Cosco: Στόχος μας η δημιουργία θέσεων εργασίας στην Ελλάδα
Στα ύψη εκτινάχθηκε το πρωί της Τετάρτης ο τζίρος στο Χρηματιστήριο Αθηνών ξεπερνώντας τα 280 εκατ. ευρώ, καθώς πέρασε το πακέτο των 12,750 εκατ. μετοχών του Οργανισμού Λιμένα Πειραιώς στην τιμή των 22 ευρώ ανά μετοχή, από το ΤΑΙΠΕΔ στην Cosco.
Τόσο ο επικεφαλής του κινεζικού Ομίλου Γουάν Μίν όσο και ο επικεφαλής του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων Στέργιος Πιτσιόρλας χτύπησαν το καμπανάκι της έναρξης της συνεδρίασης και προχώρησαν σε σύντομες δηλώσεις.
Ο πρόεδρος της Cosco Shipping δήλωσε πως η απόκτηση του ελέγχου του ΟΛΠ και η δραστηριοποίηση της Cosco στον Πειραιά αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα έργα που έχει υλοποιήσει διεθνώς ο Όμιλος. Σημείωσε δε πως το πρόγραμμα που θα υλοποιηθεί στον Πειραιά συνιστά βασικό στοιχείο του λεγόμενου "δρόμου του μεταξιού", του εμπορικού άξονα που φέρνει πιο κοντά την Ασία με την Ευρώπη.
"Θα συνεχίσουμε τις επενδύσεις στο λιμάνι. Στόχος μας είναι να συμβάλλουμε στην ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας, στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς της και να δημιουργήσουμε νέες θέσεις εργασίας", τόνισε ο Γουάν Μίν.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, Στέργιος Πιτσιόρλας, εξέφρασε την ευχή η σημερινή ημέρα να σηματοδοτήσει τη στροφή της οικονομίας στην ανάπτυξη. "Θέλουμε να γίνουν πράξη τα σχέδια της Cosco και να εξελιχθεί ο Πειραιάς στο μεγαλύτερο λιμάνι στη Μεσόγειο", τόνισε.
Τέλος, πρόεδρος του Χρηματιστηρίου Αθηνών Σωκράτης Λαζαρίδης έκανε λόγο για μία "συγκλονιστικά ιστορική ημέρα", καθως το ελληνικό Χρηματιστήριο υποδέχθηκε έναν παγκόσμιο κολοσσό.
Οι ανακοινώσεις Cosco - ΤΑΙΠΕΔ
Σε ανακοίνωση που εξέδωσε αργότερα το ΤΑΙΠΕΔ αναφέρονται τα εξής :
"Μία συμφωνία - ορόσημο για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων της Ελληνικής Δημοκρατίας και συνολικά για την ελληνική οικονομία ολοκληρώνεται σήμερα με τη χρηματιστηριακή μεταβίβαση του πλειοψηφικού ποσοστού 51% των μετοχών του ΟΛΠ ΑΕ στην Cosco (HongKong) Group Limited.
Επισημαίνεται ότι η Cosco (Hong Kong) Group Limited θα αποκτήσει το 67% του ΟΛΠ έναντι συνολικού τιμήματος 368,5 εκατ. ευρώ, σε δύο στάδια. Σήμερα, ολοκληρώθηκε το πρώτο στάδιο της συναλλαγής, με την Cosco (Hong Kong) Group Limited να καταβάλει ποσό ύψους 280,5 εκατ. ευρώ στο ΤΑΙΠΕΔ και να καθίσταται μέτοχος 51% του ΟΛΠ ΑΕ.
Το δεύτερο στάδιο της συναλλαγής προβλέπεται να ολοκληρωθεί εντός πέντε ετών από σήμερα με την εκπλήρωση των όρων της Συμφωνίας Αγοραπωλησίας Μετοχών (SPA), εκ των οποίων βασικός είναι η επιτυχής ολοκλήρωση των υποχρεωτικών επενδύσεων συνολικής αξίας 300 εκατ. ευρώ, οπότε η Cosco (Hong Kong) Group Limitedθα καταβάλει στο ΤΑΙΠΕΔ επιπλέον 88 εκατ. ευρώ και θα αυξήσει το μερίδιό της στoν ΟΛΠ κατά 16%, σε 67%.
Η συνολική αξία της συμφωνίας αποτιμάται στα 1,5 δισ. ευρώ και περιλαμβάνει: την ανωτέρω προσφορά των 368,5 εκατ. ευρώ, υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 350 εκατ. ευρώ την επόμενη δεκαετία και τα αναμενόμενα έσοδα του Ελληνικού Δημοσίου από τη Σύμβαση Παραχώρησης (αντάλλαγμα παραχώρησης σε ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών του ΟΛΠ), αναμενόμενου συνολικού ύψους της τάξης των 410 εκατ. ευρώ. Στο συνολικό ποσό λαμβάνονται επίσης υπόψη τα αναμενόμενα μερίσματα και οι τόκοι που θα εισπραχθούν από το ΤΑΙΠΕΔ, καθώς και οι εκτιμώμενες (πέραν των ελάχιστων υποχρεωτικών) επενδύσεις μέχρι την λήξη της παραχώρησης το 2052."
Σε ανακοίνωση που εξέδωσε αργότερα η Cosco αναφέρονται τα εξής :
"Η China COSCO Shipping Corporation limited («COSCO SHIPPING» ή «ο Όμιλος») και το Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημόσιου («ΤΑΙΠΕΔ»), υπέγραψαν σήμερα στις 9 π.μ. στην Αθήνα, Μνημόνιο Κατανόησης σχετικά με τη μεταβίβαση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ), σηματοδοτώντας την επίσημη ολοκλήρωση της μεταβίβασης του 51% του ΟΛΠ , καθώς και ποσοστού16% σε επόμενη φάση, με αποτέλεσμα η COSCO SHIPPING (Hong Kong) Group Limited, που ανήκει εξ ολοκλήρου στην COSCO SHIPPING, να καθίσταται επισήμως πλέον ο βασικός μέτοχος του ΟΛΠ, αναλαμβάνοντας την διαχείριση και τις εργασίες του λιμένα.
Το παρών στην τελετή υπογραφής έδωσαν ο Διευθυντής του Διοικητικού Συμβουλίου και Πρόεδρος της COSCO SHIPPING κ. Wan Min, ο Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής της COSCO SHIPPING κ. Ye Weilong, o Γενικός Διευθυντής Στρατηγικής και Εταιρικής Διαχείρισης κ. Feng Boming, ο Πρόεδρος τηςCOSCO SHIPPING Hong Kong κ. Zhu Jianhui, ο Πρόεδρος της COSCO SHIPPING Europe κ. Lin Ji, ο Γενικός Διευθυντής του ΣΕΠ κ. Fu Chengqiu καθώς και ο Πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ κ. Στέργιος Πιτσιόρλας.
Στη συνέχεια, με πρόσκληση του Προέδρου του Χρηματιστηρίου Αθηνών κ. Ιακώβου Γεωργανά και του Διευθύνωντος Σύμβουλου κ. Σωκράτη Λαζαρίδη, και συνοδευόμενος από τον Πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ κ. Στέργιο Πιτσιόρλα, ο κ. Wan Min μετέβη στο Χρηματιστήριο Αθηνών ώστε να κρούσει το καμπανάκι του Χρηματιστηρίου, εγκαινιάζοντας την αρχή μίας νέας εποχής για το λιμάνι του Πειραιά. Στην εκδήλωση, το παρών έδωσαν μεταξύ άλλων ο κ. Gao Wengi, σύμβουλος και επιτετραμμένος της Πρεσβείας της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας και ο κ. Χαράλαμπος Γκότσης Πρόεδρος της Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.
Πρόκειται για την πρώτη διασυνοριακή συναλλαγή απόκτησης της COSCO SHIPPING, ακολουθώντας πιστά την πρωτοβουλία του Ομίλου για την διεθνή επέκταση του δικτύου της.
Με βάση τη νέα σύμβαση παραχώρησης, η COSCO SHIPPING θα επενδύσει 293,8 εκατομμύρια ευρώ σε μια σειρά απαραίτητων έργων, στα οποία περιλαμβάνονται: η επέκταση των υποδομών για τα κρουαζιερόπλοια, η αναβάθμιση της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης, και η κατασκευή ενός πολυώροφου χώρου στάθμευσης πλησίον του λιμανιού των οχηματαγωγών (RORO). Οι μελλοντικές επενδύσεις του Ομίλου έχουν ως στόχο τη μετατροπή του λιμένα του Πειραιά στο μεγαλύτερο διαμετακομιστικό λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη, καθιστώντας το στρατηγικό σημείο στην Ευρώπη καθώς και το μεγαλύτερο λιμάνι αναχώρησης στον κόσμο για εταιρείες κρουαζιέρας. Η COSCO SHIPPING θα επενδύσει σε αποβάθρα βεληνεκούς 300,000DWT καθώς και στην αναβάθμιση των γύρω υποδομών, με στόχο την ενίσχυση της δυνατότητας επισκευής πλοίων, καθώς και στην ανεύρεση ευκαιριών σε ότι αφορά την επισκευή υπεράκτιου εξοπλισμού. Παράλληλα, ο Όμιλος θα επενδύσει στο λιμάνι οχηματαγωγών και στον πολυώροφο χώρο στάθμευσης, που θα καταστήσει τον Πειραιά ως το σημαντικότερο τερματικό αυτοκινήτων στην Μεσόγειο. Επιπρόσθετα, ο Όμιλος θα επιταχύνει την κατασκευή του China-Europe Land-Sea Express Line, φέρνοντας την Κίνα και την Νοτιοανατολική Ευρώπη ένα βήμα πιο κοντά. Ο Όμιλος θα αναλάβει την ανάπτυξη τωνlogistics και της αποθήκευσης, τη στρατηγική πρωτοβουλία “One Belt One Road”, καθώς και το γεωγραφικό πλεονέκτημα του λιμανιού να αναπτυχθεί ως το μεγαλύτερο διαμετακομιστικό κέντρο εμπορευματοκιβωτίων στη Μεσόγειο, καθώς και η νότια πύλη προς της Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη και των Βαλκανίων. Οι επενδύσεις αυτές αναμένεται να δημιουργήσουν περισσότερες νέες θέσεις εργασίας καθώς και μια καλύτερη πλατφόρμα ανάπτυξης για τις νεότερες γενιές Ελλήνων."