ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Abertis σε CNN Greece: Η Αττική Οδός δεν είναι «ομόλογο» - Εξετάζουμε και άλλες παραχωρήσεις

Abertis σε CNN Greece: Η Αττική Οδός δεν είναι «ομόλογο» - Εξετάζουμε και άλλες παραχωρήσεις
Ο CEO της Abertis κ. José Aljaro

Την πρόθεσή τους να συνεργαστούν με τουλάχιστον έναν, και ενδεχομένως δύο τοπικούς εταίρους εφόσον κερδίσουν το διαγωνισμό για την παραχώρηση της Αττικής Οδού εκφράζουν στο CNN Greece ο CEO της ισπανικής εταιρείας Abertis, ενός από τους οκτώ συμμετέχοντες στη διαδικασία, κ. José Aljaro και ο CFO της εταιρείας André Rogowski.

Σε αποκλειστική συνέντευξη που παραχώρησαν στο CNN Greece λίγες ημέρες πριν την προθεσμία της κατάθεσης των οικονομικών προσφορών για την παραχώρηση του αυτοκινητοδρόμου, ξεκαθαρίζουν ότι «η Αττική οδός δεν είναι ομόλογο», αλλά αντίθετα ένα έργο που περιέχει ρίσκα και απρόβλεπτες καταστάσεις.

Και ταυτόχρονα, αποκαλύπτουν ότι πέρα από την συγκεκριμένη παραχώρηση, αναζητούν ευκαιρίες συμμετοχής και σε άλλα οδικά έργα, κυρίως μέσω εξαγορών υπαρχόντων πλειοψηφικών ποσοστών σε λειτουργικές παραχωρήσεις.

Ο CFO της Abertis κ. André Rogowski.

«Έχουμε την πρόθεση να εντάξουμε τουλάχιστον έναν, ενδεχομένως και δύο τοπικούς εταίρους δίνοντάς τους ένα μεγάλο ποσοστό μειοψηφίας εφόσον κερδίζουμε το έργο», αναφέρουν χαρακτηριστικά προσθέτοντας ότι «σε αυτή τη φάση οι κανόνες του διαγωνισμού δεν μας επιτρέπουν να βρισκόμαστε σε συζητήσεις με άλλους συμμετέχοντες».

Εντούτοις, όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά, πριν την έναρξη του διαγωνισμού -δηλαδή πριν από ένα χρόνο- είχαν προχωρήσει σε αρχικές συνομιλίες με κάποιους από τους εμπλεκόμενους και έχουν μια πολύ καλή εικόνα της ελληνικής αγοράς

«Με αυτό τον τρόπο θα μπορούσαμε να προσφέρουμε μια δεύτερη ευκαιρία σε κάποιους από τους συμμετέχοντες», εξηγούν, προσθέτοντας ότι βασικό κριτήριο για την επιλογή δεν θα είναι τόσο η λειτουργική εμπειρία όσο η γνώση της τοπικής αγοράς και δυνατότητα να καταλάβουν τις ανάγκες του κράτους αλλά και του κοινού στην Ελλάδα.

«Λειτουργούμε περισσότερα από 7.000 χιλιόμετρα οδικών έργων και διαθέτουμε την κατάλληλη εμπειρία παγκοσμίως» αναφέρουν για να προσθέσουν ότι η επιτυχία τους στο εξωτερικό βασίζεται στο γεγονός ότι έχουν κερδίσει την εμπιστοσύνη των τοπικών κυβερνήσεων αλλά και των χρηστών των έργων. Για να το πετύχουν όμως αυτό, πρέπει να έχουν πλήρη κατανόηση τοπικού οικοσυστήματος.

Ξεκαθαρίζουν μάλιστα ότι η ανάγκη τοπικού εταίρου δεν αφορά τη διαδικασία της κατάθεσης των προτάσεων αλλά το επόμενο στάδιο, δηλαδή τη λειτουργία του έργου.

«Αν είμαστε ο προτιμητέος επενδυτής, θα ξεκινήσουμε άμεσα τις συζητήσεις με πιθανούς συνεργάτες, ούτως ώστε να φτάσουμε σε μια συμφωνία πολύ γρήγορα».

Ταυτόχρονα ξεκαθαρίζουν ότι η παραχώρηση της Αττικής Οδού δεν έχει τη μορφή μιας παθητικής επένδυσης. «Δεν είναι ομόλογο», αναφέρουν χαρακτηριστικά, αλλά είναι μια πραγματική επιχείρηση που καλείται να αντιμετωπίσει τον αυξημένο πληθωρισμό, μια πιθανή οικονομική κρίση και ενδέχεται να δει τον αριθμό των αυτοκινήτων που μετακινούνται στον αυτοκινητόδρομο να μειώνεται.

«Έχουμε πολύ μεγάλη παγκόσμια εμπειρία και έχουμε διαπιστώσει ότι πολλοί αυτοκινητόδρομοι που αρχικώς φέροντας σταθεροί φτάνουν να αποσταθεροποιούνται στην πορεία» .

Τονίζουν όμως εμφατικά ότι είναι μακροχρόνιοι επενδυτές που ενδιαφέρονται πάρα πολύ για το μακροπρόθεσμο αντίκτυπο των πράξεών τους. Και αυτό τους φέρνει σε αντίθεση με αμιγώς οικονομικούς επενδυτές ο οποίοι ενδέχεται να φύγουν από το έργο κάποια στιγμή στην πορεία.

«Έχουμε δει περιπτώσεις έργων που αγοράσαμε από οικονομικούς επενδυτές, οι οποίοι είχαν καταστρέψει τη σχέση με την τοπική κοινότητα και τις τοπικές κυβερνήσεις είτε λόγω κακών υπηρεσιών είτε με το να είναι υπερβολικά επιθετικοί στο να υπερασπιστούν τα δικαιώματά τους. Και όταν μπαίνουμε στο έργο αυτό προκαλεί πολύ μεγάλη ανακούφιση. Γιατί οι εμπλεκόμενοι βλέπουν ότι πρόκειται για μια εταιρεία που θα είναι εκεί μέχρι το τέλος της παραχώρησης. Και για αυτό αναζητά ισορροπία, ειρήνη και μια καλή σχέση με την τοπική κοινότητα. Έχουμε πολύ καλή εικόνα σε όλες τις χώρες που λειτουργούμε και για μας είναι πολύ σημαντικό να διατηρήσουμε την εικόνα αυτή».

Παράλληλα τονίζουν ότι έχουν την εμπειρία να αντιμετωπίσουν πιθανές κρίσεις «γιατί πάντα υπάρχει μια κρίση στη ζωή ενός έργου. Και καθώς λειτουργούμε σε τόσο πολλές χώρες και για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα ξέρουμε να αντιμετωπίζουμε δύσκολες καταστάσεις. Έχουμε τα πρωτόκολλα και αν η τοπική διοίκηση δεν γνωρίζει τι να κάνει μπορεί να επικοινωνήσει με τα κεντρικά και να ζητήσει βοήθεια».

Ενδιαφέρον και για άλλα έργα

Παράλληλα, όπως αναφέρουν, πέρα από την Αττική Οδό υπάρχει από την πλευρά τους ενδιαφέρον και για άλλα έργα υποδομών στην Ελλάδα. Ενδιαφέρον που στρέφεται σε οδικές παραχωρήσεις και μάλιστα σε έργα που είτε έχουν ολοκληρωθεί, είτε χρειάζονται κάποιες συγκεκριμένες επενδύσεις ούτως ώστε να βελτιωθεί η ποιότητα του δρόμου. Δεν αποκλείουν μάλιστα το ενδεχόμενο απόκτησης πλειοψηφικού πακέτου συμμετοχών σε παραχωρήσεις που ήδη βρίσκονται σε λειτουργία, με στόχο να βελτιώσουν την απόδοση τους. Όπως εξηγούν πολύ συχνά η εταιρεία αγοράζει πλειοψηφικές συμμετοχές σε παραχωρήσεις είτε από κατασκευαστές είτε από κρατικά κεφάλαια και δεν αποκλείουν κάτι τέτοιο να συμβεί και στη χώρα μας.

Όσο για τον λόγο για τον οποίο επέλεξαν να επενδύσουν στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή στην Ελλάδα όπως εξηγούν, «η παραχώρηση της Αττικής Οδού είναι με διαφορά η μεγαλύτερη επενδυτική ευκαιρία στην Ευρώπη τα τελευταία πέντε χρόνια και δεν προβλέπεται να προκύψει κάτι αντίστοιχο για τα επόμενα δύο χρόνια.

Απαντώντας στο ερώτημα αν θα επένδυαν στο παρελθόν, δηλώνουν ότι δεν είναι τόσο σίγουροι, καθώς η Ελλάδα βρισκόταν σε εντελώς διαφορετική κατάσταση.

«Αυτό που έχει γίνει από την οικονομική κρίση μέχρι σήμερα είναι πολύ εντυπωσιακό. Και είμαστε επίσης εντυπωσιασμένοι από την ποιότητα του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, την ποιότητα των δικηγόρων την ποιότητα των τραπεζών την ποιότητα των ανθρώπων της κυβέρνησης. Ξεκάθαρα, η Ελλάδα έχει αντιμετωπίσει πολλά από τα προβλήματά της και είναι μια χώρα στην οποία νιώθουμε ασφάλεια για να επενδύσουμε, όπως συμβαίνει στην Ισπανία και στην Ιταλία».

Μάλιστα, εκφράζουν την πεποίθησή τους ότι η διαδικασία της παραχώρησης της Αττικής Οδού δεν θα καθυστερήσει υπερβολικά, ενώ θεωρούν μεγάλο πλεονέκτημα το γεγονός ότι τα όποια νομικά θέματα θα διευθετηθούν εντός του ευρωπαϊκού συστήματος.
«Μπορεί να είναι αργό αλλά προσφέρει πραγματική δικαιοσύνη» τονίζουν χαρακτηριστικά και προσθέτουν ότι το ΤΑΙΠΕΔ έχει διαχειριστεί τη διαδικασία με τέτοιο τρόπο που αφήνει μικρά περιθώρια νομικών παρεμβάσεων. Σε κάθε περίπτωση, δηλώνουν διατεθειμένοι να περιμένουν μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία.

Ανταγωνιστική χρηματοδότηση

Τέλος αναφερόμενοι στο φλέγον θέμα της χρηματοδότησης αλλά και της αύξησης του κόστους του χρήματος, παραδέχονται ότι αυτό έχει ανέβει σημαντικά τους τελευταίους 12 μήνες, εντούτοις αυτό επηρεάζει όλους τους παίκτες παγκοσμίως. Μάλιστα ξεκαθαρίζουν ότι «είναι πολύ σημαντικό να θυμηθούμε πως σε σχέση με το παρελθόν με δεδομένο το κόστος χρηματοδότησης αλλά και το ρίσκο της χώρας, τα πράγματα είναι πολύ καλύτερα σε σχέση με πριν από τρία ή τέσσερα χρόνια.

Επιπλέον, αποκαλύπτουν ότι οι όροι χρηματοδότησης που έχουν λάβει από τις ελληνικές τράπεζες –Εθνική και Eurobank- με τις οποίες συνεργάζονται είναι πάρα πολύ ανταγωνιστικοί και πλέον δεν βλέπουν μεγάλες διαφορές σε σχέση με άλλα έργα ανά την Ευρώπη. Τονίζουν δε ότι σε αντίθεση με άλλους διεκδικητές, δεν σχεδιάζουν να χρηματοδοτήσουν το έργο με πάρα πολύ μεγάλη μόχλευση, καθώς σε τέτοιες περιπτώσεις υπάρχει ο κίνδυνος να προκύψουν χρηματοδοτικες δυσκολίας

«Θέλουμε να διατηρούμε τον έλεγχο των περιουσιακών στοιχείων και να μην τα βλέπουμε να καταλήγουν σε τράπεζες όπως συμβαίνει στις περιπτώσεις υπερβολικά μοχλευμένων έργων», καταλήγουν.