ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η μάχη του Οnline delivery: Από την εστίαση στα σούπερ μάρκετ και τη μικρή λιανική

Η μάχη του Οnline delivery: Από την εστίαση στα σούπερ μάρκετ και τη μικρή λιανική
Πώς άλλαξαν τα δεδομένα για το online delivery την τελευταία διετία

Όλο και περισσότερες είναι οι επιχειρήσεις εστίασης που «μπαίνουν» στις πλατφόρμες Οnline delivery, από μικρά καταστήματα μέχρι μεγάλες αλυσίδες οι οποίες πριν από μερικά χρόνια δεν είχαν στα πλάνα τους να προχωρήσουν στη συγκεκριμένη κίνηση.

Πιο πρόσφατο παράδειγμα αυτό της αλυσίδας Domino's που «εισέρχεται» και αυτή πλέον σε ψηφιακή πλατφόρμα και συγκεκριμένα στην efood, ενώ μέχρι πρότινος οι παραγγελίες της για delivery γίνονταν μόνο από το δικό της ηλεκτρονικό κατάστημα ή τηλεφωνικά.

Κατά τη διάρκεια της πανδημίας πολλές μεγάλες αλυσίδες εστίασης που μέχρι τότε «αντιστέκονταν» στην υπηρεσία delivery όπως, οι TGI Friday's και La Pasteria, έκαναν «πρεμιέρα» στις ηλεκτρονικές πλατφόρμες. Αντίστοιχα την ίδια περίοδο σταδιακά άρχισαν να εισέρχονται και εστιατόρια που προσέφεραν στους πελάτες τους πολλές διαφορετικές επιλογές, πιο ακριβές ή με premium προϊόντα.

Είναι δεδομένο ότι η περίοδος της πανδημίας ήταν εκείνη που άλλαξε εντελώς τα δεδομένα καθώς, όσο βρίσκονταν σε ισχύ τα περιοριστικά μέτρα, οι ηλεκτρονικές παραγγελίες ήταν η μοναδική διέξοδος ώστε οι επιχειρήσεις να συνεχίσουν να λειτουργούν.

Παράλληλα οι καταναλωτές ακόμη και μεγαλύτερων ηλικιών μέσα στην προηγούμενη διετία εξοικειώθηκαν με τις ηλεκτρονικές παραγγελίες, διατηρώντας μάλιστα και μετά την άρση των περιορισμών τη συνήθεια που απέκτησαν την περίοδο των lockdown.

Οι επιχειρήσεις εστίασης ακόμη και οι πιο μικρές του κλάδου βλέποντας τις νέες καταναλωτικές τάσεις που διαμορφώθηκαν, μπήκαν στη διαδικασία να προσαρμοστούν στις συνθήκες. Ενδεικτικό είναι ότι σχεδόν οι μισές μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις εστίασης που δραστηριοποιούνται σήμερα σε κάποια ψηφιακή πλατφόρμα προχώρησαν στη συγκεκριμένη κίνηση κατά τη διάρκεια της πανδημίας σύμφωνα με έρευνα του ΙΜΕ – ΓΣΕΒΕΕ. Παράλληλα από τις επιχειρήσεις που δεν δραστηριοποιούνται το 43,6% δήλωσε πως θα τους ενδιέφερε κάποια στιγμή στο μέλλον.

Ενίσχυσαν τις υπηρεσίες και διεύρυναν τις κατηγορίες οι πλατφόρμες

Από την πλευρά τους οι ψηφιακές πλατφόρμες όπως e-food, wolt, box, delivery.gr βλέποντας τη ραγδαία ανάπτυξη καθώς και τα επιπλέον περιθώρια που υπήρχαν άρχισαν να ενσωματώνουν όλο και περισσότερες υπηρεσίες, διευρύνοντας παράλληλα τις κατηγορίες των προϊόντων που παρέχουν. Από αγορές στο σούπερ μάρκετ και καταστήματα τροφίμων μέχρι βιβλιοπωλεία, ανθοπωλεία, καταστήματα παιχνιδιών, ειδών σπιτιού και προϊόντων για κατοικίδια.

Ενδεικτικό της τάσης που έχει διαμορφωθεί μετά την πανδημία είναι ότι ο κλάδος του online delivery συνεχίζει την ανάπτυξή του και μετά το άνοιγμα των φυσικών καταστημάτων. Σχεδόν όλες οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ παρά το γεγονός ότι έχουν ενισχύσει τα δικά τους ηλεκτρονικά καταστήματα συνεργάζονται πλέον παράλληλα και με τις ψηφιακές πλατφόρμες για ταχύτερες παραδόσεις.

«Μάχη» δίνεται και στη λεγόμενη μικρή λιανική, όπου efood και Wolt έχουν αναπτύξει τις δικές τους υπηρεσίες ενώ η πρώτη, μετά την εξαγορά από την μητρική της Delivery Hero των εταιρειών του Ομίλου Μούχαλη, έχει ενισχυθεί και με τα kiosky's.

Την ίδια στιγμή ενισχύουν και αναπτύσσουν περαιτέρω τους αποθηκευτικούς τους χώρους (dark stores) καθώς την «επόμενη μέρα» μετά την πανδημία εκεί που δίνεται έμφαση είναι στις ταχύτερες παραδόσεις στους καταναλωτές.