ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η «μάχη» των παραχωρήσεων και οι κινήσεις που άλλαξαν την επιχειρηματική σκακιέρα

Νέα δεδομένα στον κλάδο των κατασκευών αλλά και ευρύτερα στην επιχειρηματική σκακιέρα φέρνουν τα έργα παραχωρήσεων αλλά και τα ΣΔΙΤ που «τρέχουν» σε ολόκληρη την Ελλάδα.

Με το συνολικό αντικείμενο να ανέρχεται σε έως 20 δισεκατομμύρια ευρώ μέσα στα επόμενα χρόνια, τα εμβληματικά έργα παραχωρήσεων αποτελούν «μήλο της Έριδος» για τις μεγαλύτερες εταιρείες της χώρας που ετοιμάζουν τις κινήσεις τους στην επιχειρηματική σκακιέρα.

Και, καθώς η Ελλάδα -με ώθηση και από τα κεφάλαια του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας- είναι έτοιμη να μετατραπεί σε ένα απέραντο εργοτάξιο, το διακύβευμα της «μάχης» των παραχωρήσεων είναι αφενός τεράστιο και αφετέρου πολυεπίπεδο.

Για του λόγου το αληθές, μέσα στις επόμενες εβδομάδες αναμένεται να «στηθεί» το πρώτο εργοτάξιο στη Θεσσαλονίκη, στην Ανατολική περιφερειακή οδό Θεσσαλονίκης. Το έργο, πιο γνωστό ως Flyover, έχει προϋπολογισμό 373 εκατ. ευρώ και ανάδοχο την κοινοπραξία ΑΒΑΞ – MYTILINEOS. Πρόκειται για έναν νέο, υπερσύγχρονο εναέριο αυτοκινητόδρομο που θα εξασφαλίσει οριστική λύση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης.

Παράλληλα, στην τελική ευθεία της διεκδίκησης της Αττικής Οδού έχουν ήδη μπει οι οκτώ κοινοπραξίες που συμμετέχουν στη διαγωνιστική διαδικασία ενώ η καταληκτική ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών υπολογίζεται περί τα τέλη Φεβρουαρίου του 2023. Όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς, ο αριθμός των ενδιαφερομένων αλλά και το επιχειρηματικό τους μέγεθος καταδεικνύουν το τεράστιο ενδιαφέρον που υπάρχει για την παραχώρηση διάρκειας 25 ετών. Σύμφωνα με κύκλους της αγοράς, το τελικό τίμημα δεν αποκλείεται να ξεπεράσει ακόμη και τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ, υπερβαίνοντας κατά πολύ το 1,5 δισ. ευρώ που δόθηκε για την αντίστοιχη παραχώρηση της Εγνατίας Οδού.

Αντίστοιχα, με τη συμμετοχή τεσσάρων ενδιαφερομένων προχωρά η διαδικασία για την αξιοποίηση του Διεθνούς Αερολιμένος Καλαμάτας. Όπως ανακοίνωσε σχετικά, το Υπερταμείο παρέλαβε τους Φακέλους Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος από τέσσερις ενδιαφερόμενους επενδυτές για την παραχώρηση του δικαιώματος διοίκησης, διαχείρισης, λειτουργίας, ανάπτυξης, επέκτασης, συντήρησης και εκμετάλλευσης του Διεθνούς Αερολιμένος Καλαμάτας.

Σημειώνεται πως ο διαγωνισμός για το Διεθνές Αεροδρόμιο της Καλαμάτας αποτελεί το πρώτο πολύ μεγάλο βήμα για την αξιοποίηση των 23 περιφερειακών αεροδρομίων. Η αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων θα αλλάξει άρδην την εικόνα της χώρας στον τομέα των μεταφορών, ο οποίος είναι κρίσιμος για τη βελτιστοποίηση της εξυπηρέτησης των πολιτών, αλλά και για την τουριστική ανάπτυξη της χώρας.

Η κίνηση-ματ της MYTILINEOS

Σε αυτό το περιβάλλον, η απόφαση της MYTILINEOS να αποσχίσει τον κλάδο των παραχωρήσεων, δημιουργώντας μια ξεχωριστή, spin-off εταιρεία, θεωρείται «κίνηση-ματ» από την αγορές, με προφανή πλεονεκτήματα.

Συγκεκριμένα, η MYTILINEOS ανακοίνωσε τη δημιουργία της «Μ Παραχωρήσεων» που θα αποτελεί τον επενδυτικό βραχίονα σε έργα παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ στην Ελλάδα και το εξωτερικό, έχοντας ως στόχο να αξιοποιήσει κατάλληλα τις ευκαιρίες που ανοίγονται τόσο στην Ελλάδα, όσο και διεθνώς.

Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο ίδιος ο κ. Ευάγγελος Μυτιληναίος κατά τη διάρκεια της σχετικής παρουσίασης, «εκτιμούμε ότι η χώρα έχει σοβαρές ανάγκες υλοποίησης επενδύσεων σε όλο το φάσμα των υποδομών της, τόσο νέων αλλά και ανανέωσης και συντήρησης υφιστάμενων».

Έτσι η M Παραχωρήσεων δραστηριοποιείται σε μια δεξαμενή έργων η αξία των οποίων φτάνει τα 20 δισ. ευρώ στο άμεσο μέλλον. Έργα, τα οποία, όπως εξήγησε ο κ. Μυτιληναίος δύναται να δημοπρατηθούν είτε ως Δημόσια έργα, χρηματοδοτούμενα μέσω του Δημοσίου προγράμματος επενδύσεων ή/και του RRF, είτε μέσω σύμπραξης Δημόσιου – ιδιωτικού τομέα και μακροχρόνιων παραχωρήσεων. Επιπλέον, υπάρχει τεράστιο πεδίο σε περιβαλλοντικά έργα και άλλα έργα διαχείρισης πόρων, που στοχεύουν στη Βιώσιμη Ανάπτυξη.

Έτσι, μέσω της M Παραχωρήσεων η MYTILINEOS όχι μόνο ενισχύει σημαντικά τη θέση της στη συγκεκριμένη αγορά, αλλά ταυτόχρονα επιβεβαιώνει τη δέσμευσή της στην επίτευξη των συγκεκριμένων στόχων.

Συγκεκριμένα, μέσω του εν λόγω μετασχηματισμού η MYTILINEOS δίνει το απαραίτητο management focus στις εν λόγω δραστηριότητες, βελτιστοποιεί τη λειτουργική τους αποτελεσματικότητα ως ξεχωριστές πλέον εταιρικές οντότητες καθώς και ταυτόχρονα ενισχύει τη διαφάνεια στην αποτύπωση των οικονομικών μεγεθών, κάνοντας έτσι μια εξαιρετικά έξυπνη και ταυτόχρονα καθοριστική κίνηση που μπορεί να γύρει υπέρ της την πλάστιγγα στη μάχη των παραχωρήσεων.

Δείτε εδώ το αφιέρωμα του CNN Greece στο πώς αλλάζει το ελληνικό επιχειρείν

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης