«Ντόμινο» εξελίξεων φέρνει η εξαγορά της Κωτσόβολος από τη ΔΕΗ
Ανανεώθηκε:
Ένα -σχετικά μικρής διάρκειας- «σίριαλ» που ξεκίνησε στα μέσα Ιουνίου ολοκληρώθηκε χθες με την ανακοίνωση της επίτευξης συμφωνίας μεταξύ της ΔΕΗ και της βρετανικής Currys για την εξαγορά από την πρώτη της Κωτσόβολος. Μία κίνηση που αναμένεται να οδηγήσει σε «ντόμινο» εξελίξεων στο χώρο της αγοράς ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών προϊόντων αλλά και σε εκείνον της ενέργειας με τη ΔΕΗ να αποκτά πρόσβαση σε έναν ιδιαίτερα διευρυμένο δίκτυο καταστημάτων στην επικράτεια.
Παρά το γεγονός ότι οι αρχικές εκτιμήσεις ανέφεραν ότι η Currys ζητούσε ένα τίμημα άνω των 250 εκατ. ευρώ, οι προσφορές που κατατέθηκαν κινήθηκαν σε αρκετά χαμηλότερα επίπεδα καθώς το αντίτιμο που θα κληθεί να καταβάλει η ΔΕΗ αντιστοιχεί σε αξία επιχείρησης 200 εκατ. ευρώ, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη ο δανεισμός, τα ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας και εξαιρουμένων των μισθώσεων κατά το IFRS 16. Η ανακοίνωση της Currys αναφέρει ότι η βρετανική εταιρεία θα εισπράξει τελικώς ένα ποσό της τάξεως περίπου των 179 εκατ. ευρώ, αφού, όμως, ληφθούν υπόψιν και τα κόστη για τη διαδικασία εξαγοράς αλλά και τα ταμειακά διαθέσιμα της Κωτσόβολος, τα οποία στο τέλος του προηγούμενου οικονομικού έτους ανέρχονταν σε 82,3 εκατ. ευρώ. Η Currys υποστηρίζει ότι θα χρησιμοποιήσει τα έσοδα από την πώληση της Κωτσόβολος για την μείωση του καθαρού δανεισμού της.
Η εξαγορά υπόκειται, όπως είναι προφανώς, στις συνήθεις για τέτοιες συναλλαγές εγκρίσεις από αρμόδιες αρχές, συμπεριλαμβανομένης της ΕΕ αλλά και της ελληνικής Επιτροπής Ανταγωνισμού. Το πρώτο βήμα, πάντως, αναμένεται να γίνει στις 21 Νοεμβρίου στη γενική συνέλευση των μετόχων της Currys, η οποία αναμένεται να δώσει το «πράσινο φως» δεδομένου ότι υπήρχε πίεση προς τη διοίκηση του βρετανικού ομίλου να κάνει κάποια κίνηση. Το γεγονός ότι το τίμημα διαμορφώθηκε σε 14 φορές τα κέρδη προ φόρων και τόκων είναι ένας από τους λόγους που από κάποιες πλευρές θεωρείται υψηλό και οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι υπόλοιπες προσφορές που είχε λάβει η Currys από την Quest Holdings και τον όμιλο του επιχειρηματία Βαγγέλη Μαρινάκη κινήθηκαν σε αρκετά χαμηλότερα επίπεδα.
Τα επόμενα βήματα
Για τη ΔΕΗ η κίνηση θεωρείται αρκετά σημαντική με τη διοίκηση της εταιρείας να κάνει λόγο για επιτάχυνση του επιχειρηματικού σχεδιασμού της. Δεν είναι τυχαίο ότι γίνεται λόγος για εξοικονόμηση ενός ποσού της τάξεως των 100 εκατ. ευρώ από τις συνέργιες που θα υπάρξουν. Υπενθυμίζεται ότι η ΔΕΗ έχει ξεκινήσει την ανάπτυξη ενός δικτύου από ιδιόκτητα αλλά και franchisee καταστήματα, το οποίο, προφανώς, τώρα δεν είναι απαραίτητο να υλοποιηθεί στο βαθμό που είχε αρχικά σχεδιαστεί. Η Κωτσόβολος της δίνει πρόσβαση σε 92 καταστήματα σε ολόκληρη την Ελλάδα με παρουσία σε όλα τα μεγάλα αλλά και μικρότερα αστικά κέντρα, ενώ θεωρείται ως μία από τις αλυσίδες λιανεμπορίου με εξαιρετική ομάδα διοίκησης αλλά και καταρτισμένο προσωπικό. Επιπλέον, διαθέτει ισχυρή παρουσία και στα ψηφιακά κανάλια πωλήσεων και μάρκετινγκ.
Το γεγονός ότι η Κωτσόβολος διαθέτει το δικό της δίκτυο διανομής είναι ένα επιπλέον πλεονέκτημα, όπως και οι επενδύσεις που έχουν γίνει και προγραμματίζονται στο χώρο των logistics. Σημειώνεται ότι η Κωτσόβολος σχεδιάζει την κατασκευή και λειτουργία ενός νέου κέντρου διανομής συνολικής έκτασης άνω των 50.000 τ.μ. στο Θριάσιο Πεδίο, σε μια έκταση 120 στρεμμάτων, στο οποίο προβλέπονται αυτοματισμοί τελευταίας τεχνολογίας, υπερσύγχρονοι σταθμοί διαλογής και πακετοποίησης.
Επιπλέον, η ΔΕΗ αποκτά τη δυνατότητα να προωθεί καλύτερα τις υπηρεσίες της, τόσο τις υπάρχουσες όσο και αυτές που σχεδιάζει και να τις συνδυάζει με τα προϊόντα που πωλεί η Κωτσόβολος, η οποία είναι, άλλωστε, η μεγαλύτερη αλυσίδα ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών προϊόντων στη χώρα.
Όσον αφορά το ενδεχόμενο αλλαγών στη διοίκηση της Κωτσόβολος θεωρείται εξαιρετικά δύσκολο έως απίθανο να συμβεί κάτι τέτοιο. Το γεγονός ότι στην ανακοίνωση της ΔΕΗ γίνεται αναφορά στο «επιτυχημένο management της Κωτσόβολος» αποτελεί μία σαφή ένδειξη προς αυτή την κατεύθυνση.
Η εξαγορά, πάντως, αναμένεται να βοηθήσει και στην περαιτέρω ανάπτυξη της Κωτσόβολος, καθώς αποκτά έναν στρατηγικό επενδυτή που μπορεί να βοηθήσει στη διεύρυνση των υπηρεσιών και των προϊόντων που παρέχει στους πελάτες της. Σε μία αγορά, όπως αυτή της λιανικής πώλησης προϊόντων τεχνολογίας όπου τα περιθώρια είναι μικρά και οι ρυθμοί ανάπτυξης κινούνται σε μονοψήφια επίπεδα, οι υπηρεσίες αναμένεται να παίξουν καθοριστικό ρόλο στην επόμενη μέρα. Αντίστοιχα, για τη ΔΕΗ η απόκτηση της Κωτσόβολος της δίνει τη δυνατότητα να επιδιώξει να διαφοροποιηθεί περαιτέρω από τον ανταγωνισμό της.
Οι αλλαγές στην αγορά
Στην Ευρώπη υπάρχουν αρκετά παραδείγματα εταιρειών ενέργειας που δημιούργησαν συνεργασίες με εταιρείες στο χώρο των προϊόντων τεχνολογίας και στη λιανική καθώς μεγάλοι «παίκτες» προσπαθούν να προσφέρουν υπηρεσίες στο πλαίσιο της διαφοροποίησης έναντι του ανταγωνισμού. Αν και, όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς, πρόκειται για την πρώτη φορά που ένας πάροχος ενέργειας προχωρά σε εξαγορά αλυσίδας λιανικής πώλησης προϊόντων τεχνολογίας.
Το ερώτημα είναι αν οι μεγάλοι ανταγωνιστές της ΔΕΗ θα απαντήσουν με μία ανάλογη κίνηση, δεδομένου ότι σε αρκετές περιπτώσεις έχουν πίσω τους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους. Ή κάποια από τα σχήματα που κατέθεσε προσφορά για την Κωτσόβολος ή έστω εξέφρασε αρχικό ενδιαφέρον, όπως συνέβη με την Μασούτης, επιδιώξει να κάνει κάποια κίνηση προς αυτή την κατεύθυνση.
Ουσιαστικά, η αγορά των προϊόντων τεχνολογίας έχει τρεις βασικούς «παίκτες»: την Κωτσόβολος, τα Public και το Πλαίσιο. Πηγές των δύο τελευταίων υποστηρίζουν ότι δεν έχουν δεχθεί κάποια κρούση ούτε ενδιαφέρονται να μπουν σε αυτή τη φάση σε κάποια διαδικασία συζητήσεων. Τα Public βρίσκονται σε μία διαδικασία αναδιάρθρωσης και επενδύσεων τόσο σε καταστήματα και στο Διαδίκτυο όσο και σε ένα οικοσύστημα συνεργατών και ο άμεσος στόχος είναι η επιστροφή στην κερδοφορία. Από την άλλη πλευρά το Πλαίσιο ετοιμάζεται να ξεκινήσει ένα φιλόδοξο επενδυτικό πλάνο επέκτασης με τη δημιουργία 10-15 καταστημάτων μέσα στην επόμενη τριετία, κάτι που δεν είχε κάνει ποτέ στο παρελθόν. Είναι προφανές ότι τέτοιες κινήσεις αυξάνουν την αξία των εταιρειών, εφόσον στεφθούν με επιτυχία, ενώ οι μέτοχοι και στις δύο περιπτώσεις δεν δείχνουν να βιάζονται να κάνουν κάποια κίνηση «εξόδου».
Αυτό πάντως που δεν αποκλείεται είναι να δούμε κάποιους από τους παρόχους ενέργειας να επιδιώξει να προχωρήσει σε στρατηγική συνεργασία με αλυσίδα από το χώρο των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών προϊόντων. Άλλωστε, τόσο το Πλαίσιο όσο και το Public έχουν εισέλθει στο χώρο των οικιακών ηλεκτρικών συσκευών αλλά και σε κατηγορίες προϊόντων που κινούνται περισσότερο προς το χώρο της ενέργειας όπως είναι οι αντλίες θερμότητας και οι θερμοσίφωνες. Και τα πλάνα τους είναι, όπως και της Κωτσόβολος, για επέκταση και σε κατηγορίες που σχετίζονται με την ενέργεια, όπως είναι η ηλεκτροκίνηση.
Στο πλαίσιο αυτό, κύκλοι της αγοράς δεν αποκλείουν και το ενδεχόμενο να υπάρξει κίνηση και προς αλυσίδες που κινούνται πιο κοντά στο χώρο της ηλεκτρικής ενέργειας και των σχετικών προϊόντων όπως είναι, για παράδειγμα, η Καυκάς. Άλλωστε, ο χώρος της ενέργειας και των συναφών προϊόντων και υπηρεσιών εκτιμάται ότι θα παρουσιάσει υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια με την τρέχουσα δεκαετία να χαρακτηρίζεται ως αυτή του αποκαλούμενου «ενεργειακού μετασχηματισμού».