Οι επόμενες κινήσεις των μεγάλων «παικτών» της αγοράς ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών ειδών
Με το 2023 να έχει ξεκινήσει αρκετά καλά από πλευράς πωλήσεων αλλά και μείωσης των δαπανών που αφορούν τα μεταφορικά, οι μεγάλες εταιρείες λιανικής που δραστηριοποιούνται στο χώρο των καταναλωτικών ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών ειδών (Κωτσόβολος, Public, Πλαίσιο) δείχνουν έτοιμες να «ανεβάσουν» ρυθμούς. Και αυτό παρά το γεγονός ότι η φημολογία για πωλήσεις και αλλαγές ιδιοκτησίας έχουν πυκνώσει τους τελευταίους μήνες.
Η είδηση που συγκέντρωσε τη μεγαλύτερη δημοσιότητα στην προ ολίγων ημερών συνέντευξη Τύπου της Πλαίσιο Computers δεν ήταν άλλη από το ενδιαφέρον που εξέφρασε η διοίκηση της αλυσίδας για συμμετοχή στη διαδικασία της πώλησης της Κωτσόβολος. Ο διευθύνων σύμβουλος της Πλαίσιο, Κώστας Γεράρδος σημείωσε ότι η εταιρεία θέλει να δει όλες τις παραμέτρους σχετικά με τέτοια κίνηση και μετά να ληφθεί η όποια απόφαση. Βέβαια, αυτό που σημειώνουν πολλοί παρατηρητές της αγοράς είναι ότι αν το Πλαίσιο έκανε το βήμα και ξεπερνούσε σκοπέλους όπως είναι η έγκριση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού αλλά και η εξεύρεση της απαραίτητης χρηματοδότησης, η εντελώς διαφορετική κουλτούρα που υπάρχει μεταξύ των δύο εταιρειών θα αποτελούσε το μεγαλύτερο -και το πιο δύσκολο- εμπόδιο για την επιτυχία μίας τέτοιας κίνησης.
Όμως, η συνέντευξη Τύπου είχε ως βασικό λόγο την παρουσίαση του πλάνου ανάπτυξης της Πλαίσιο για τα επόμενα χρόνια, το οποίο είναι άκρως «επιθετικό». Τα κεφάλαια προς επένδυση ανέρχονται στα 40 εκατ. ευρώ για την τριετία 2023-2025, ποσό που είναι κατά 10 εκατ. ευρώ υψηλότερο σε σχέση με εκείνο που ανέφερε η διοίκηση της εταιρείας στις αρχές του 2023 όταν ξεκίνησε η διαδικασία για την «αποχώρηση» από το Χρηματιστήριο Αθηνών.
Το πιο σαφές δείγμα «επιθετικότητας» είναι το γεγονός ότι η Πλαίσιο σχεδιάζει να ανοίξει νέα καταστήματα με πολύ υψηλότερους ρυθμούς. Ο κ. Γεράρδος απέφυγε να γίνει συγκεκριμένος αλλά από αυτά που ανέφερε προκύπτει ότι υπάρχει ένας στόχος για περίπου 50 καταστήματα μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Αν αναλογιστεί κανείς ότι αυτή τη στιγμή η Πλαίσιο έχει 25 καταστήματα στην Ελλάδα και ότι το 2008 αριθμούσε 21 καταστήματα, είναι προφανές ότι πρόκειται για μία μεγάλη αλλαγή στη στρατηγική ανάπτυξης της αλυσίδας, η οποία θέλει να κερδίσει μερίδια μέσω της γεωγραφικής επέκτασης. Σημειώνεται ότι ουσιαστικά με εξαίρεση την Αττική και τη Θεσσαλονίκη και τελευταία την Κρήτη, η γεωγραφική παρουσία της Πλαίσιο είναι αρκετά περιορισμένη.
Επενδύσεις και καταστήματα
Επενδύσεις, όμως, και δη αυξημένες σχεδιάζουν και οι άλλοι δύο μεγάλοι «παίκτες» του κλάδου. Η Κωτσόβολος ανακοίνωσε ότι οι επενδύσεις της για το τρέχον οικονομικό έτος (Μάιος 2023 – Απρίλιος 2024) θα ανέλθουν στα 19,4 εκατ. ευρώ όταν τα δύο προηγούμενα οικονομικά έτη ήταν στα 13,4 εκατ. ευρώ κα στα 13,3 εκατ. ευρώ. Όπερ σημαίνει ότι και εδώ υπάρχει πρόθεση για αύξηση των επενδύσεων, μέρος των οποίων θα πάει και σε νέα καταστήματα με το πλάνο που δημοσιοποιήθηκε πρόσφατα να κάνει λόγο για 3 νέα καταστήματα, 1 μεταστέγαση και 5 ανακαινίσεις.
Όσον αφορά το Public, το περασμένο φθινόπωρο είχε γίνει λόγος για ένα επενδυτικό πλάνο ύψους 100 εκατ. ευρώ, το οποίο, πάντως, περιλαμβάνει και την απόκτηση συμμετοχών σε εταιρείες που αποτελούν ή θα αποτελέσουν μέρος του οικοσυστήματος που επιδιώκεται να δημιουργηθεί. Και όσον αφορά στα καταστήματα, υπενθυμίζεται ότι βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία για την πλήρη συγχώνευση Public και MediaMarkt που θα οδηγήσει σχετικά σύντομα στην οριστική κατάργηση του brand.
Επίσης, όλοι οι «παίκτες» επενδύουν σε πληροφοριακές υποδομές και logistics. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Κωτσόβολος έχει ένα πλάνο 4,9 εκατ. ευρώ για πληροφοριακές υποδομές φέτος συν 1 εκατ. ευρώ σε logistics, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία για την υλοποίηση μίας τεράστιας αποθήκης 55.000 τ.μ. στο Θριάσιο. Νέες αποθήκες εξετάζει να δημιουργήσει και η Πλαίσιο, ενώ η Public ολοκλήρωσε σχετικά πρόσφατα μία σχετική επένδυση, χωρίς να αποκλείεται να υπάρξουν και άλλες.
Μερίδια αγοράς
Το ερώτημα είναι πάντως πως οι εταιρείες του κλάδου σκοπεύουν να αυξήσουν τις πωλήσεις τους. Στην περίπτωση της Πλαίσιο, η εκτίμηση είναι πως η γεωγραφική επέκταση θα βοηθήσει προς αυτή την κατεύθυνση. Όμως, εδώ τίθεται το ερώτημα από ποιον ανταγωνιστή θα πάρει μερίδιο.
Σημειώνεται ότι η αγορά των καταναλωτικών ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών ειδών εκτιμάται ότι διαμορφώθηκε το 2022 στα 2,6 δισ. ευρώ σημειώνοντας άνοδο 4%. Γενικότερα, η εκτίμηση είναι πως πρόκειται για μία αγορά που δεν μπορεί να παρουσιάσει υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης. Ταυτόχρονα, οι τρεις μεγάλοι «παίκτες» εκτιμάται ότι έχουν ένα συνολικό μερίδιο που κυμαίνεται κάπου μεταξύ 60% και 70%, ενώ μεταξύ 15% και 20% υπολογίζεται ότι κινείται το μερίδιο που έχουν τα μεμονωμένα ηλεκτρονικά καταστήματα που πωλούν μέσα από marketplaces όπως είναι το Skroutz και το Shopflix.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η Πλαίσιο θα πρέπει να πάρει μερίδιο από κάποιον ανταγωνιστή. Ο κ. Γεράρδος ανέφερε ότι οι έρευνες δείχνουν ότι το προφίλ των πελατών της Πλαίσιο είναι πιο κοντά σε εκείνο των καταναλωτών που προτιμούν τα καταστήματα Public, οπότε εδώ ίσως δούμε μία ενδιαφέρουσα «μάχη» τα επόμενα χρόνια.
Επέκταση σε προϊόντα και υπηρεσίες
Από την άλλη πλευρά, υπάρχει και το χαρτί της επέκτασης σε νέες κατηγορίες προϊόντων και υπηρεσιών, το οποίο δείχνει να «παίζει» αρκετά καλά η Κωτσόβολος. Στην πρόσφατη παρουσίαση της αλυσίδας, ο διευθύνων σύμβουλος Γιάννης Βασιλάκος έκανε εκτενή αναφορά στην επέκταση σε νέες κατηγορίες προϊόντων όπως είναι, για παράδειγμα, οι ηλιακοί θερμοσίφωνες. Όπως και σε υπηρεσίες, όπως αυτές που σχετίζονται με την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών που έχουν σχέση με τη διαμόρφωση του σαλονιού ή της κουζίνας ενός σπιτιού. Αλλά και σε υπηρεσίες που σχετίζονται με την κάλυψη αναγκών των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, όπου έχει κάνει πολύ μεγάλο άνοιγμα η Κωτσόβολος, ιδίως στο χώρο του τουρισμού. Συν ότι η Κωτσόβολος έχει αρχίσει να προσφέρει υπηρεσίες και προς τρίτες -μη ανταγωνιστικές- εταιρείες, όπως, για παράδειγμα, η δυνατότητα να χρησιμοποιούν τον στόλο οχημάτων τους για διεκπεραίωση παραγγελιών!
Αντίστοιχα και η Πλαίσιο θέλει να επεκταθεί σε νέες κατηγορίες προϊόντων, με το χώρο της ενέργειας να είναι ένας από αυτούς. Και εδώ οι ηλιακοί θερμοσίφωνες είναι κάτι που θα δούμε, όπως, φυσικά, και η περαιτέρω έμφαση στις λευκές οικιακές συσκευές, οι οποίες έχουν φθάσει να αντιπροσωπεύουν το 12% των εσόδων.
Όσον αφορά την Public, θα πρέπει να αναμένουμε αντίστοιχη επέκταση δεδομένου κιόλας ότι υπάρχει η τεχνογνωσία από τη MediaMarkt. Βέβαια, η Public ακολουθεί ένα διαφορετικό μοντέλο επενδύοντας σε νέες υπηρεσίες όπως είναι, για παράδειγμα, τα audiobooks που είναι πιο κοντά στη δική της γκάμα προϊόντων που περιλαμβάνει και κατηγορίες όπως είναι τα βιβλία και η μουσική.
Επιπλέον, η Public δείχνει να ποντάρει πολύ στο ηλεκτρονικό εμπόριο αν κρίνει κανείς από την πρόσφατη ανακοίνωση ότι το 25% των πωλήσεων της προέρχεται από online κανάλια. Σημειώνεται ότι το ποσοστό των πωλήσεων μέσω Internet για την Κωτσόβολος είναι στα επίπεδα του 7%-8%, ενώ για την Πλαίσιο φθάνει στο 14%. Όλοι πάντως οι «παίκτες» κάνουν λόγο για μία omnichannel προσέγγιση με στόχο να προσφέρουν στον καταναλωτή την ίδια εμπειρία ανεξαρτήτως καναλιού. Και επίσης επιδιώκουν να προσφέρουν πολλαπλές επιλογές όσον αφορά τη διεκπεραίωση μίας παραγγελίας.