Σούπερ μάρκετ: Η «μάχη» του τζίρου στα νησιά
Για τη «μάχη των νησιών» ετοιμάζονται ενόψει καλοκαιριού οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ «ποντάροντας» στη δυναμική που δίνει η αυξημένη τουριστική κίνηση στη χώρα μας.
Η σημασία που δίνουν οι μεγάλοι «παίκτες» του οργανωμένου λιανεμπορίου στις νησιωτικές περιοχές της χώρας, αποδεικνύεται άλλωστε από τις κινήσεις που πραγματοποιούν, ειδικά τα τελευταία χρόνια, προκειμένου να ενισχύσουν την παρουσία τους είτε μέσω εξαγορών, είτε μέσω οργανικής ανάπτυξης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της NielsenΙQ για τον κλάδο των σούπερ μάρκετ, στα νησιά εμφανίζουν διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης, κάτι που αποδίδεται τόσο στην αυξημένη τουριστική κίνηση, όσο και στις μεγαλύτερες, συγκριτικά, ανατιμήσεις που έχουν παρατηρηθεί σε σχέση με την ηπειρωτική Ελλάδα. Έτσι, ενώ το 2023 ο συνολικός τζίρος της αγοράς αυξήθηκε κατά +9,3%, το αντίστοιχο ποσοστό για την Κρήτη και τα Νησιά του Ιονίου και Αιγαίου διαμορφώθηκε στο +12,9% και +14% αντίστοιχα.
Στο επίκεντρο η Κρήτη
Στο επίκεντρο των επενδύσεων, από πλευράς των περισσότερων μεγάλων αλυσίδων, βρίσκεται η Κρήτη λόγω του μεγέθους της και της αυξημένης παρουσίας τουριστών αλλά και αρκετά νησιά των Κυκλάδων όπως και του Ιονίου.
Στην Κρήτη, ισχυρή παρουσία διαθέτει ο leader της αγοράς, σε επίπεδο τζίρου, Σκλαβενίτης, μέσω της εξαγοράς του 60% της Χαλκιαδάκης στην οποία είχε προχωρήσει προ δεκαετίας. Ισχυρό δίκτυο στο νησί διαθέτει και η Lild, όπως και η ΑΒ Βασιλόπουλος η οποία συνεχίζει την ανάπτυξη της και μάλιστα πριν από λίγες μέρες άνοιξε νέο κατάστημα στη Χερσόνησο Ηρακλείου, το οποίο μάλιστα διαθέτει και προϊόντα πολλών τοπικών παραγωγών. Σημαντική παρουσία στο νησί διαθέτει και η Μασούτης μετά τη συμφωνία της το 2022 με την ΣΥΝΚΑ, ενώ η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα απέκτησε, μέσω αυτής, πρόσβαση και σε Κέρκυρα και Κυκλάδες. Η Μασούτης που πρόσφατα ολοκλήρωσε την ανακαίνιση του μεγαλύτερου σούπερ μάρκετ στην Κέρκυρα, σχεδιάζει πλέον και την επέκταση της στη Λευκάδα. Υπενθυμίζει ακόμη ότι το 2022 με την εξαγορά 5 καταστημάτων της εταιρείας «Αφοί Ιωάννου Δεναξά ΕΠΕ» επεκτάθηκε και σε Μύκονο και Σαντορίνη.
Μέσω εξαγορών ενίσχυσε την παρουσία της στην Κρήτη η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, η οποία απέκτησε τα 17 καταστήματα του ομίλου Μαθιουδάκης σε Χανιά, Ρέθυμνο και Ηράκλειο αλλά και την αλυσίδα Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες. Eνδιαφέρον για την κρητική αγορά τέλος δείχνει και ο όμιλος Metro, ο οποίος έως τώρα έχει παρουσία μόνο σε επίπεδο χονδρικής, με τρία Metro Cash & Carry ενώ σχεδιάζει πλέον το άνοιγμα του πρώτου My Market στο Ηράκλειο.