Χιονοδρομικά κέντρα: Περιμένουν με αγωνία να δουν «άσπρη μέρα»
Προβληματισμό για την επιβίωση του ορεινού τουρισμού εκφράζουν οι επιχειρήσεις του κλάδου, με τα χιονοδρομικά κέντρα της χώρας να περιμένουν να δουν «άσπρη μέρα», μετά τον θερμότερο χειμώνα των τελευταίων ετών.
Έτσι, τα πρώτα χιόνια αναμένεται να δώσουν «ανάσα» στα χιονοδρομικά κέντρα, με αυτά να βρίσκονται ήδη σε ετοιμότητα να δουν αυτήν την πολυπόθητη «άσπρη μέρα» για να δουλέψουν, όπως και οι χειμερινοί ορεινοί προορισμοί.
Άλλωστε μετά τις γιορτές και με το επόμενο τριήμερο να είναι αυτό της Καθαράς Δευτέρας, οι προσδοκίες όλων περιορίζονται κυρίως στα Σαββατοκύριακα. Και μπορεί όλοι όσοι εκδράμουν να μην είναι δεινοί σκιέρ, ωστόσο οι δραστηριότητες στο χιόνι και το βουνό αποτελούν πάντα ένα επιπλέον asset για τον προορισμό.
Ειδικότερα, μιλώντας στο ΑΠΕ - ΜΠΕ, ο Αλέξανδρος Νουλίκας, μέλος της Ένωσης χιονοδρομικών κέντρων, στην Ελλάδα έχουμε περίπου 19 χιονοδρομικά κέντρα που είναι σε λειτουργία. «Με την κακοκαιρία που έρχεται πιστεύουμε πως ξεκινάει φέτος η χιονοδρομία στην Ελλάδα. Μέχρι και πριν από το Σαββατοκύριακο τα μόνα που είχαν ανοίξει ήταν στον Βόρρα και στο Ανήλιο όπου λειτούργησαν μόνο οι παιδικές πίστες και ένα συρόμενο ενώ στο χιονοδρομικό κέντρο του Φαλακρού μόνο οι παιδικές πίστες», σημειώνει.
Πόλος έλξης τα χιονοδρομικά κέντρα
Ο κ. Νουλίκας εξηγεί πως τα χιονοδρομικά κέντρα αποτελούν πόλο έλξης και δίνουν κίνητρα στον επισκέπτη για να πραγματοποιήσει μια εξόρμηση στο βουνό. «Μπορεί στην Ελλάδα να μην έρθει κάποιος αποκλειστικά για σκι αλλά θα έρθει συνδυάζοντας το χιονοδρομικό κέντρο και τον ορεινό τουρισμό γενικά. Αν κάποιος έρθει για ορεινό τουρισμό στην Ελλάδα, δεν μπορεί να μην του προσφέρεις χιονοδρομικό κέντρο. Είναι εκ των ων ουκ άνευ. Οι ορεινοί όγκοι για να αναπτυχθούν θέλουν, πέρα από τη φυσική ομορφιά, πέρα από τα καταλύματα που πρέπει να υπάρχουν, τη γαστρονομία κτλ, να παρέχουν και δραστηριότητες. Και δραστηριότητες προσφέρει ένα χιονοδρομικό σε έναν ορεινό όγκο», σημειώνει ο ίδιος.
Συμπλήρωσε δε, ότι «τα χιονοδρομικά κέντρα αποτελούν μοχλό ανάπτυξης για την ευρύτερη περιοχή. Μπορεί ο επισκέπτης να μην έρθει αποκλειστικά για το χιονοδρομικό αλλά η ανάπτυξη που προσφέρει διασφαλίζει τη βιωσιμότητα σε όλες τις γύρω επιχειρήσεις του χιονοδρομικού, οι οποίες κατεξοχήν είναι πάνω στο βουνό. Είναι όλα μια αλυσίδα. Τα χιονοδρομικά είναι ένας μοχλός ανάπτυξης που προσφέρει μια επιπλέον βιωσιμότητα και πάνω εκεί χτίζεται ο υπόλοιπος ορεινός τουρισμός», προσθέτει ο κ. Νουλίκας.
Τουριστικές υποδομές που υποστηρίζουν τους γύρω προορισμοούς
Σύμφωνα με την CEO της Marketing Greece Ιωάννα Δρέττα, τα χιονοδρομικά κέντρα αποτελούν τουριστικές υποδομές που μπορούν να συμβάλουν σημαντικά στην ανάπτυξη των γύρω προορισμών.
«Η παγκόσμια τάση των outdoor activities και της μεγαλύτερης σχέσης με τη φύση, σε συνδυασμό με τα πλεονεκτήματα της χώρας μας δημιουργούν ορισμένες προϋποθέσεις για να μπορέσουμε να δημιουργήσουμε ένα προϊόν με αξιώσεις», υπογραμμίζει.
Τονίζει δε, πως «σε αυτή, όπως και όλες τις περιπτώσεις τουρισμού, η προβολή είναι το εύκολο μέρος της εξίσωσης. Το δύσκολο είναι η δημιουργία των συνεργειών και συνεργασιών, καθώς και η λήψη αποφάσεων που θα βασίζονται σε υπαρκτά στοιχεία προκειμένου να δημιουργηθεί το ανταγωνιστικό προϊόν.
Μην ξεχνάμε πως ο ανταγωνισμός στο συγκεκριμένο θέμα με την κεντρική Ευρώπη είναι σκληρός, ενώ για τους ευρωπαίους ταξιδιώτες η μετάβαση στη χώρα μας απαιτεί αεροπλάνο με μεγαλύτερη διάρκεια πτήσης, άρα και ακριβότερο εισιτήριο».
Σέλι, Τρια-Πέντε Πηγάδια, Βόρρας, Ανήλιο, Βασιλίτσα, Ελατοχώρι, Φαλακρό συγκεντρώνουν αρκετό κόσμο στη Βόρεια Ελλάδα ενώ οι Αθηναίοι επιλέγουν κυρίως τον Παρνασσό και τα Καλάβρυτα αλλά υπάρχουν κι άλλα χιονοδρομικά κέντρα που έχουν αντίστοιχα το κοινό τους, όπως στο Πήλιο, στο Καρπενήσι και στην Πελοπόνησο το Μαίναλο και η Ζήρεια.
Όπως επισημαίνει ο κ. Νουλίκας κάθε χιονοδρομικό κέντρο έχει τον κόσμο του αλλά αυτό που χρειάζεται η χώρας μας, είναι να γίνουν επενδύσεις καθώς στερούνται σε υποδομές και κυρίως σε ό,τι αφορά αναβατήρες και συστήματα τεχνητής χιόνωσης.