Zero Waste HoReCa: Με την Coca-Cola στην Ελλάδα και τις επιχειρήσεις HORECA για ένα βιώσιμο μέλλον
Ανανεώθηκε:
Μπορεί ένα gastro bar από τα Χανιά να κάνει τη διαφορά στην πορεία της χώρας προς την κυκλική οικονομία; Μπορεί ένα ξενοδοχείο από την Αστυπάλαια να επιταχύνει την πράσινη μετάβαση της πατρίδας μας; Μπορεί μια και μόνη επιχείρηση HoReCa στη χώρα να χαράξει την πορεία της Ελλάδας προς τη βιωσιμότητα;
Όπως είναι εύλογο, καθένας μόνος του, όχι, δεν μπορεί. Όταν όμως όλες οι επιχειρήσεις HoReCa της χώρας έχουν την ευκαιρία να συνθέσουν τη δική τους προσπάθεια με όλες τις άλλες, τότε, ναι, η αλλαγή συντελείται, σε εθνικό επίπεδο και οι επιδράσεις της αφορούν σε όλη την κοινωνία. Αυτός είναι και ο στόχος του Zero Waste HoReCa από την Coca-Cola στην Ελλάδα, που δημιουργήθηκε με τη συνεργασία της Οικολογικής Εταιρείας Ανακύκλωσης και με την υποστήριξη του Ιδρύματος της Coca-Cola (The Coca-Cola Foundation). Πρόκειται για το πρώτο ψηφιακό Δίκτυο Zero Waste HoReCa, το οποίο απευθύνεται αποκλειστικά σε επιχειρήσεις Φιλοξενίας και Καφεστίασης, εντελώς δωρεάν και αποσκοπεί στο να φέρει τον κλάδο ένα βήμα πιο κοντά σε μία πιο βιώσιμη λειτουργία και φιλοσοφία.
Στο πλαίσιο της HORECA 2024, μάλιστα, απονεμήθηκαν Zero Waste HORECA Διακρίσεις σε επιχειρήσεις-μέλη του προγράμματος, που ξεχώρισαν για τις βιώσιμες πρακτικές που υιοθέτησαν και εφάρμοσαν σε όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων τους. Επιπλέον, 5 επιχειρήσεις που ανήκουν στον κλάδο καφεστίασης και φιλοξενίας και έχουν ενσωματώσει, ουσιαστικά, φιλικές προς το περιβάλλον πρακτικές με τον καλύτερο τρόπο, ξεχώρισαν από μία επί τούτου καταρτισμένη, ανεξάρτητη, αμισθί, 24μελή κριτική επιτροπή και επιβραβεύθηκαν με χρηματικά έπαθλα για αυτό.
Στιγμιότυπο από την τελετή βράβευσης των επιχειρήσεων - μελών που ξεχώρισαν, στο πλαίσιο της κοινωνικής πλατφόρμας Zero Waste HoReCa
Η προσπάθειά μας για zero waste αναγνωρίζεται και υποστηρίζεται, δεν είμαστε μόνοι μας
«Είναι σημαντικό για εμάς να αισθανόμαστε ότι ανήκουμε σε ένα community με ίδιους στόχους και ίδια φιλοσοφία. Δημιουργήσαμε ένα gastro-bar με βάση τη φιλοσοφία του zero waste και της κυκλικής οικονομίας και ήταν στόχος αυτό να επεκταθεί σε όλα τα επίπεδα λειτουργίας, από την κουζίνα και τα υλικά μας που δεν θέλουμε να απορρίπτεται τίποτα χρήσιμο, μέχρι τη μείωση των απορριμμάτων, γενικά», εξηγούν μιλώντας στο CNN Greece τα στελέχη του Sterja gastro bar, ο συνιδιοκτήτης και σεφ Χρήστος Σαριδάκης, ο συνιδιοκτήτης Παντελής Βορεόπουλος και ο bartender Γιάννης Παπαζαφείρης. Η επιχείρησή τους λειτουργεί στα Χανιά και βραβεύτηκε με χρηματικό έπαθλο στην κατηγορία της εστίασης, ενώ κέρδισε και Χρυσή Zero Waste HoReCa Διάκριση, που απονέμεται βάσει μετρήσιμων στόχων και αποτελεσμάτων.
«Η κυκλική οικονομία στη Sterja εφαρμόζεται σε τρεις πυλώνες: Προς τους πελάτες μας, όπου φροντίζουμε, για παράδειγμα, οι χαρτοπετσέτες μας να είναι βιοδιασπώμενες, ενώ δεν χρησιμοποιούμε υλικά μίας χρήσης. Στην κουζίνα, όπου φροντίζουμε να δίνουμε στα υλικά μας ‘δεύτερη ευκαιρία’, χρησιμοποιώντας τα κόκαλα για ζωμό και άλλα, ενώ όλες μας οι πρώτες ύλες προέρχονται από παραγωγούς εντός της Κρήτης. Τρίτος πυλώνας, το μπαρ, όπου και εκεί εφαρμόζουμε αντίστοιχες πρακτικές. Το Zero Waste Horeca μάς έδωσε αυτό που μας έλειπε: Την ενημέρωση γύρω από τη νομοθεσία και όλες τις εξελίξεις στον τομέα αυτό, αλλά και την αίσθηση πως η προσπάθειά μας βρίσκει ανταπόκριση και υποστήριξη για τη συνέχεια», προσθέτουν.
Αντίστοιχα ενθουσιώδης είναι και η εμπειρία των ιδιοκτητριών του Kallichoron Art Boutique Hotel, που βρίσκεται στη Χώρα της Αστυπάλαιας. Μιλώντας στο CNN Greece, η Καρολίνα Αλκαλάι, Co-founder, Hotel Manager και Sustainability Officer, η Μαρία Μαυρουδή, Co-founder, General Manager και ο Γαβριήλ Σπύρου, Guest Relations & Operations Assistant συμφωνούν πως η αίσθηση πως σε αυτή την προσπάθεια δεν είναι κανένας μόνος, είναι ένα από τα σημαντικότερα οφέλη της πρωτοβουλίας Zero Waste HoReCa από την Coca-Cola στην Ελλάδα. «Είμαστε μέλη του Δικτύου εδώ και περίπου 3 χρόνια και φέτος κερδίσαμε τη Χρυσή Zero Waste HoReCa Διάκριση. Το γεγονός ότι μπορούμε να ενημερωθούμε για κάθε εξέλιξη περί νομοθεσίας, άμεσα, αλλά και το ότι υπάρχει στο πλαίσιο του HUB μία επίσημη, αναλυτική καταγραφή της προσπάθειάς μας, μάς δίνει τη βεβαιότητα πως αυτό που κάνουμε, όλη μας η προσπάθεια, αναγνωρίζεται και δεν πρόκειται για μία μοναχική, μάταιη πορεία. Είμαστε πολλοί και κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε», δηλώνουν προσθέτοντας πως η επιχείρησή τους διέπεται στο σύνολό της από την αειφορία, πέρα από την προσπάθεια zero waste – για παράδειγμα, από κάθε κράτηση στο ξενοδοχείο, προσφέρονται 5 ευρώ στην τοπική κοινότητα της Αστυπάλαιας, για κοινωφελείς σκοπούς.
Σταύρος Μουρελάτος, Γενικός Διευθυντής Coca-Cola Hellas, Μαρία Τζελέπη, Διευθύντρια Εταιρικών Υποθέσεων, Επικοινωνίας & Βιώσιμης Ανάπτυξης για την Coca-Cola Hellas, Φίλιππος Κυρκίτσος, Πρόεδρος της Οικολογικής Εταιρείας Ανακύκλωσης, Μαρία Αναργύρου - Νίκολιτς, Γενική Διευθύντρια της Coca-Cola Τρία Έψιλον για Ελλάδα & Κύπρο, Μανώλης Γραφάκος, Γενικός Γραμματέας Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων του Υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας.
Zero Waste HORECA Διακρίσεις: Οι νικητές των χρηματικών επάθλων
Συνολικά, πέντε χρηματικά έπαθλα απονεμήθηκαν σε επιχειρήσεις HoReCa από ισάριθμες κατηγορίες. Στην κατηγορία «Όμιλοι HORECA», βραβεύτηκαν τα ξενοδοχεία Ella Resorts, που δραστηριοποιούνται στην Κέρκυρα και τη Ρόδο. Ο κ. Πάνος Τρίγκας, Quality Assurance Director του Ομίλου, παραλαμβάνοντας το βραβείο σημείωσε τη στρατηγική διαχείρισης των τροφίμων που ακολουθείται στα Ella Resorts, με στόχο τη μείωση και πρόληψη της σπατάλης. Για την επίτευξη του στόχου αυτού, μάλιστα, ο Όμιλος προχωρά συστηματικά σε εκπαίδευση των εργαζομένων, σε προσεκτική σχεδίαση των μενού αλλά και σε ενημέρωση και των πελατών τους για τις πρακτικές που εφαρμόζουν.
Στην κατηγορία «Επιχειρήσεις Φιλοξενίας 5*», διακρίθηκε η επιχείρηση Knossos Beach Bungalows Suites Resort & Spa, εκ μέρους των ιδιοκτητών της οποίας, ο κ. Σοφοκλής Λογιάδης δήλωσε παραλαμβάνοντας το βραβείο: «Χρόνια τώρα προσπαθούμε να κάνουμε το καλύτερο για το περιβάλλον και να μειώσουμε το αποτύπωμά μας. Πλέον, αισθανόμαστε ότι κάποιος το αναγνωρίζει και το επιβραβεύει αυτό». Ο κ. Ιωάννης Σαμιώτης, Human Resources & Quality Systems Officer του ξενοδοχείου, συμπληρώνει μιλώντας στο CNN Greece: «Η βιωσιμότητα είναι μέρος της στρατηγικής της εταιρείας μας και προσπαθούμε συνεχώς να προσεγγίζουμε κάθε ενέργεια με έναν ολιστικό χαρακτήρα ώστε να γίνει ένα φυσιολογικό μέρος του τρόπου λειτουργίας μας. Εφαρμόζουμε πρακτικές όπου διασφαλίζουμε την ευημερία και γεφύρωση της καθημερινής ποιότητας ζωής των πολιτών με τις ανάγκες και τις φιλοδοξίες των επισκεπτών μας».
«Από ‘μοναχικός ρομαντικός’ και ο ‘τρελός του χωριού’ κατάφερα να βρω σύμμαχο και ελπίζω πραγματικά να έχει μέλλον αυτή η βιώσιμη προσπάθειά μας», δήλωσε χαρακτηριστικά και ο κ. Βασίλειος Χαιριστανίδης, ιδιοκτήτης της επιχείρησης Αρχοντικό Βίραγγας που εδρεύει στην ορεινή Χαλκιδική και βραβεύτηκε στην κατηγορία «Μικρές Επιχειρήσεις Φιλοξενίας Με Εστίαση», ενώ μιλώντας στο CNN Greece, ο ίδιος επισήμανε την ανάγκη ενεργοποίησης και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με ακόμα πιο ενεργό ρόλο, προς την κατεύθυνση αυτή, ώστε όπως τονίζει, η βιωσιμότητα και οι καλές πρακτικές να μην «περιορίζονται» στα όρια της επιχείρησης, αλλά να επεκτείνονται και στην κοινωνία και το περιβάλλον.
Η Κυριακή Κονταξοπούλου είναι η ιδιοκτήτρια των Ενοικιαζόμενων Δωματίων Plumeria, που βραβεύτηκε στην αντίστοιχη κατηγορία, επισήμανε παραλαμβάνοντας το έπαθλο: «Λειτουργήσαμε μαζί με τους πελάτες μας, συλλογικά, σαν ομάδα, ώστε να μπορέσουμε να πετύχουμε τους στόχους μας και το κοινωνικό πρόγραμμα Zero Waste HoReCa μάς βοήθησε πάρα πολύ με τις νομικές πληροφορίες και όλη την υποστήριξη να το πετύχουμε αυτό». Μιλώντας στο CNN Greece, δηλώνει πως μέσα από το Zero Waste HoReCa, ουσιαστικά «αφυπνίστηκε» σε μια σειρά αξόνων, ως προς την εφαρμογή στρατηγικών βιωσιμότητας στην επιχείρησή της. Έτσι, σήμερα, αξιοποιώντας τις γνώσεις από τα σεμινάρια της πλατφόρμας και σε νομικό επίπεδο, εφαρμόζει την κυκλική οικονομία σε όλο το εύρος της επιχείρησης, μέσω της ανακύκλωσης, του περιορισμού των πλαστικών και της κομποστοποίησης. «Οι Ευρωπαίοι είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένοι στα ζητήματα βιωσιμότητας, οι Έλληνες είναι πιο δύσπιστοι, όμως προσπαθούμε να τους ενημερώσουμε όσο γίνεται πιο πλήρως», επισημαίνει η κ. Κονταξοπούλου.
Όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, στην κατηγορία «Εστίαση», βραβεύτηκε το Sterja Gastro Bar.
Χρυσή Zero Waste HoReCa Διάκριση, έλαβαν οι επιχειρήσεις:
- Kallichoron Art Boutique Hotel
- Sterja Gastro Bar
- Honigtal
- ReNatour- Villa KaliMeera
- ΕΞΟΧΙΚΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ - VACATION HOUSE
Μιλώντας στο CNN Greece, o κ. Αίας Βαραγγούλης, εκπρόσωπος των επιχειρήσεων φιλοξενίας Honigtal και ReNatour- Villa KaliMeera, που βρίσκονται στην Κέρκυρα, δήλωσε: «Είναι τιμή μας που είχαμε την δυνατότητα να συμμετάσχουμε στα σεμινάρια του προγράμματος Zero Waste HoReCa και νιώθουμε ευγνωμοσύνη για τη βράβευση. Ένας από τους κύριους λόγους της συμμέτοχής μας στο Δίκτυο Zero Waste HoReCa ήταν για να αναδείξουμε τις προσπάθειές μας ως ομάδα της ReNatour και θεωρούμε ότι συμβάλουμε σε ένα πιο βιώσιμο μέλλον με μικρά παραδείγματα στις καθημερινές μας πράξεις. Η πρωτοβουλία δρα ως ένα μέσο ενημέρωσης για ένα πιο βιώσιμο μέλλον και ως πλατφόρμα ανταλλαγής ιδεών, που μπορεί να αποφέρει πολλές και χρήσιμες πληροφορίες σε επιχειρήσεις αλλά και ιδιώτες».
Η κ. Ελένη Κροκίδου, ιδιοκτήτρια της επιχείρησης VACATION HOUSE στον Πολύγυρο Χαλκιδικής, επισημαίνει πως στόχος είναι και η ευαισθητοποίηση των πελατών της: «Είμαι πολύ χαρούμενη για την επιβράβευση του έργου της επιχείρησής μου. Στόχος μας είναι η ευαισθητοποίηση και η προτροπή των πελατών μας να ακολουθήσουν μία πιο φιλική προς το περιβάλλον συμπεριφορά. Όλες οι επιχειρήσεις οφείλουν να συμμετέχουν, ώστε να γίνει η προσπάθεια ομαδική, και άρα πιο αποτελεσματική...για να πετύχουμε ένα ZERO WASTE FUTURE»!
Zero Waste HoReCa: Ένα δίκτυο που μεγαλώνει διαρκώς για ένα βιώσιμο μέλλον
Το Zero Waste HoReCa είναι μία κοινωνική πλατφόρμα εκπαίδευσης και αναγνώρισης, που προσφέρει δωρεάν την ενημέρωση και τα απαραίτητα εργαλεία που χρειάζονται οι επιχειρήσεις καφεστίασης και φιλοξενίας για να υιοθετήσουν στην πράξη μία φιλοσοφία μηδενικών απορριμμάτων στην καθημερινή τους λειτουργία, ενώ δίνει την δυνατότητα στα εγγεγραμμένα μέλη να αποκτήσουν σχετική διάκριση (χάλκινη, αργυρή ή χρυσή), βάσει μετρήσιμων στόχων και αποτελεσμάτων.
Μέχρι σήμερα στην πλατφόρμα έχουν εγγραφεί περισσότερες από 1.750 επιχειρήσεις.
Τα βήματα για να γίνει μία HoReCa επιχείρηση μέλος στο Δίκτυο Zero Waste HoReCa είναι απλά, ενώ τα οφέλη, πολλαπλά, καθώς αποκτά πρόσβαση σε πολλαπλά χρήσιμα εργαλεία ενημέρωσης και εκπαίδευσης, όπως χρήσιμες πληροφορίες για τρέχουσες νομοθεσίες σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο ως προς τα πλαστικά μιας χρήσης, online εκπαιδευτικά σεμινάρια, βέλτιστες πρακτικές και συμβουλές ορθής διαχείρισης απορριμμάτων και ειδικές φόρμες παρακολούθησης και καταγραφής των δικών τους αποτελεσμάτων.
Δείτε εδώ πώς μπορείτε να γίνετε μέλος του Δικτύου Zero Waste HoReCa, για τη συνολική προσπάθεια μείωσης των απορριμμάτων και εξοικονόμησης νερού και ενέργειας, στον δρόμο προς τη βιωσιμότητα.