Κατασκευές: «Ζεσταίνουν μηχανές» οι μεγάλοι όμιλοι για έργα δισεκατομμυρίων
Επί ποδός πολέμου βρίσκονται οι μεγαλύτεροι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας, σχεδιάζοντας τις επόμενες κινήσεις τους στην επιχειρηματική σκακιέρα.
Με το διακύβευμα των επόμενων μηνών να ανέρχεται σε αρκετά δισεκατομμύρια ευρώ, όλες ανεξαρτήτως οι εταιρείες του κλάδου διεκδικούν μερίδιο από την πίττα τόσο των νέων έργων, όσο και των παραχωρήσεων που πρόκειται να δημοπρατηθούν στο αμέσως προσεχές χρονικό διάστημα.
Από τη μία τα έργα υποδομών του Ταμείου Ανάκαμψης, που πρόκειται να δημοπρατηθούν άμεσα με σκοπό να ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του 2025 θα ενισχύσουν το αντικείμενο των κατασκευαστικών εταιρειών κατά εκατοντάδες εκατομμύρια ή και δισεκατομμύρια ευρώ και μάλιστα άμεσα. Και από την άλλη, μια σειρά από μεγάλα ιδιωτικά κατασκευαστικά έργα -όπως αυτά του Ελληνικού- αλλά και έργα ΣΔΙΤ έρχονται να προστεθούν στο αντικείμενο.
Ταυτόχρονα, παραχωρήσεις δισεκατομμυρίων ευρώ, όπως η «μητέρα όλων των μαχών» της Αττικής Οδού, αλλά και το αεροδρόμιο της Καλαμάτας έχουν θέσει όλους ανεξαιρέτως τους κατασκευαστικούς ομίλους της χώρας σε θέση μάχης, καθώς οι ανάδοχοι των συγκεκριμένων έργων θα έχουν πολύ μεγάλο αντικείμενο για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα.
Οι επιχειρηματικές κινήσεις
Υπό αυτό το πρίσμα, οι μεγαλύτεροι κατασκευαστικοί όμιλοι έχουν προχωρήσει σε μια σειρά από κινήσεις για να αναβαθμίσουν την επιχειρηματική τους θέση, να αντλήσουν επιπλέον κεφάλαια και να εμφανιστούν «ετοιμοπόλεμοι» στις νέες διεκδικήσεις.
Η πιο πρόσφατη πρωτοβουλία ανακοινώθηκε από τη MYTILINEOS, η οποία και άλλαξε την επιχειρηματική της δομή, προχωρώντας σε δύο spin-offs, άμεσα συνυφασμένα με τις εξελίξεις στον κατασκευαστικό κλάδος. Συγκεκριμένα, η εταιρεία προχώρησε ση δημιουργία δύο νέων θυγατρικών, που θα τοποθετηθούν στρατηγικά, για να αξιοποιήσουν κατάλληλα τις ευκαιρίες που ανοίγονται τόσο στην Ελλάδα, όσο και διεθνώς.
Συγκεκριμένα, δημιουργούνται οι εταιρείες ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ που θα εξειδικεύεται στον κλάδο των κατασκευών (general contracting) και Μ Παραχωρήσεων που θα αποτελεί τον επενδυτικό βραχίονα σε έργα παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Αντίστοιχα, ο Όμιλος Ελλάκτωρ ολοκλήρωσε τη συμφωνία με τη Motor Oil που αφορούσε τη μεταβίβαση του κλάδου των ΑΠΕ και πλέον προχωρά απρόσκοπτα στην επέκταση των δραστηριοτήτων στις κατασκευές. Οπλισμένος με επιπλέον ρευστότητα, ολοκλήρωσε την πρόωρη αποπληρωμή του ομολόγου των 650 εκατ. ευρώ και είναι έτοιμος να διεκδικήσει νέα έργα αλλά και να προχωρήσει στην υλοποίηση του ενεκτέλεστου υπολοίπου του.
Στο μέτωπο της ΤΕΡΝΑ, έντονη είναι η κινητικότητα που παρατηρείται αναφορικά με την πώληση της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ, καθώς σε εξέλιξη βρίσκονται εδώ και καιρό σχετικές συνομιλίες. Η θετική έκβαση του εγχειρήματος θα «προικίσει» την ΤΕΡΝΑ με επιπλέον ρευστότητα εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, δίνοντάς της επιπλέον «καύσιμο» τόσο για τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη όσο και για νέες διεκδικήσεις. Μεταξύ άλλων, η εταιρεία έχει αναλάβει το έργο της Εγνατίας Οδού, ύψους 1,5 δισ. ευρώ αλλά και αυτό του Integrated Resort Casino στο Ελληνικό, σε συνεργασία με τη Hard Rock.
Από την πλευρά της, η INTRAKAT, μετά τις αλλαγές στη μετοχική της σύνθεση, με την είσοδο των Μπάκου, Καϋμενάκη και Εξάρχου, προχωρά στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους 100 εκατ. ευρώ, αναβαθμίζοντας έτσι τη θέση της στην επιχειρηματική σκακιέρα. Παράλληλα, ο κ. Εξάρχου στην πρόσφατη Γενική Συνέλευση της εταιρείας δήλωσε πως θα συμμετάσχει στη διεκδίκηση της Αττικής Οδού, ανεβάζοντας ακόμη υψηλότερα τον πήχη του ανταγωνισμού.
Από την πλευρά της η ΑΒAΞ, πέραν της διεκδίκησης νέων έργων, «τρέχει» αυτή τη στιγμή τις διαδικασίες υπογειοποίησης της Λεωφόρου Ποσειδώνος και μια σειρά από άλλα έργα υποδομών στο Ελληνικό, καθώς και τα έργα για τη Γραμμή 4 του Μετρό, φιλοδοξώντας τα αλλάξει το συγκοινωνιακό χάρτη της πρωτεύουσας.
Με λίγα λόγια, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά στέλεχος του κλάδου, μέσα στα επόμενα δύο με τρία χρόνια, η Ελλάδα θα γίνει (ξανά) ένα απέραντο εργοτάξιο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται και για την εικόνα των κατασκευαστικών εταιρειών.