Πώς άλλαξε ο «χάρτης» στον κλάδο των σούπερ μάρκετ
Το «τοπίο» στον κλάδο των σούπερ μάρκετ άλλαξε για ακόμη μία φορά καθώς σημαντικά νέα deals ανακοινώθηκαν μέσα στο 2022.
Οι κινήσεις που έγιναν το προηγούμενο 12μηνο από τους μεγάλους «παίκτες» ουσιαστικά επιβεβαίωσαν τα στελέχη της αγοράς που εκτιμούσαν ότι μετά την πανδημία θα υπάρξει νέος κύκλος συγκέντρωσης στον κλάδο. Με μεγαλύτερες αλυσίδες να εξαγοράζουν μικρότερες, ενισχύοντας με αυτό τον τρόπο την παρουσία τους σε σημαντικές για την αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου, περιοχές. Η ενεργειακή κρίση συνετέλεσε και εκείνη από την πλευρά της στις εξελίξεις αυτές καθώς αρκετές μικρές αλυσίδες, υπέστησαν σημαντικές πιέσεις λόγω της αύξησης του λειτουργικού τους κόστους.
Τρεις εξαγορές από τη «Μασούτης»
Σε τρεις εξαγορές προχώρησε μέσα στο 2022 η αλυσίδα Μασούτης. Τον Φεβρουάριο προχώρησε σε συμφωνία με την κρητική αλυσίδα ΣΥΝ.ΚΑ «μπαίνoντας» με αυτό τον τρόπο στην ιδιαίτερα σημαντική, εξαιτίας του τουρισμού, αγορά της Κρήτης. Παράλληλα απέκτησε πρόσβαση και σε νησιά των Κυκλάδων, του Ιονίου και των Δωδεκανήσων, όπου ο ΣΥΝ.ΚΑ μέσω εξαγορών τοπικών αλυσίδων τα τελευταία χρόνια έχει αξιόλογη παρουσία. Τo συγκριμένο deal έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία ενός δικτύου περισσότερων από 400 καταστημάτων.
Ακολούθησε από την Μασούτης η εξαγορά της αλυσίδας «Αφοί Ιωάννου Δεναξά», η οποία διαθέτει τρία καταστήματα σε Μύκονο, Σαντορίνη και Αθήνα καθώς και λίγο πριν το τέλος του 2022 η συμφωνία της με την Family Supermarket για την εξαγορά 10 από τα συνολικά 15 καταστήματά της στη βόρεια Ελλάδα.
Δύο κινήσεις από την «Σκλαβενίτης»
Από την πλευρά της η Σκλαβενίτης προχώρησε αντίστοιχα σε δύο κινήσεις. Συγκεκριμένα απέκτησε 9 από τα 11 καταστήματα της αλυσίδας SEP Παπαδόπουλος στα Ιωάννινα αυξάνοντας το δίκτυό της στην πόλη, από 2 σε 11 καταστήματα.
Μέσα στον Δεκέμβριο επίσης η Σκλαβενίτης προχώρησε και σε συμφωνία με την αλυσίδα «Γέγος» για την εξαγορά 4 από τα 6 καταστημάτων της και συγκεκριμένα σε Μαρκόπουλο, Πόρτο Ράφτη και Λούτσα.
Οι συμφωνίες της «Κρητικός»
Τον όμιλο σούπερ μάρκετ «Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες Α.Ε» εξαγόρασε τον Αύγουστο η αλυσίδα σούπερ μάρκετ ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, που διευρύνει με αυτό τον τρόπο την παρουσία της σε Βόρεια Ελλάδα και Κρήτη. Συνολικά απέκτησε τα 52 εταιρικά καταστήματα του ομίλου, αλλά και τη διαχείριση των εμπορικών σημάτων Ελληνικά Μάρκετ, Πρόοδος Μάρκετ, Ήλιος Μάρκετ και Γρήγορα, μαζί με το δίκτυο των 300 καταστημάτων τους. Παράλληλα απέκτησε και τα καταστήματα της εταιρείας «Μαθιουδάκης», σε Χανιά, Ρέθυμνο και Ηράκλειο Κρήτης.
Από την πλευρά της η Market In, εξαγόρασε τη μεγαλύτερη τοπική αλυσίδα σούπερ μάρκετ στη Χίο, «Χαρά Α.Ε.», με συνολικά 9 καταστήματα ενώ η αλυσίδα «Πίτσιας» απέκτησε τρία καταστήματα «Spar Μαζί Market».
Η επιστροφή των Carrefour
Πέραν των παραπάνω εξαγορών, στα νέα δεδομένα που διαμορφώθηκαν στον κλάδο, θα πρέπει να αναφερθεί και η επιστροφή στην ελληνική αγορά έπειτα από μία δεκαετία της γαλλικής πολυεθνικής Carrefour, μέσω της συνεργασίας της με τη Retail and more, θυγατρική του Ομίλου Teleunicom-Globalsat. Το μοντέλο των καταστημάτων της εταιρείας είναι διαφορετικό από τα υπερ-μαρκετ που είχαν γνωρίσει στο παρελθόν οι Έλληνες καταναλωτές, ενώ σε πρώτη φάση αναπτύχθηκαν σε σε τουριστικές περιοχές της χώρας. Τον Σεπτέμβριο ξεκίνησε σε πλήρη λειτουργία και το πρώτο κατάστημα στην Αττική και συγκεκριμένα στο κέντρο του Πειραιά.