ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ατομικές επιχειρήσεις: Ίδρυση σε πέντε λεπτά μέσω του gov.gr

Ατομικές επιχειρήσεις: Ίδρυση σε πέντε λεπτά μέσω του gov.gr
Η υπηρεσία ανακοινώθηκε κατά τη διάρκεια της παρουσίασης της Εθνικής Πολιτικής Διοικητικών Διαδικασιών, την οποία έκανε ο υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ / EUROKINISSI

Τη δυνατότητα να ιδρύσουν ατομική επιχείρηση μέσα σε 5 λεπτά μέσω του gov.gr έχουν πλέον οι Έλληνες πολίτες, καθώς τέθηκε σήμερα Παρασκευή (13/1) σε λειτουργία η νέα, σχετική ψηφιακή υπηρεσία.

Η υπηρεσία, η οποία προς το παρόν αφορά μόνο ατομικές επιχειρήσεις με εμπορική
δραστηριότητα, ανακοινώθηκε κατά τη διάρκεια της σημερινής παρουσίασης της Εθνικής Πολιτικής Διοικητικών Διαδικασιών (ΕΠΔΔ), την οποία έκαναν ο υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης και ο Γενικός Γραμματέας Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών Λεωνίδας Χριστόπουλος. Στην εκδήλωση που διοργάνωσε η Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης συμμετείχαν οι υπουργοί Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης και Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης.

Όπως αναφέρθηκε, πρόκειται για την πρώτη φορά που παρουσιάζεται μία τέτοια πολιτική. Η Εθνική Πολιτική Διοικητικών Διαδικασιών συγκροτήθηκε ως μια συνεκτική πολιτική με τον. 4961/2022 για τις αναδυόμενες τεχνολογίες και θα κωδικοποιηθεί με το νέο Κώδικα Διοικητικών Διαδικασιών, ο οποίος θα έρθει στη Βουλή το αμέσως προσεχές διάστημα. Η ΕΠΔΔ έχει ως στόχο να καταγράψει το σύνολο των διοικητικών διαδικασιών του Δημοσίου. Με τον τρόπο αυτό, θα είναι εφικτό οι διαδικασίες αυτές να αξιολογηθούν, να απλουστευτούν, να ανασχεδιαστούν, να ψηφιοποιηθούν και γενικά να γίνουν πιο φιλικές και εύχρηστες για πολίτες και επιχειρήσεις.

Η ΕΠΔΔ αποτελείται από τρεις πυλώνες:

  1. Το Εθνικό Μητρώο Διοικητικών Διαδικασιών (ΕΜΔΔ) «Μίτος» για την καταγραφή,
    αποτύπωση και τυποποίηση όλων των διοικητικών διαδικασιών του κράτους. Το μητρώο
    λειτουργεί ήδη και έχουν ήδη καταγραφεί 2507 διαδικασίες. Άλλες 595 είναι προς
    δημοσίευση, 245 προς έγκριση και οι υπόλοιπες 1448 σε φάση επεξεργασίας.
  2. Το Εθνικό Πρόγραμμα Απλούστευσης Διαδικασιών (ΕΠΑΔ) για τον ανασχεδιασμό και την απλούστευση των διοικητικών διαδικασιών και
  3. Το Παρατηρητήριο Γραφειοκρατίας για τον υπολογισμό της γραφειοκρατίας, τη μέτρηση των διοικητικών βαρών και τη συνεχή αξιολόγησή και τεκμηρίωση των αποτελεσμάτων της ΕΠΔΔ.

Η φιλοσοφία, οι στόχοι, οι πυλώνες και τα νέα της Εθνικής Πολιτικής Διοικητικών
Διαδικασιών είναι δημόσια προσβάσιμα στο diadikasies.gov.gr.

Στο πλαίσιο της εκδήλωσης παρουσιάστηκε η νέα ψηφιακή υπηρεσία που υλοποίησε το
Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, η ίδρυση ατομικής επιχείρησης μέσω του gov.gr. Όπως αναφέρθηκε, πρόκειται για μια νέα μεγάλης κλίμακας απλούστευση που υλοποιεί η Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών σε συνεργασία με την ΑΑΔΕ και αφορά σε ένα «γεγονός ζωής» που μέχρι σήμερα
χαρακτηριζόταν από έντονη και ανελαστική γραφειοκρατία, καθώς απαιτούσε τη
διεκπεραίωση με φυσική παρουσία του ενδιαφερόμενου πολίτη πέντε διαδικασιών σε
διαφορετικές υπηρεσίες. Πλέον, η διαδικασία ενοποιείται σε μία μόνο πράξη και
ψηφιοποιείται πλήρως για τον πολίτη.

Η νέα υπηρεσία είναι προσβάσιμη είτε απευθείας, στο atomiki.gov.gr, είτε μέσω του gov.gr, στην ενότητα «Επιχειρηματική δραστηριότητα» και την υποενότητα «Έναρξη και λύση επιχείρησης». Η λειτουργία της είναι ιδιαίτερα απλή, καθώς τα περισσότερα στοιχεία αντλούνται αυτόματα, κατόπιν έγκρισης του πολίτη, μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης. Εγχειρίδιο με αναλυτικές οδηγίες για όλα τα βήματα της διαδικασίας διατίθεται στη σελίδα εισόδου της υπηρεσίας, στο πεδίο «Οδηγίες χρήσης».

Η υπηρεσία αφορά προς το παρόν ατομικές επιχειρήσεις με εμπορική δραστηριότητα αλλά σύντομα θα επεκταθεί και σε εκείνες με μη εμπορική δραστηριότητα.
Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης έγινε αναφορά σε μία σειρά από ψηφιακές υπηρεσίες που έχουν υλοποιηθεί και στα αποτελέσματα τους. Για παράδειγμα, η ψηφιακή δήλωση
γέννησης, η υλοποίηση της οποίας πριν από περίπου 2 χρόνια, έχει ως αποτέλεσμα τη
μείωση κατά 53% του συνολικού διοικητικού βάρους πολιτών και δημόσιας διοίκησης αλλά και εξοικονόμηση 14.126 ωρών για τους εργαζόμενους στα ΚΕΠ. Μάλιστα, σύντομα θα επεκταθεί ώστε να δίνει τη δυνατότητα για απευθείας απόδοση και ΑΦΜ στο νεογέννητο.

Αντίστοιχα, το ενιαίο πιστοποιητικό δικαστικής φερεγγυότητας είχε ως αποτέλεσμα την
ενοποίηση, ομογενοποίηση και προτυποποίηση των απαραίτητων πιστοποιητικών ώστε ο αριθμός των απαραίτητων πιστοποιητικών να μειωθεί από 25 σε 1. Η εξοικονόμηση
ανέρχεται σε 7,976 εκατ. ευρώ από τον Απρίλιο 2020 με τη μείωση του διοικητικού βάρους να φθάνει στο 89% για τους πολίτες και στο 18% για τη δημόσια διοίκηση.
Ένα άλλο παράδειγμα είναι η ψηφιακή μεταβίβαση οχήματος.

Μέχρι τώρα, έχουν γίνει 13.204 ψηφιακές μεταβιβάσεις με την εξοικονόμηση να ανέρχεται σε 19,72 ευρώ και περίπου 2 ώρες σε χρόνο μετακίνησης και αναμονής ανά μεταβίβαση. Συνολικά, η ελάφρυνση του διοικητικού βάρους για τους πολίτες φθάνει στο 1,3 εκατ. ευρώ ανά έτος.