υγεία μας
Πρόκειται για έναν σοβαρότατο κίνδυνο για το θαλάσσιο οικοσύστημα αλλά και για τη δημόσια υγεία, ενώ ακόμη δεν είναι γνωστές οι ακριβείς επιπτώσεις, καθώς πρόκειται για ένα φαινόμενο της τελευταίας 50ετίας. Όπως σημείωσε, πάντως, η κυρία Αδαμίδου, «αυτό που σίγουρα γνωρίζουμε είναι ότι είναι υπεύθυνη για τον θάνατο εκατομμυρίων θαλασσίων θηλαστικών, ψαριών, και πτηνών, ενώ όπως έχει παραδεχθεί και ο ΟΗΕ, σε περίπτωση που δεν αντιστραφεί η κατάσταση, η Μεσόγειος αναμένεται να μετατραπεί σε μία “σούπα από πλαστικό”, την οποία, μέσω της κατάποσης των μικροπλαστικών από τα ψάρια, αλλά και το πλαγκτόν, θα τη βρίσκουμε στο πιάτο μας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται».
Για το σκοπό αυτό η Lidl Hellas χρεώνει την πλαστική σακούλα με σκοπό η χρέωση αυτή να λειτουργήσει ως ανασταλτικός παράγοντας στην αμέριστη χρήση της. Ωστόσο, όπως υπογράμμισε η Διευθύντρια Επικοινωνίας και Εταιρικής Υπευθυνότητας της εταιρείας, «μια ενέργεια τέτοιας εμβέλειας δεν μπορεί να επιτευχθεί από τη μία μέρα στην άλλη, αντιθέτως προϋποθέτει την υιοθέτηση μιας πράσινης στάσης ζωής εν γένει, την ανάπτυξη της περιβαλλοντικής κουλτούρας και ευσυνειδησίας από το σύνολο της κοινωνίας μας και των συμπολιτών μας για να διατηρήσουμε καθαρές τις παραλίες μας και αναλλοίωτο το φυσικό πλούτο της χώρας μας για τις μελλοντικές γενιές».
Καινοτόμα δράση σε Ελλάδα και Ευρώπη
Πάντως, ο περιορισμός της χρήσης της πλαστικής σακούλας δεν είναι η μόνη ενέργεια που η Lidl Hellas πραγματοποιεί με γνώμονα την προστασία του περιβάλλοντος. Ενδεικτικά αξίζει να αναφερθεί ότι τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους η εταιρεία προχώρησε και στη στήριξη μιας καινοτόμου πρωτοβουλίας του Εθνικού Συλλογικού Φορέα «Ανταποδοτική Ανακύκλωση» . Πρόκειται για το πρώτο πάρκο Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης και Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη, ένα πάρκο απολύτως σύμφωνο τόσο με το «Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων» της Ελλάδας, όσο και με τις προτεραιότητες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ανακύκλωση συσκευασιών.
Όπως τόνισε η κυρία Αδαμίδου, το πάρκο περιλαμβάνει -ανάμεσα σε άλλα- εργαστήρι περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, όπου θα πραγματοποιούνται μαθήματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για τους μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, εργαστήρι καλλιτεχνικής περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, όπου θα κατασκευάζονται προϊόντα και έργα τέχνης με χρήση ανακυκλώσιμων υλικών, χώρο περιβαλλοντικών παιχνιδιών, μηχανήματα ανταποδοτικής ανακύκλωσης για την ανακύκλωση μεταλλικών, πλαστικών και γυάλινων συσκευασιών με παροχή ανταποδοτικού κινήτρου, αλλά και παιδότοπο και χώρο αναψυχής. Το πάρκο το επισκέπτονται καθημερινά 250 μαθητές για να ανακυκλώσουν αλλά και να παρακολουθήσουν τα περιβαλλοντικά εκπαιδευτικά εργαστήρια. Σημαντικό γεγονός είναι, μάλιστα, ο στόχος που επιτεύχθηκε πριν από λίγες ημέρες στο πάρκο όπου σε έξι μόλις ημέρες ανακυκλώθηκαν 211.848 συσκευασίες σπάζοντας το παγκόσμιο ρεκόρ ανακύκλωσης.
Αλλά και καθ΄ όλη τη διάρκεια της χρονιάς η Lidl αναπτύσσει ποικίλες ενέργειες που στοχεύουν στην προώθηση μιας υπεύθυνης καταναλωτικής συμπεριφοράς. Για παράδειγμα, την Ημέρα Περιβάλλοντος προσέφερε με αγορές αξίας άνω των 20 ευρώ, δωρεάν, σε όλους τους πελάτες της μια βαμβακερή επαναχρησιμοποιούμενη τσάντα για τις αγορές τους.